Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidarebefordrade bilder användes i marknadsföring

Produkter
(logga in för att koppla)

adlo33

Medlem
Hej! jag tog ett antal bilder på en sport semester jag var på med 9-10 personer. Några av dessa personer åkte för ett företag som gärna ville lägga upp dessa bilder på Facebook. jag tillät dessa, men några veckor senare får jag flera sms från kompisar sett mina bilder komma upp i Mail från ett annat företag som är en av de större affärerna i Sverige inom skateboard och kläder.

Jag tog kontakt med företag och förklarade att jag var upphovsman till bilden och ville ha ersättning för att de hade tagit de, de svarade med ett kort mail att prata med den ansvarige från detta förra företag. Han sa att bilderna kunde tas bort direkt om jag ville.

Jag är inte så insatt i detta, men som jag har förstått det är det affären som skickade ut bilden på mail och sin sida som måste kolla upp upphovsman och gör sig betalningsskyldiga.

Nu har det tagit bort bilden, men har flera skärmdumpar av bilden på datorn, även mail.

hur ska jag gå tillväga? tack för all hjälp!!

Jag skulle inte skicka någon faktura för detta eftersom de verkar ha förstått sitt misstag och faktiskt tagit bort bilderna på din begäran. Hade de trilskats och haft dem kvar skulle man kanske kollat om man kunde få till en deal, och om inte dra det vidare. Om du tycker vore lönt att göra så.

Men jag är ganska säker på att det faktiskt är det publicerande företagets skyldighet att ta reda på rättigheten att använda bilderna. Kanske hade de frågat dem du gett bilderna till om detta, och fått som svar att det var OK. Det svaret hade då såklart varit felaktigt från det företaget som du gett bilderna till. Men det juridiska ansvaret (och det eventuella betalningsansvaret) hade nog ändå landat på det publicerande företaget.

Ta det som en lärdom att informera dem du bjussar på bilder att de inte har rätten att ge bort bilderna till någon annan, eller använda bilderna på annat sätt än det du gett dem rätten till.

Jag skulle inte skicka någon faktura för detta eftersom de verkar ha förstått sitt misstag och faktiskt tagit bort bilderna på din begäran. Hade de trilskats och haft dem kvar skulle man kanske kollat om man kunde få till en deal, och om inte dra det vidare. Om du tycker vore lönt att göra så.

Men jag är ganska säker på att det faktiskt är det publicerande företagets skyldighet att ta reda på rättigheten att använda bilderna. Kanske hade de frågat dem du gett bilderna till om detta, och fått som svar att det var OK. Det svaret hade då såklart varit felaktigt från det företaget som du gett bilderna till. Men det juridiska ansvaret (och det eventuella betalningsansvaret) hade nog ändå landat på det publicerande företaget.

Ta det som en lärdom att informera dem du bjussar på bilder att de inte har rätten att ge bort bilderna till någon annan, eller använda bilderna på annat sätt än det du gett dem rätten till.

Det ska jag göra, tack för rådet!

ANNONS
Götaplatsens Foto