Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinke till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

HKJ

Ny medlem
Hej, tack för ett bra forum! Jag har just köpt en D80 och medföljnade glugg 18-55. Himla fin kamera och praktiskt omfång på zoomen, men den är ljussvag så jag kollade upp vad en ljusstarkare Nikonzoom DX kostar ny och insåg att jag nog måste spara ett bra tag... Men, jag gillar vidvinkel så jag undrar om ni kan tipsa om bra fasta vidvinkelgluggar att hålla utkik efter. Runt 18-20 mm tror jag skulle sitta fint om det inte blir för dyrt och då borde man få lite bättre ljusstyrka, eller hur? Eller kanske alternativa zoomar med omfång 18-50 eller så som är lite ljusstarkare. Tacksam för alla tips! Kenneth

Det fasta som finns är Nikkor 20mm 2,8 AF. Den är riktigt dyr och har lite svårkorrigerad distortion efter vad jag har läst.

Jag har använt Nikkor 20mm f/4 AI (gammal manuel glugg) och det är en riktigt skarp glugg. Men ganska svår att fokusera på D200.

Alternativen är väl Tamron 17-50 (f/2,8), Sigma 18-50 (f/2,8) eller Sigma 17-70mm (F2.8-4.5)

Jag köpte mitt Tamron 17-50 i Usa för 280 USD.

Tokina har en 16-50mm (f/2,8).

Nikon har dock den enda snabba normalzoomen med AF motorn i objektivet. Det är dock inte omöjligt att Sigma sätter in sin HSM motor i sina objektiv i framtiden.

Du kanske borde kika på Sigma 20/1,8. Den ska vara riktigt skarp (om man inte får ett måndagsexemplar), och ljusstyrkan är det ju inget fel på. Jättedyr är den inte heller:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=292087

Observera att testbilderna är med en 5D, så du får mycket bättre kantskärpa och mindre vinjettering med din D80!

Fredrik Calabrese skrev:
[B

Nikon har dock den enda snabba normalzoomen med AF motorn i objektivet. Det är dock inte omöjligt att Sigma sätter in sin HSM motor i sina objektiv i framtiden. [/B]

Hm, vad betyder det, att tamron och sigma inte har motor i objektiven? Annars verkar det vara bra alternativ i en för mig möjlig prisklass.

Tack för tipset!

HKJ skrev:
Hm, vad betyder det, att tamron och sigma inte har motor i objektiven?
Precis, den sitter i kamerahuset. Det är samma mekanism som alla Nikonobjektiv utan "AF-S" använder. På objektiv med relativt korta brännvidder går AF ändå ganska snabbt, men det kan låta lite mer.

Makten skrev:
Du kanske borde kika på Sigma 20/1,8. Den ska vara riktigt skarp (om man inte får ett måndagsexemplar), och ljusstyrkan är det ju inget fel på. Jättedyr är den inte heller:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=292087

Observera att testbilderna är med en 5D, så du får mycket bättre kantskärpa och mindre vinjettering med din D80!

finns även begagnad här:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=58371

brukar använda objektivet i lägen där jag inte har så stort krav på bästa möjliga skärpa å allt sånt, typ inomhus och på konserter på små ställen.
har en hel del bilder från det som jag kan skicka om du är intresserad.

Kramer skrev:
Glöm inte att du får multiplicera 1.5x

Så 20 mm x 1.5 är resultatet av ditt optik
Får och får, det gör man bara för att jämföra vilken brännvidd som skulle ge samma utsnitt i småbildsformatet. Har man inte fotograferat analogt tidigare så är det ingen vits med det.

ANNONS
Götaplatsens Foto