Annons

Vidvinkel för djurfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Markholm

Aktiv medlem
Hej, jag har nu bestämt mig för att införskaffa ett vidvinkel för att fotografera vilda djur och fåglar med fjärrutlösare.

Innan jag lägger ut mycket pengar på ett vidvinkel hade jag först tänkt testa denna fotoform och kollar därför på billigare begagnade varianter (för nikons fx-kameror (fullformat))

De jag kolla på är:
Sigma 14mm F2.8 EX Aspherical (HSM)
Sigma 12-24/4,5-5,6 EX DG
Sigma Af 15-30/3,5-4,5 EX Asfärisk DG DF
Samyang MF AE 14/2,8 ED AS IF UMC
(Med mycket tur, ett billigt begagnat Nikon AF 14mm 2.8D ED)

Finns det några andra alternativ som jag bör kolla på?
Vilket av de nämnda är att föredra (bortsett från nikons 14/2.8)

Tack på förhand!
 

antic

Aktiv medlem
Nikon 14/2.8 kostar lika mycket som Nikon 14-24/2.8 men får styrk av den. Så då kan man lika gärna köpa zoomen direkt.

Jag kan för lite om Sigma. Men jag hade nog skaffat Samyang 14/2.8 om jag var du. Den är billig, riktigt skarp (och mindre koma än 14-24) men manuellt fokuserad.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Att tänka på Samyang är att den vinjetterar en del vid full öppning samt har en mustaschaktig distorsion. Båda går att korrigera i ex LR.
För övrigt är den en exceptionell bra objektiv avseende på optisk kvalité och pris.

/Stefan
 

Markholm

Aktiv medlem
Tack för svaren jag fått. efter lite diskutioner med en del personer har jag kommit fram till att jag ska satsa på ett objektivet med af och för tillfället ligger nikons 17-35/2.8 som en stark kandidat. Är detta ett bra köp och hur vad är ett bra pris för ett fint exemplar av dessa (begagnat)?

Mvh Gustav
 

Markholm

Aktiv medlem
Altenativ nummer 2 ligger för tillfället på nikons 16-35/4 VR. Vilket aav de två sistnämnda är att föredra:

Nikon 16-35/4 VR eller deras äldre 17-35/2.8?
 

antic

Aktiv medlem
Optiskt är den nyare 16-35 klart bättre. Skarpare. Men den har en kraftig distortion i vidaste läget, det är väl egentligen dess stärsta brist. VR funkar bra. f2.8 mot f4 men i verkligheten tror jag inte det skiljer så mycket i ljusinsläpp så det är nog inte avgörande. Det är ingen liten pjäs direkt, tror de är jämförbara i storlek. Hade valt den före 17-35.
 

Markholm

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Det verkar bli ett nikon 14/2.8, för 6 000 kr, vilket känns som ett bra köp, med tanke på att det har en närgräns på enbart 20 cm och fått bra betyg för övrigt!

Mvh Gustav
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle satsat på ett Samyang. Riktigt bra bildkvalitet och de mindre bra egenskaper det har (vinjettering på stor bländare och mustasch-distorsion) kan enkelt korrigeras i lightroom eller liknande.

Det mer påtaglige nersidan är avsaknaden av AF. Värt att tänka på (om du inte har egen erfarenhet) är att AF inte är så viktigt för dessa brännvidder eftersom du med rätt fokusdistans får skärpedjup igenom hela bilden ändå.

Det är ju en ganska speciell brännvidd, så jag är själv glad att jag inte lastade ut 6000 kr på just denna komponent i kameraväskan.

Fredrik
 
ANNONS