Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel för vimmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillar mitt, that's for sure. Men skulle inte nog inte använda det för vimmel, f4 är i mörkaste laget både för fokusen och för slutartider. Kanske med en speedlight med ringblixtadapter.

Som jag skrev i inlägget innan, tillsammans med blixten som har focusassist och en lång slutartid så blir det nog bra ;-) Tack för ditt svar! :)

Som jag skrev i inlägget innan, tillsammans med blixten som har focusassist och en lång slutartid så blir det nog bra ;-) Tack för ditt svar! :)

Anledningen till att jag nog inte hade valt den är att man på så korta avstånd med så korta brännvidder, speciellt på en crop camera (även om din aps-h så klart är bättre än aps-c), får ett himla stort skärpedjup vid f4, något man brukar vilja undvika i just vimmel. Men att det är bra glas för bra pengar råder det inga tvivel om. :)

Men att den klarar av jobbet med blixt/ focusassist är så klart givet.

Bättre brusig bild än en bild där du använder basiso och blixt. Dra upp den till iallafall iso 800-1000 du vill ju få med lite omgivningsljus också, och inte bara lita på blixtljuset när du fotar vimmel.

Jag styr inte omgivningsljuset med ISO, utan med långa slutartider ;-)

Man använder båda delar för bästa effekt och blixt för att frysa motivet.
Räcker med ISO800, slutartider på 1/4s (effektberoende) och TTL blixt oftast med bouncer eller studs i taket. F:4 räcker gott och väl.
Vidvinkel borde göra susen. På
Min 7d har jag använt
Mig av Sigma 8-16 och Canon 17-55 mot de vidvinkliga området.
Så en Sigma 12-24 borde vara ett fint val om man inte har råd med 17-40/4L eller Tokina 16-28 om du hittar ett bra exemplar.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Man använder båda delar för bästa effekt och blixt för att frysa motivet.
Räcker med ISO800, slutartider på 1/4s (effektberoende) och TTL blixt oftast med bouncer eller studs i taket. F:4 räcker gott och väl.
Vidvinkel borde göra susen. På
Min 7d har jag använt
Mig av Sigma 8-16 och Canon 17-55 mot de vidvinkliga området.
Så en Sigma 12-24 borde vara ett fint val om man inte har råd med 17-40/4L eller Tokina 16-28 om du hittar ett bra exemplar.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Sigma 12-24 är väl bara för APS-C formatet tror jag.

Kom precis upp en annons om ett Canon EF 17-35mm f/2.8 USM L för 4000:- bland annonserna här nu (prenumererar via RSS, så jag får dem omgående :p), har skickat iväg ett mail till säljaren, nu ska jag bara få sålt mitt nedrans 70-200 oxå ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto