Annons

Vidvinkel i Prag?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hej hopp!

Snart åker jag och pojken till Prag! Resan kommer inte i första hand att handla om foto men självklart ska det med en kamera. Har för ändamålet resor (som inte är rena fotoresor) införskaffat en digitalkompakt. Det blev en Canon Powershot A610 och den verkar helt okej såhär långt.
Det jag nu är lite rädd för är att jag ska sakna vidvinkel när jag är i prag. Kommer man vilja ha mer än 35mm? Ska man köpa till en vidvinkelkonverter? Med den skulle jag få 24,5mm istället. Blir bildkvaliten mkt sämre? Någon som vet?

Tack för svar.. =) /malin

Jag var i Prag förra sommaren och hade mina fasta 21mm, 35mm och 50mm med. Visst var 21:an användbar om man intresserade sig för arkitekturen och absolut ville ha med hela husen, men mest använde jag 35 och 50mm och ofta saknade jag också en 85-90mm för gatulivet.

Här använde jag min ljusstarka 35mm /1,2. hade nog önskat en ljusstark 50mm där.

Bilagor

• karlsbron - prag 1liten forum.jpg
    karlsbron - prag 1liten forum.jpg
    81.4 KB · Visningar: 485
Även här 35:an. Är också här fundersam om inte 50mm vore bättre?

Bilagor

• prag 3forum.jpg
    prag 3forum.jpg
    78.6 KB · Visningar: 486
35:an här. Hade inte önskat någon 25.a eller 21:a där.

Bilagor

• forum.jpg
    forum.jpg
    76.8 KB · Visningar: 480
Graal skrev:
Jag var i Prag förra sommaren och hade mina fasta 21mm, 35mm och 50mm med. Visst var 21:an användbar om man intresserade sig för arkitekturen och absolut ville ha med hela husen, men mest använde jag 35 och 50mm och ofta saknade jag också en 85-90mm för gatulivet.

Visserligen inte i Prag,
men nyss nere i Europa,
och 15 mm på min M6:a funkade bra! :)

Bilagor

• italien4f.jpg
    italien4f.jpg
    53.8 KB · Visningar: 460
Och 15 mm e perfekt för att fota Poliser på en bar... :)
Men man måste vara nära! :)

Bilagor

• italien3f.jpg
    italien3f.jpg
    58.1 KB · Visningar: 452
Senast ändrad:
Å så litet konstnärligt..! ;)
Läsande kvinna!

Fast ljusstyrkan på 15 mm...4,5..de e ju sådär!
Så här gäller att stå still vid avtryck!

Bilagor

• italien7f.jpg
    italien7f.jpg
    59.4 KB · Visningar: 445
Senast ändrad:
Visst, alla objektiv funkar bra om man kan hantera dom. Även 180 gr fishey funkar bra. Ville bara visa lite exempelbilder för att visa att det kanske inte spelar så stor roll ändå. Och dina bilder, Bengan, understryker ju detta ytterligare.

Håller helt med dig Nils!

Och vad jag tror, är att man skall ha så litet utrustning som möjligt!
Det är då det blir bilder!

Och så måste man röra sig!! :)
Har man ingen tele,
då måste man gå närmare!!

Och, till slut,
litet mer arkitektur med 15 mm, arkader! :)

Bilagor

• italien10f.jpg
    italien10f.jpg
    55.7 KB · Visningar: 431
Senast ändrad:
Kanske några exempel kan hjälpa. Jag har inte likadan utrustning som du men någon hint jan det kanske ge.

Zoom 17-35 vid 17mm f2.8, befintligt ljus:

Bilagor

• prag-17mm-2,8.jpg
    prag-17mm-2,8.jpg
    43.6 KB · Visningar: 377
Och visst, bilderna är från Prag. Tagna i maj detta år.
Jag hade inga problem att få med mig kamerahus plus de nämnda objektiven och en blixt (som aldrig kom till användning) och ett litet bordsstativ.

Jag var i Prag i våras och var nöjd med de två objektiv till min systemare som jag hade med.

Motsvarande 30mm och 75mm på småbild.

Dvs jag skulle gott nöja mig med de brännvidder du har på A610.

/Erik

Hej Malin!

Jag har varit i Prag vid tre tillfällen.
Det är i särklass en av de mest intressanta städer att fota i om du är intresserad av arkitektur och gatufoto. Senast var jag i Prag sju dagar fotade själv utan familjen. Detta om detta....

Jag hade med mig all fotoutrustning till Prag men använde oftast 16-35 mm och 70-200. Vidvinkeln för arkitekturen och 70-200 för människor & detaljer.

Ha det riktigt trevligt och skicka gärna ett meddelande när du lagt upp bilder från denna fantastiska stad.

Ps. Här kan du kika på mina bilder från Prag: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=101073

//M.J.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto