Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas77

Avslutat medlemskap
Hejsan

Ska köpa en vidvinkelzoom eller en fast glugg (vidvinkel) tilll min 20D, men vet inte riktigt vart jag ska börja titta.
Tycker det blir rörigt med 1.6 ggr förlängningen.
Är ju ganska enkelt när jag plåtar tele.. då är man bara glad att man får ett par hundra mm extra =).
Då jag alltid kört Canons orginalgluggar så funderar jag nu på sigmas vidvinkelzoomar eller ett sigma 15mm fisheye, men då undrar jag hur mycket av "fisheye effekten" som blir kvar med förlängningen?
Annrs så har jag kollat på sigmas
"EX 17-35 f/2.8-4 DG HSM"
"EX 12-24 f/4.5-5.6 DG"

Vad tror/tycker ni?
Finns det fler alt till dessa objektiv som kan vara värt att titta på?

/Nicklas

PS Kom inte med förslag gällande canons kitobjektiv el liknande. =)

Fick precis hem ett gäng 30x40cm stora utskrifter från bilder tagna med Sigma 15-30mm f/3,5-4,5 och jag är grymt nöjd. Den är faktiskt urskarp för att vara en vidvinkelzoom. Lätt fisheye-effekt mot kanterna, dvs inte helt raktecknande, men distorsion blir det alltid med vidvinkel och man måste välja om man vill ha raka linjer eller oproportionerliga ytor. Många säger att den är kass i motljus, men jag tycker att det är överdrivet om man har filterhållaren på, utanpå motljusskyddet. Enligt FOTO mycket prisvärd för 8000kr. Kostar nu 3500kr ny på technikdirekt.de. Funderar på att sälja min 20mm f/2,8... 15-30mm motsvara ju 24-48mm med 20D, vilket är ett trevligt vidvinkelomfång. Stort som tusan är det, vilket är en nackdel. Motorljuset vasst, men precisionen och snabbheten är bra. Om jag haft behov av mera vidvinkel skulle jag valt Tokina 12-24mm f/4.

/Pontus

Varför inte Canons 10 - 22?

Dessutom får du 950.- tillbaka med Canons cashback? Har precis fått mitt objektiv och det verkar vara väldigt bra. På min 350D (och din 20D) blir det 16 - 35 jämfört med småbild. De flesta verkar tycka att objektivet är bra utan att vara extremt med allt vad det innebär....

Om det är kraftig vidvinkel du är ute efter, så tycker jag att zoomar som börjar på 17-18 mm är för långa. Det motsvarar runt 28 mm på fullt småbildsformat, vilket är en mycket trevlig brännvidd som emellertid inte alltid räcker till inomhus. Några millimeter kortare gör stor skillnad - speciellt på en mindre sensor. Jag skulle nog titta på zoomar som börjar på 10-12 mm. Mitt råd får nog bli att du börjar med att försöka avgöra hur mycket vidvinkel du behöver/vill ha.

Fördelen med att välja en zoom som börjar på 17-18 mm är att en sådan blir väldigt mångsidig. Nackdelen är som sagt att den kan bli lite lång.

Sigma 12-24 verkar vara ett säkert köp, liksom Tokina 12-24 (Sigman funkar även på kameror med fullstor sensor, vilket Tokina inte gör).

Sigma 15-30 har också fått bra omdömen.

Sigma 17-35 har fått betydligt sämre omdömen, köp Tamron 17-35 istället, den ska vara klart bättre.

Sen har ju Sigma 10-20 och Tamron 11-18 kommit relativt nyligen, svårt att säga något om dem, således.

Canon 10-22 verkar också bra, men kostar ju en del mer än de andra alternativen.

Vill du ha ett fisheye så är Zenitar 16mm/f2,8 helt klart ett mycket prisvärt alternativ (typ 1200kr). Manuell bländare på den, dock, men det borde inte vara något problem.

Køp inte zenitar 16mm, du blir bara besviken.

Jag kan dæremot rekommendera Sigma EX 10-20mm. Ett mycket trevligt objektiv!

Nicklas77 skrev:

Då jag alltid kört Canons orginalgluggar så funderar jag nu på sigmas vidvinkelzoomar eller ett sigma 15mm fisheye, men då undrar jag hur mycket av "fisheye effekten" som blir kvar med förlängningen?

Det blir inte mycket fisheye kvar vid 16mm och 1,6x crop.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=304041&set=lp

Personligen blev jag positivt överaskad av Zenitaren men det beror väl på vad man har för förväntningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto