Annons

Vidvinkel till 24-70 2.8L

Produkter
(logga in för att koppla)

NalliZ

Aktiv medlem
Bestämt mig att jag skall köpa en 24-70 2.8L.
Skulle vilja köpa till en vidvinkel glugg till den.
16-35/2,8 L USM II är ett alternativ dock tycker jag att det skiljer så lite mellan 16 som jag skulle få med den och 24 som jag får med 24-70.
Finns det nån fast alternativ som motsvarar kvaliten av en 24-70 2.8L.?
Finns 20/2,8 USM, men kvalite på den kanske inte är så bästa.
Skall sitta på en 1.3x kamera.

finns väl någon random fast vidvinkel? Photozone.de har säkert testat dessa.

annars i en zoom blir det väl inte vidare än 16mm hos canon?

Har du testat? Tycker att det skiljer enormt mycket mellan 16mm och 24mm på min 5D. På 16mm får jag hålla in magen för att den inte ska komma med :)

NalliZ skrev:
16-35/2,8 L USM II är ett alternativ dock tycker jag att det skiljer så lite mellan 16 som jag skulle få med den och 24 som jag får med 24-70.

Re: Re: Vidvinkel till 24-70 2.8L

reflux skrev:
På 16mm får jag hålla in magen för att den inte ska komma med :)

LOL

24 mm är ingen vidvinkel. Märks speciellt inomhus när väggen bakom ryggen kommer emot vid användandet av fot zoom.

Re: Re: Re: Vidvinkel till 24-70 2.8L

Jag har 24mm på FF, Ganska mycket vinkel där=)
Har iof 12-24 zoom också, o på FF blir 12 väldigt mycket

Har inte testat med 16mm.
Har fått hem huset idag så har inte ens hunnit att få hem 24-70 än.
På FF kanske 16mm rätt så vidvinkligt men skall ha den på 1dmark3 så kommer förlora en del där.
Ultimata vorde det väll en fast 14mm med L kännsla.
Men skall testa 16-35/2,8 L USM II.
Som sagt det är det enda alternativet om man skall hålla sig till canon.

virot skrev:
EF 14/2,8L USM bara att casha upp massa dineros =)

Joodå, 20.000:- låter fint :)
Vi får se hur det kommer se ut med 24mm när jag får den.
20/2,8 USM ser interesant ut. Kanske ingen L kännsla men kan kanske prestera bra.
Skall titta runt om jag hittar lite tester på den.

Hej Andreas.
Skulle nog satsa på en 16-35mm 2,8 av flertalet anledningar. Det är ett bättre, skarpare och mer användbart än 20mm 2,8. Skillnaden mellan 20mm-24mm är för liten för att det skall vara värt ett objektiv-ombyte. Med en 16-35mm 2,8 har du betydligt mycket mera användar-område. Att du sedan har "samma brännvidder" från 24mm-35mm på ditt 24-70mm som med 16-35mm 2,8 är ju snarare bättre än sämre och du blir inte lika beroende av att byta objektiv "styp i kvarten". Kostar förvisso en massa mera pengar men kanske värt det i längden.
Mvh Thomas

Har funderat och funderat och jag håller mig dig Thomas.
Kommer att bli en 16-35 till hösten.
Frågan är bara om man skall välja den nya MK II modellen eller om den gamla duger.
Den nya har så klart vädertätning men frågan är om det skiljer så mycket annars.

Bägge versionerna av 16-35/2.8L är vädertätade, skillnaden ligger främst i prestanda ut i hörnen.

På fullformat (småbild) är 16-35/2.8L II det klart bättre valet, då den har bättre hörnskärpa och väldigt lite ljusbortfall (vinjettering).

På APS-H (1.3x) är skillnaderna mindre, den förbättrade kvaliteten i hörnen ligger i huvudsak utanför den yta som sensorn använder. Jag gjorde en jämförelse mellan 16-35/2.8 II och 17-40/4L (som är jämbördig med den gamla 16-35/2.8L) på APS-H i den här tråden.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75310&perpage=15&pagenumber=3

Så om du inte planerar att gå upp till fullformat den närmaste tiden är en begagnad 16-35/2.8L förmodligen det mest prisvärda idag.

/Daniel

Har bestämmt mig att det blir 16-35.
Dock är osäker om det blir den nya eller gamla modellen.
Ingen som vet om det finns nån test på nätet som gemför dem 2 på en 1.3 kamera?

ANNONS
Götaplatsens Foto