Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vidvinkel till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Hej.

När ska Nikon komma ut med lite seriösa vidvinklar?
Tycker dom mest släpper massa trötta zoomar. Fast ska det va!!
Finns det någon 16mm som är raktecknande till Nikon?

Nikons 14/2,8 ska vara bra om än lite dyr.
Sigma har en motsvarande till halva priset som också ska vara bra. Båda täcker "fullformat".
Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av någon av dom.

/K

Tack för svar, men 14mm är för mycket. Jag är desperat ute efter en glugg som motsvarar 24mm på fullformat. Ser ut som det får bli en 5D med 24T/S f:3.5 ändå. Sura pengar bara för att Nikon skiter totalt i fasta vidvinkel gluggar.

Varför inte 17-35 eller 17-55?

Jag har testat min "billiga" 18-70 mm och jämfört med Nikon:s fasta 20 mm och 35 mm och zoomen är lika skarp som dom "gamla" fasta objektiven.

Med andra ord testa zoomarna och jämför.

Har redan 17-55an men den är inte tillräckligt vidvinklig och har en massa distortion vid 17mm. Samt att den är värdelös när det är motljus.

Varför inte 17-35 eller 17-55?

Jag har testat min "billiga" 18-70 mm och jämfört med Nikon:s fasta 20 mm och 35 mm och zoomen är lika skarp som dom "gamla" fasta objektiven.

Med andra ord testa zoomarna och jämför.

Har redan 17-55an men den är inte tillräckligt vidvinklig och har en massa distortion vid 17mm. Samt att den är värdelös när det är motljus.

thefinger skrev:
Tack för svar, men 14mm är för mycket. Jag är desperat ute efter en glugg som motsvarar 24mm på fullformat.
thefinger skrev:
Har redan 17-55an men den är inte tillräckligt vidvinklig
Hmmm... 14 mm är för vidvinkligt, 17 mm är inte tillräckligt vidvinkligt.... Måste det vara exakt 16 mm? Det blir nog svårt att hitta. Lika bra att byta till Canon FF.

thefinger skrev:

Om man har en 14mm kan man relativt lätt få en bildvinkel motsvarande 16 mm genom att beskära bilden.

Är det kritiskt att beskära?

Ja 16mm är det som gäller :p
Byta ska jag väl inte, men jag får helt enkelt köra på två system. Får se vad man trivs bäst med sen. Jobbat en del med 1Ds markII också, ganska trevlig kamera, men D2x är helt underbar.

Jo det är iofs sant, men 20000:- för en glugg som inte ska va helt ok vad jag läst. Sigman ska inte vara speciellt bra den heller.
Tycker det är kass att Nikon inte tar det på allvar iaf. Alla plåtar ju inte fåglar.

Köp dig ett 12-24. Limma fast zoomringen på 16mm så har du ett fast objektiv som dessutom slår de flesta motsvarande fasta Nikkor som finns idag.

Jodå jag vet att den inte är perfekt men den är fortfarande mycket bättre än något annat fast från Nikon idag med ungefär samma brännvidd. 14mm f2,8 är bra mycket sämre på en D2X. Den funkar fint på en 6 Mp kamera men inte på en 10MP+ kamera.

Skämt åsido. Det finns inga riktiga vidvinklar till APS-C om den samtidigt ska vara ljusstarkare än 2,8-4. Här har du lite av problemet med APS-C formatet och dagens marknadsstrategier från de stora tillverkarna. De satsar inte alls på de smalare produkterna utan nästan enbart på produkter till den breda massan. Det är där de stora vinsterna ligger.

Ja men hur är distortionen på 16mm på 12-24? Sen blir jag inte av med flares i motljus. Sitta o klona bort det är ingen hit.

thefinger skrev:
Tack för svar, men 14mm är för mycket. Jag är desperat ute efter en glugg som motsvarar 24mm på fullformat. Ser ut som det får bli en 5D med 24T/S f:3.5 ändå. Sura pengar bara för att Nikon skiter totalt i fasta vidvinkel gluggar.

Den gluggen lever väl knappast upp till sensorn på 5D. Halvslö upplösning har jag läst.

/K

Sigma 10-20 är väl inte den snabbaste av gluggar, men jag kan fota rakt in i solen med den utan linsreflexer.

/K

Jag har inte några större bekymmer med vare sig 12-24 eller 17-55 och motljus. 18-200 däremot är inte speciellt rolig i dessa situationer. Likaså är 70-200 halvtaskig i sina motljusegenskaper men det är sällan några större problem eftersom bildvinkeln är så pass smal. Min egen 12-24 verkar vara av en minus variant när jag jämfört med andra 12-24:eek:r men den är ändå riktigt bra nerbländad ett steg. (På 4 är min riktigt dålig.) Dock en bra bit från min 17-55 som verkar vara en plus variant. Min är nästan lika bra som den Zeiss 50;a som ska vara bland det bästa som finns för Nikon. Det bekymrar mig lite med Nikons variation i produktionen.

12-24 har rätt lite distortion vid just 16-24 mm. Den är värre vid 12mm. Så här skriver www.photozone.de
"At about ~1.7% the Nikkor shows a relatively pronounced degree of barrel distortions at the wide end of the zoom range changing to slight pincushion distortions at 18mm and 24mm. Compared to other lenses in this range this is a pretty good characteristic"

Faktum är att Nikons fasta AF24 har större distortion (om nu nikon hade en FF).

Canons TS-E24 får inte speciellt höga värden för upplösning enligt samma site

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto