Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel.........

Produkter
(logga in för att koppla)

JPS A

Medlem
..ska till New York om två veckor och ska självklart göra diverse fotobutiksstopp.

Är sugen på en vidvinkelszoom med bra ljusstyrka, någon som tips och erfarenheter av Canons vidvinkelsobjektiv??

Har idag ett 24-70 2.8 och ett 70-200 2.8 båda från Canon och är super nöjd med dem.

/Jacob

Ett bra kombination med det du har skulle vara Canons 10-22 Har den själv, och har flera kompisar som har den och är nöjda med den.

Det är ju inte samma byggkvalite som dina L-objektiv är bra och välbyggd, Filterstrolek 77 samma som dina övriga gluggar

/Bosse

Jag har också 10-22 och är mycket nöjd. Men det är ju inte så ljusstark. 16-35 L är ljusstark och skarp. Har själv haft ett sådant.

JPS A skrev:
vidvinkelszoom med bra ljusstyrka, någon som tips och erfarenheter av Canons vidvinkelsobjektiv??
Om det skall vara Canon och ljusstarkt så är det ju rätt enkelt. De har ju bara 16-35/2,8 i sortimentet.

Valet av vidvinkel beror ju självklart om du vill fortsätta på din 350 eller annan DSLR i canons utbud som har aps sensor eller du är mer sugen på en fullformat.

Om su vill satsa på en fullformat så är ju klart 16-35an ett superval ! alternativt 17-40 F4 som budgetval

Tänker du däremot ha en APS sensor kamera skulle jag heldre ha en 10-22 då den ger GRYM vidvinkel

en 10-22 på en APS sensor motsvarar en 16-35 på fullformat

Tack för tipsen!

Har kikat runt lite nu och trots att jag alltid varit Canon trogen så är jag definitivt inte omöjlig. Sitter just nu och kollar lite vad Sigma och diverse andra märken erbjuder.

Någon som har bra respektive dåliga erfarenheter av vidvinklar från Sigma och Tamron?

Jag har precis skaffat Sigmas 10-20 mm och är ruskigt nöjd. Skärpan är väl inte toppenbra på största bländare men det kan man nog knappast förvänta sig av objektiv med bildvinkel på över 100 grader:) Vid bländare 8 ungefär har det ordnat upp sig och ser riktigt bra ut. Känslan och byggkvaliteten har jag heller inget att klaga på. Det är klart värt att kolla upp om du inte behöver använda det på analoga/FF-hus och avsevärt mycket billigare än Canons egna 10-22. Ska det köpas utomlands vet jag dock inte hur det är med garantier osv...

/Per

ANNONS
Götaplatsens Foto