Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Är ny gamet, gillar natur å fiske. Tänkte investera i ett vidvinkelobjektiv för att ha med på fjällturer och dylikt. Men jag kan inte avgöra vilket jag ska satsa på! Har kikat på Cosina 19-35 mm, nån som har några erfarenheter av detta? Sedan har jag kikat en del på begagnat canon original, typ 20-35mm. Märker en relativt nybörjare som jag är, någon skillnad mellan pirat å original? gör jag ett misstag om jag väljer cosina? Har för övrigt en Canon eos 300.

Magnus

Jag har den gluggen till min Minolta, det är en toppenglugg för dom pengarna, så skarp man kan önska, det enda som är en nackdel är att närgränsen inte är toppen, 50 cm..
Jo, byggkvaliteten är väl inte helt 100, den är rätt plastig, men man får vad man betalar för, och den kan ge skarpa fina bilder..

Det bästa vidvinkelobjektivet för fiske är tveklöst ett Fisheye som gör att man alltid får med hela fisken på bilden (även om det är ganmmelgäddan som ska fotas). Såg att många på laxfiskepremiären i Mörrum idag 1 april använde just fisheyeobjektiv.
Hälsn, Nils.

Jag kan också rekommendera cosinan. Har själv en sådan som fungerar mycket bra om man inte kör på full bländare och ska dra upp jätteförstoringar.

Test

Jag har kikat på testresultaten på
www.photodo.com

19-35 Cosina har bl 3,5 - 4,5 och får 3,1 poäng på en skala till 5
20-35 Canon FD har genomgående 3,5 som bländare och testresultat 3,3

Canon har en större bländare på 35mm-inställningen, vilket ger Dig där en ljusare bild i sökaren, den har också något bättre testresultat och säkert en bättre mekanik.
Piratobjektiv avviker alltid i färgtolkningen i jämnförelse med original-objektiv där alla objektiv har likadan enhetlig färgtolkning, vilket är viktigt om Du visar bilder i ett diaprogram.

Senast ändrad:
Canon FD passar väl inte ett EOS-hus, det måste väl vara EF-fattning? Passar gör däremot cosinan, eller iallafall om man köper EOS-versionen.

Som sagts tidigare är cosinan/soligor/vivitaren ingen proffsglugg men den ger bland det mesta man kan få för de pengarna.

själv tror jag (eller det är så för min egen del, har förvisso en gammal Nikon F2 kamera), men jag tycker det är bra om objektivet i sig är slitstarkt och robust, framförallt om man vill ha med sig det på längre vandringsturer och utflykter.

Huvuvida alla ovan nämnda objektiv är bra eller dåliga vet jag inte, men satsa på ett bra direkt. Vill du sedan "uppgradera" till ett "bättre" är det surt om man måste lägga ut pengar på ett till likadant objektiv.

För naturfotografering och fina vyer tycker jag 24mm räcker fint. Men alla har olika smak!

Hej igen! Tack för alla tips och råd! Jag delar många av era synpunkter. Kikar på en cosina, men tror att jag kanske kommer ångra mig iframtiden, känns inte som det är kvalitet direkt. Lutar ändå åt ett 20-35mm f/35-45 original, tycker ändå att dubbla priset är mycket och letar förtvivlat efter nåt begagnat. För inte tror jag att det är dubbelt så bra,som priset? Sen har jag fått en säljare på ett tokina af 20-35 f/2.8 är det någon som har erfarenheter av detta märke eller objektiv, är det i klass med canon?

Jag har samma åsikt som roypeter.
Den får endast 2,5 poäng i testen på photodo.
3,5-4,5-gluggen från Tokina får däremot
3,3 poäng.

ANNONS
Götaplatsens Foto