Annons

Vidvinkelzoom D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Vilket anser ni vara det bästa vidvinkel alternativet till Nikon D3 ?
Jag vill nämna att jag är beroende av filter så 14-24 tror jag inte är ett alternativ, för vad jag förstår så finns det inget sätt att montera filter på det objektivet ?

Har skummat igenom 14-24 tråden, om det ändå hade haft filtergänga.
Har även funderat på 17-55 och 17-35, vet dock ej om dom klassas riktigt som vidvinkel.

Skriv gärna vad ni tycker.
//Varro

17-35 är en vidvinkelzoom, 17-55 är det inte. Dessutom är 17-55 byggd för en mindre sensor än vad D3 och D700 har (även om det funkar att använda 17-55 på en D3, det blir dock en normalzoom som bara utnyttjar en del av sensorn, vilket knappast är att rekommendera). Så 17-35 är det enda vettiga alternativet av de två.

Mvh

David

Om man inte vill/kan köra 14-24 är nog 17-35 det klart bästa alternativet. Det lär ska gå att montera modifierade Cokinfilter på 14-24 annars.

17-35:an är en suverän glugg, med ett omfång som är klart mer användbart än 14-24 på en FX-kamera. Själv äger jag 14-24, då den passar bättre i kombination med 24-70 och 70-200, men jag använder aldrig filter.

/afe

Carl Zeiss Distagon T* 18/3,5 ZF är väl ett bra alternativ, ingen Zoom, men skall vara riktigt bra.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto