Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Vilket anser ni vara det bästa vidvinkel alternativet till Nikon D3 ?
Jag vill nämna att jag är beroende av filter så 14-24 tror jag inte är ett alternativ, för vad jag förstår så finns det inget sätt att montera filter på det objektivet ?

Har skummat igenom 14-24 tråden, om det ändå hade haft filtergänga.
Har även funderat på 17-55 och 17-35, vet dock ej om dom klassas riktigt som vidvinkel.

Skriv gärna vad ni tycker.
//Varro

17-35 är en vidvinkelzoom, 17-55 är det inte. Dessutom är 17-55 byggd för en mindre sensor än vad D3 och D700 har (även om det funkar att använda 17-55 på en D3, det blir dock en normalzoom som bara utnyttjar en del av sensorn, vilket knappast är att rekommendera). Så 17-35 är det enda vettiga alternativet av de två.

Mvh

David

Om man inte vill/kan köra 14-24 är nog 17-35 det klart bästa alternativet. Det lär ska gå att montera modifierade Cokinfilter på 14-24 annars.

17-35:an är en suverän glugg, med ett omfång som är klart mer användbart än 14-24 på en FX-kamera. Själv äger jag 14-24, då den passar bättre i kombination med 24-70 och 70-200, men jag använder aldrig filter.

/afe

Carl Zeiss Distagon T* 18/3,5 ZF är väl ett bra alternativ, ingen Zoom, men skall vara riktigt bra.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto