Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkelzoom... vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Pontus,

Hur stort problem anser du att det är att man inte kan montera filter i fram på objektivet? Tänker på UV-filter och filter som skydd för frontlinsen.

imperator skrev:
Pontus,

Hur stort problem anser du att det är att man inte kan montera filter i fram på objektivet? Tänker på UV-filter och filter som skydd för frontlinsen.
Med 15-30mm är det inga problem alls om man har en mindre-än-fullformat-sensor. Det medföljer en filterhållare som man sätter utanpå motljusskyddet. Denna fungerar även som ett effektivare motljusskydd. Med fullformat kan man få vignettering har jag hört.

Rent generellt tycker jag att det råder en viss UV-filterhysteri. I sandstorm använder jag gärna filter, men vid normal fotografering med motljusskyddet påsatt är jag inte orolig för frontlinsen. Det blir enligt min erfarenhet lättare damm och smårepor på ett filter än på frontlinsen, vilket kan sänka kontrasten.

Men vill man vara bombsäker på att frontlinsen är helt i nyskick efter många års användning, för andrahandsvärdets skull, är ju filter att rekommendera. När jag körde manuell Nikon letade jag efter riktigt bra och ljusstarka objektiv med repade linser eftersom de var grymt mycket billigare och oftast gav bättre resultat än ett dåligt objektiv i nyskick.

/Pontus

ANNONS