Annons

Vikväggar - DIY - Vilket material ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
Ska bygga två breda vikväggar, likt detta:
Pinterest

De ska bli vita på ena sidan och svarta på andra sidan och "gångjärn" mellan två väggar..

Jag vill helst ha 5 cm x 120 cm x 220 cm, där är jag osäker på vilket matrial som blir bäst.

Detta hittar jag på byggmarknaden.

Vad finns det för andra bra alternativ?

Nja, jag tänkte mig mycket lättare material, helst ~30 mm tjockt, något som lätt att flytta och själva vikningen blir "stödbenen".
Det finns cellplast i många kvalitéer.
Det finns 3cm tjocka och BETYDLIGT mer vridstyva men troligtvis inte på byggmax.
Du måste gå till en välsorterad bygghandel.
Och då passar de rätt bra att göra själva vikningen i 28mm trä.
Eller har de såpass hög densitet att du kan skruva och limma rakt in i cellplasten och skippa trä.

Det finns cellplast i många kvalitéer.
Det finns 3cm tjocka och BETYDLIGT mer vridstyva men troligtvis inte på byggmax.
Du måste gå till en välsorterad bygghandel.
Och då passar de rätt bra att göra själva vikningen i 28mm trä.
Eller har de såpass hög densitet att du kan skruva och limma rakt in i cellplasten och skippa trä.
Nej, "gångjärnen" görs med vit respektive svart Gaffa tejp, första gången jag skriver 'gaffatejp' i stället för 'silvertejp'. :)

Dessa vikväggar ska vara, inte bara lätta, utan jätte lätta att hantera, 220x120. Så låg vikt först och främst, sen vill jag inte att de går av på mitten för minsta lilla heller. 😅

Här är ett bra exempel på vikbara och transportbara (lätt att stuva undan).

I så fall hade nog JAG limmat på tyg på hela ytan.
Du kan enkelt byta färg, bara o limma på nytt.
Man slipper framförallt skarvar av tejpen.

Stora friggor från byggmarknaden. Montera med Avenger forks eller bygg vagnar av plywood + L-beslag hjul. Mer flexibelt än fasta v-flats.

Enklast är färdiga vikväggar i wellpapp. Men inte helt enligt kravspecen.

Wellpapp är det jag nog söker, det ledde till mig till det styvare Swapp-board, tack!

Alla dessa namn *suck*.

Jag forsätter att googla mig fram och ser om jag inte ska hittaden perfekta lättviksväggen till mina mått.

Det klart bästa och användbara matrialet jag hittat hittills, är "Jackofoam", ja varenda tillverkare har sitt eget namn tydligen.

Byggmax kunde inte kontakta tillverkaren om den finns att köpa i större skivor och 25 mm, klart intresant matrial, lätt och styvt, inga porösa kantar där.

Bilagor

• Jockofoam.JPEG
    Jockofoam.JPEG
    2.9 MB · Visningar: 6
Senast ändrad:
För att lägga till ytterligare en variant:
Kapaskiva/cellpannå är det som på engelska brukar kallas "foam core" när man googlar på hemgjorda v-flat.

Finns i olika storlekar och färger, exempelvis:

Eller varför inte en med ena sidan självhäftande (så du kan klistra ett vitt papper på baksidan av en svart skiva)

Det klart bästa och användbara matrialet jag hittat hittills, är "Jackofoam", ja varenda tillverkare har sitt eget namn tydligen.

Byggmax kunde inte kontakta tillverkaren om den finns att köpa i större skivor och 25 mm, klart intresant matrial, lätt och styvt, inga porösa kantar där.
Det var d jag skrev från start.
Det FINNS om man vet var man skall fråga.
25mm har jag inte sett men 30mm.....

Det var d jag skrev från start.
Det FINNS om man vet var man skall fråga.
25mm har jag inte sett men 30mm.....

Nu har jag kontaktat tillverkaren direkt om det finns 'mina' storlekar eller finns möjligheter att beställa 'en pall' med costum made skivor.

Nu har jag hämtat ut 2 m hög och x 4 m bred, portabel bakgrundsram med svart tyg för 1100 kr från Temu, önska mig lycka till. 😅

Nu har jag kontaktat tillverkaren direkt om det finns 'mina' storlekar eller finns möjligheter att beställa 'en pall' med costum made skivor.

Nu har jag hämtat ut 2 m hög och x 4 m bred, portabel bakgrundsram med svart tyg för 1100 kr från Temu, önska mig lycka till. 😅
Intressanta transportproblem...

ANNONS
Götaplatsens Foto