Annons

Vila eller avveckla firman?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej,

Jag funderar över att lägga ner min enskilda firma, lönsamheten har varit vikande och det tar fortfarande mycket tid i anspråk och som nybliven småbarnsförälder så får man prioritera om lite.

Som det är nu så tar allt det byråkratiska med bokföring, deklarationer och annat oproduktivt för mycket tid och energi i förhållande till omsättning och nedlagt tid. Jo, jag gör bokföringen själv och det är döden!

Så vad har ni för tankar och erfarenheter från att avveckla eller låta firman vila. Det kan kanske vara bra om man eventuellt vill starta en dag igen, även om det ligger långt bort idag.

Är det förmånligare att vila en firma än att lägga ner den? Jag tänker att om jag lägger ner så får jag gå och få alla inventarier värderade och skatta för dess värde, men om jag vilar firman så sjunker ju värdet under åren och när jag väl väljer att ta upp firman igen eller att avsluta den så har prylarna ett mindre värde att skatta för.. Tänker jag rätt?

Några goda råd?

Du kan väl skaffa FA skattsedel & vara anställd men ändå ha din firma kvar, om den sen omsätter väldigt lite eller inget alls gör ju bara bokföringen & deklarationen enklare...

Verkar ju smartare att låta värdet på dina inventarier sjunka istället för att få lösa ut dom med skattade pengar.

Dessutom så kan du ju fakturera om du vill, kan ju vara bra ifall något kul/välbetalt jobb dyker upp, då är det ju bara att plåta på...

Lycka till!!

/Sladdfantomen

Det stämmer jag har FA-skatt idag och jag har ett vanligt 7-4 jobb som betalar räkningarna fotofirman är lite av min fritidsaktivitet.

Vit blir det inte så många konteringar att göra men den ångestfyllda deklarationen skall ändå göras och den suger energi, hade firman bara rullat på bra så hade jag inte tvekat att ta in hjälp till denna bit.

Jag tänker att det känns bättre att lägga ner firman och köra eventuella jobb via frilansfinans.

Mycket dum idé

Det stämmer jag har FA-skatt idag och jag har ett vanligt 7-4 jobb som betalar räkningarna fotofirman är lite av min fritidsaktivitet.

Vit blir det inte så många konteringar att göra men den ångestfyllda deklarationen skall ändå göras och den suger energi, hade firman bara rullat på bra så hade jag inte tvekat att ta in hjälp till denna bit.

Jag tänker att det känns bättre att lägga ner firman och köra eventuella jobb via frilansfinans.

Att köra enstaka jobb via F F är en dum idé!!! Du kan ju mycket hellre köra via "Hobbyverksamhet" och slippa ge bort en massa pengar! På så sätt kan du även utnyttja andrag som inköp av utrustning mm. Läs mer på skatteverkets hemsida och slipp bli lurad på en massa pengar! http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html?posid=4&sv.search.query.allwords=Hobbyverksamhet

Finns det kvar inventarier i firman, så måste du även göra bokslut. Inventarierna faller i värde varje år vare sig du kör på eller inte. Då blir det till att redovisa detta likt förbaskat. Vill du lösa ut "dina" inventarier, så skall dessa värderas av sakkunnig till marknadsvärde. Du löser ut inventarierna och redovisar en förlust/vinst.

Så länge du är registrerad ägare till ett företag, så kommer din slutskattsedel alltid att komma under december månad. Vill du slippa allt detta, så avregistrera dig från momsen och anmäl företaget som vilande men behåll namnet registrerat. Då har du minsta bekymret men kan ändå relativt enkelt sparka igång rörelsen igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto