Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilka canonobjektiv ändra inte utsnitt vid fousering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Vilka canonobjektiv ändra inte utsnitt vid fokusering?

Rubriken är ganska självförklarande :)

Vilka canonobjektiv ändrar inte utsnitt vid fokusering? Om något? :) Någon som vet?

Senast ändrad:
Möjligen självförklarande.. men förstår fortfaranmde inte vad du syftar på.

Utsnittet ändras på alla objektiv när oskärpeområdet blir större. Men det är ju ett optiskt fenomen.

Oki, då är jag med. Trodde att det eventuellt fans någon konstruktion som gav bibehållet utsnitt (hört nåt om utdrag och brännviddsändring, men aldrig fått kläm på vad som är varför när ;) )

Tackar för snabbt svar! :)

Hälsningar från New Mexico :)

/Walle

Anledningen att jag undrade var för övrigt för att jag satt och funderade på hur det skulle funka hur resultatet skulle bli med två eller flera ihopslagna bilder med olika fokusavstånd. :)

Så var det ja..känner att jag skulle behöva läsa på lite hur objektiven fungerar rent tekniskt :)

Tror mest det är objektiv för professionella filmkameror som är kompenserade för "focus breathing" som det visst kallas på utrikiska.

Aha! Men i canons fall används väl i princip samma objektiv på filmkamerorna som på systemkamerorna? Eller är det bara att filmkameraobjektiven är vita, och jag blandar ihop dem med vita teleobjektiv för systemkamerorna?

Läste precis en intressant grej :) (Det kanske ni redan känner till dock). När Stanley Kubrick filmade "Barry Lyndon" använde han världens ljusstarkaste objektiv, Zeiss 50/0.7, som Zeiss tillverkat tre exemplar av till Apollo-projektet. Kubrick hade tydligen på något sätt lyckats få tag i ett exemplar och fått det konverterat så det gick att montera på en filmkamera

ANNONS
Götaplatsens Foto