Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka fotopapper "måste" man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Har en Epson 3800 som jag haft en kortare tid. Jag har hittils nyttjat Epson's Premium Semigloss i A4 och A3+ vilket ger ett bra resultat för standardutskrifter.

Har nu behov av lite specialpapper och undrar behöver då lite hjälp att välja, kommer att skriva ut bilder i kategorierna:

- Bröllop
- Landskap
- Svartvita bilder
- Konst-reproduktioner

Vilka papper använder Ni för dessa ändamål? Vore bra om Ni skrev vilket papper Ni rekommenderar för vilket ändamål. Hahnemuhle, Ilford, annan?

Tack på förhand!

// Johan Maxe

Har en Epson 3800 som jag haft en kortare tid. Jag har hittils nyttjat Epson's Premium Semigloss i A4 och A3+ vilket ger ett bra resultat för standardutskrifter.

Har nu behov av lite specialpapper och undrar behöver då lite hjälp att välja, kommer att skriva ut bilder i kategorierna:

- Bröllop
- Landskap
- Svartvita bilder
- Konst-reproduktioner

Konstreproduktioner är ju ett litet specialfall. Där försöker vi hitta ett papper som ligger så nära originalet som möjligt. Akvareller fungerar ofta på t ex Arches Aquarellle Rag. För fotografier på matta papper är Epson Hot Press ett bra val, liksom Cansons Rag Photographique. Barytpapper gillar många fotografer, eftersom det ser ut som ett traditionellt svartvitt fotopapper. Och så kan de som vill ha färgbilder slippa trista plastpapper :) Här finns ett stort urval, men Epson Traditional är ett som fungerar bra både för färg och svartvitt.

Stefan

Epson Traditional Photo Paper!

Epson Traditional Photo Paper är kanon (jag köpte hos YFO i Malmö).
Epsons pappersprofiler är dessutom mycket bra.

Ilford Galerie Gold Fibre Silk (310g) är ett annat populärt barytpapper och naturligtvis Harman Gloss FB Al (320g) som fortfarande är en av mina absoluta favoriter.

Jag använder Epson Archival matte och är nöjd med det, skulle möjligen kunnat vara lite tjockare. Har en Epson 2880 och skriver mest ut färg. Halvblankt Epsonpapper tycker jag inte alls om i jämförelse.

Jag använder Epson Archival matte och är nöjd med det, skulle möjligen kunnat vara lite tjockare. Har en Epson 2880 och skriver mest ut färg. Halvblankt Epsonpapper tycker jag inte alls om i jämförelse.

En nackdel med Archival Matte är det höga innehållet av optiska vitmedel. Det innebär att om du sätter upp bilden på väggen kommer de optiska vitmedlen att brytas ner rätt snabbt och vitheten i pappret reduceras rätt snabbt. Efter ett par månader är den vita tonen snarare gulaktig. Syns mycket tydligt om du sedan sätter upp en nygjord bild vid sidan av den gamla.

Stefan

En nackdel med Archival Matte är det höga innehållet av optiska vitmedel. Det innebär att om du sätter upp bilden på väggen kommer de optiska vitmedlen att brytas ner rätt snabbt och vitheten i pappret reduceras rätt snabbt. Efter ett par månader är den vita tonen snarare gulaktig. Syns mycket tydligt om du sedan sätter upp en nygjord bild vid sidan av den gamla.

Stefan
Jaha, det säger man inget om från Epsons sida... Jag har tagit reda på att det är syrafritt, men visste inte att det är massor av optiskt vitmedel i. Jag har sett andra papper som har en nästan blåaktig ton, det trodde jag var vitmedelseffekten och att det sedan gulnar rätt kvickt. Archival Matte är ganska gult i jämförelse med dessa papper, från början alltså.

Vi får väl se hur det går - jag har satt upp ett antal tavlor gjorda med Archival Matte och en del av dem sitter i sol någon tid på dagen.

ANNONS
Götaplatsens Foto