Annons

Vilka gluggar måste man ha? (Canon Crop)

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Jag kan tycka att efterbehandling är den viktigaste komponenten efter kameran många gånger, det sägs att objektivet är den viktigaste komponenten, ja så till vida att man har ett, sen spelar det nästan ingen roll så länge det inte är defekt eller absolut sätter sig på tvären för det man vill göra, annars är en vettig mjukvara jätteviktig för att få bilden att se ut som man vill. Jag tror inte alls på att bilden görs i kameran och lyckas man inte med det är man en dålig fotograf. Kameran är ”en låda” med en ”puckad dator” som inte vet något om mina önskemål. Hittills har ingen kamera kunnat läsa mina tankar utan det blir att dra den genom LR varje gång.
Nja, det håller jag inte riktigt med om. För mig är definitivt objektivet det viktigaste då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Sen finns det ju såklart idag många objektiv som är tillräckligt bra till det mesta och man behöver oftast inte spendera så mycket för att få ett hyfsat fint objektiv.

Mjukvara och redigering är såklart också viktigt, men om inte råmaterialet är bra så blir det också svårare att få ett bra slutresultat.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nja, det håller jag inte riktigt med om. För mig är definitivt objektivet det viktigaste då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Sen finns det ju såklart idag många objektiv som är tillräckligt bra till det mesta och man behöver oftast inte spendera så mycket för att få ett hyfsat fint objektiv.

Mjukvara och redigering är såklart också viktigt, men om inte råmaterialet är bra så blir det också svårare att få ett bra slutresultat.
Jag efterbehandlar inte ens en promille av mina bilder, så för mig också är optik viktigare än lightroom.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Till att börja med måste man bestämma sig för ifall man ska fotografera fåglar eller landskap, dvs om man behöver ett tele eller ett vidvinkel. Ett billigt tele är EF-S 55-250 IS STM och ett likaså överkomligt vidvinkel är EF-S 10-18 IS STM. Inget av dem är speciellt sexigt egentligen, de saknar vit färg på utsidan och röd ring längst fram, men det kostar i stället inte särskilt mycket utan är "mycket objektiv för pengarna" och åtminstone vidvinkelobjektivet har fått bra recensioner. 10mm är dock väldigt kort även på APS-C. Annars har jag ett "universalobjektiv" EF-S 18-135 IS STM som jag nog skulle klara mig med om jag bara fick välja ett enda.
Åtminstone för egen del så är det inte kvaliteten på glasbitarna i ovan nämnda objektiv som sätter begränsningar på kvaliteten på bilderna jag producerar.
Det finns egentligen inget som säger att man måste ha vidvinkel för att fotografera landskap. Långt tele gör sig ofta bra för kuperade landskap
 

Light Head

Aktiv medlem
Ska man efterlikna 50mm på fullformat (Canon) så är det 31 mm. Men smaken är som baken. Jag hade en 35/2 ett tag till min 7D och gillade aldrig brännvidden. Däremot gillade jag pannkakan EF-S 22/2,8.

Stämmer din "kameraväska" så har du en ganska allround utrustning. 7D (mk1) börjar bli lite till åren nu så det kanske är dax för en uppgradering?
Skall uppdatera min status,, har en 7dmk2.

(Gillar huset, känns bra med en rejäl låda, som passar mina stora händer betydligt bättre än små hus).

Vad plåtar du med pannkakan?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en EF 28 mm f/2,8 IS USM. Fick den med på köpet utan extra kostnad när jag köpte en kamera en gång.
Den visade sig fungera utmärkt som fast normal på exempelvis 7D. Inte så ljusstark, men kompenserar med IS där det är användbart. Liten och nätt.
 

martley

Aktiv medlem
Det finns egentligen inget som säger att man måste ha vidvinkel för att fotografera landskap. Långt tele gör sig ofta bra för kuperade landskap
Ta det inte så bokstavligt. Jag valde "landskap" som en kontrast mot fågelfoto då man definitivt behöver ett starkt teleobjektiv. Teleobjektivets förmåga att komprimera perspektivet kan förstås ge en intressant och användbar effekt även vid ladnskapsfoto.
 

Light Head

Aktiv medlem
Fågelfoto nämns ofta som en referens. Personligen tycker jag det verkar både kul och utmanande med det som motiv. När man tittar på fågelbilder så slås jag av hur mycket fotografen måste veta om fåglarnas olika sätt att vara. Sedan kommer utrustningen på det…
 

larjo

Aktiv medlem
Skall uppdatera min status,, har en 7dmk2.

(Gillar huset, känns bra med en rejäl låda, som passar mina stora händer betydligt bättre än små hus).

Vad plåtar du med pannkakan?
När jag ville ha något lätt(are) att ta med när jag turistade eller bara gick omkring och fotograferandet inte var så högt på agendan.
En 7D2, batterigrepp och en 17-55/2,8 är rätt så tung och skrymmande. En 7D2 utan batterigrepp och en 22/2,8 går mycket lättare ned i en vanlig ryggsäck.
 

Light Head

Aktiv medlem
När jag ville ha något lätt(are) att ta med när jag turistade eller bara gick omkring och fotograferandet inte var så högt på agendan.
En 7D2, batterigrepp och en 17-55/2,8 är rätt så tung och skrymmande. En 7D2 utan batterigrepp och en 22/2,8 går mycket lättare ned i en vanlig ryggsäck.
Så sant, 7D mk2 + 17-55 2.8 väger faktiskt en del
 
ANNONS