Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilka Inställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramstacity

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en systemkamera Nikon D 50. Nu på lördag ska min dotter vara med i en dansuppvisning inomhus och vill att jag kommer och fotar.Där är det mycket blinkande lampor och mycket rörelse och jag känner mej väldigt osäker på hur jag ska ställa in kameran för bästa resultat jag har endást orginalblixt jag vore ytterst tacksam och jag kunde få lite tips här på Fotosidan.

Mvh

Kjelle

Det som kommer att vara största problemet är antagligen att få tillräckligt korta slutartider.
Du kommer troligen att få använda högt ISO-tal, särskilt med tanke på att du inte verkar ha några ljusstarka objektiv (iaf inte i din kameraväska här på fotosidan).

Använd så stor bländare som möjligt, högt ISO-tal och håll koll på slutartiden. Den bör iaf inte vara längre än 1/125, helst ännu kortare.

Om du fotar RAW så har du även möjlighet att underexponera upp till ca 1 steg och sedan justera tillbaka i RAW-konvertern, för att få kortare slutartider. Men har du inte koll på detdär med RAW så kan det ju vara överkurs...

Om bakgrunden är mörk och bara delar av bilden är upplyst så kan ljusmätningen bli lurad att överexponera bilderna. Om du har koll på hur man använder spotmätaren så kan du använda den och mäta på dansarna/din dotter. Mät på huden och "överexponera" ett steg (iaf om de har skandinavisk blek hud). :)
Annars är det kanske bäst att ta lite provbilder och hitta en exponering som funkar och köra på den, i manuellt läge och sedan eventuellt justera i efterhand.

Tack Robert!! Det var ett mycket interessant och informativ svar. Det blir tredje året jag går på uppvisningen i år den brukar hålla på ca 1,5 tim så jag har lite tid att prova mej fram och jag tänker ta dinna råd med i bagaget. Ja, det är dom objektiv jag har. jag har frågat på en del fotoaffärrer om mina objektiv är ljusstarka och fått svaret att dom är det så det var en interessant synpunkt att dom inte är det (jag trodde nog inte att dom var det heller...)

Mvh Kjelle

Allt är ju relativt. :) Objektiv som har största bländare f/2.8 eller större (lägre bländartal) brukar man normalt kalla "ljusstarka", men det beror på vem man frågar åxå. :)

En sak förresten, ang. detdär med att underexponera i RAW. Man får ju betydligt mer brus i bilderna då, men brus är lättare att handskas med än oskärpa. Brus kan man, till viss del, ta bort, om man tycker att det behövs.
Jag har använt den tekniken ett par gånger när ljusstyrkan på mina objektiv inte räckt till.
Ett exempel:
http://dumbo.mine.nu/bilder/LW.jpg
(Ingen brusreducering på den bilden.)

Hoppas det blir bra bilder. Om inte annat så blir det ju lärorikt. :)

Man brukar inte bli någon expert på hantering av RAW-bilder första veckan man har kameran, men...

Ställ ändå in kameran på att spara _både_ RAW (=NEF)och JPG av varje bild. När du lär dig RAW-hantering kan du nog skapa bättre JPG än vad kameran sparar direkt. Hoppas minneskortet räcker... :)

Som Robert sade, så gäller det att mäta på rätt del av motivet. Hans exempelbild är ju till största delen totalsvart, och ljusmätningen brukar inte kunna gissa att fotografen vill ha en så mörk bild.

Ja inte blir det lätt men jag är tacksam för dom tips som jag fått. Jag har mina begränsningar vad det gäller RAW behöver läsa på en del där, och min kamera kan inte spara i både RAW och JPEG. Sammanfattningsvis så ska jag inte ha långsamare sltartid än 1/125 och högt ISO (min går till 1600) hoppas att det räcker och spotmätning. Det finns nånting som heter gaffling i kameran vad jag förstår så får man två olika exponeringar jag kanske ska prova det En en gång jätte tack för hjälpen och ha en bra helg.

Mvh Kjelle

Ja inte blir det lätt men jag är tacksam för dom tips som jag fått. Jag har mina begränsningar vad det gäller RAW behöver läsa på en del där, och min kamera kan inte spara i både RAW och JPEG. Sammanfattningsvis så ska jag inte ha långsamare sltartid än 1/125 och högt ISO (min går till 1600) hoppas att det räcker och spotmätning. Det finns nånting som heter gaffling i kameran vad jag förstår så får man två olika exponeringar jag kanske ska prova det En en gång jätte tack för hjälpen och ha en bra helg.

Mvh Kjelle

En intressant fråga är hur högt han kan klättra på Iso-stegen innan bruset blir ett problem.

Brus tenderar ju att framträda i mörka färger, dock är dansgolvet upplyst, men kanske inte bakgrunden.

Äger själv ingen D50 / D70. Så jag kan tyvärr själv inte besvara frågan.

Om du hinner läsa innan du ska iväg och fota tycker jag att du ska hålla lite koll på historiegrammet medans du fotar, så du kan se hur du ligger i exponering. Men som tidigare sagt tycker jag du ska ha kameran på ISO 1600, ca 1/125 och största bländare. Blir det ändå för mörkt får du prova med längre tider (blir antagligen oskarpt) eller använda din blixt (då måste du stå ganska nära).

schaki skrev:
En intressant fråga är hur högt han kan klättra på Iso-stegen innan bruset blir ett problem.

Brus tenderar ju att framträda i mörka färger, dock är dansgolvet upplyst, men kanske inte bakgrunden.

Äger själv ingen D50 / D70. Så jag kan tyvärr själv inte besvara frågan.

Exponerar man inte helt åt helskotta behöver man absolut inte vara rädd för ISO1600.
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600.jpg

Jag tycker personligen att ISO3200 (via RAW-tricket) ser helt okej ut på en A4-förstoring. (Se bilden jag länkade till innan.)

Jag vill än en gång tacka för all hjälp jag fått som jag hemskt glad för. Jag skrev ut inläggena och tog med mej till dansen. Totalt så blev det 167 bilder och kanske 20 blev bra utav dom. Dom refernsbilder som hänvisas till i dett forum inlägg är mycket bra jag kanske får skaffa mej ett ljuskänsligare objektiv. Jag kommer att lägga ut bilder på min profil skickar med en länk till dansmappen det kommer mera bilder framöver.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=121032

:eek:) Mvh Kjelle

Ramstacity skrev:
Jag vill än en gång tacka för all hjälp jag fått som jag hemskt glad för. Jag skrev ut inläggena och tog med mej till dansen. Totalt så blev det 167 bilder och kanske 20 blev bra utav dom. Dom refernsbilder som hänvisas till i dett forum inlägg är mycket bra jag kanske får skaffa mej ett ljuskänsligare objektiv. Jag kommer att lägga ut bilder på min profil skickar med en länk till dansmappen det kommer mera bilder framöver.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=121032

Det där ser riktigt bra ut Kjell! Snyggt jobbat, speciellt med tanke på att du inte är van.

MYCKET snyggt!
Ser riktigt bra ut, jag "tjuvlånar" tipsen du har fått, de verkade funka finfint!

Vilka inställningar hade du mer än de du skrev till bilderna ? Använde du RAW, vilken vitballans och vilket bildbehandlingsprogram ?

/ Erik (som alltid använder jpeg)

Det blev ju inte så dumt Kjell. Lite "svinn" får man nästan alltid räkna med under svåra förhållanden. Det är bra att det blev några bra bilder iaf. :)

Erik:
Jag har använt "soligt" och finjusterat efteråt de gånger jag jag fotat konserter. En del hävdar att man ska använda inställning för glödljus då strålkastarna är just glödljus.

ekemannen skrev:
Vilka inställningar hade du mer än de du skrev till bilderna ? Använde du RAW, vilken vitballans och vilket bildbehandlingsprogram ?

/ Erik (som alltid använder jpeg)

Hej Erik jag använde endast JPEG känner mej inte riktigt hemma i RAW världen ännu. Jag var så inställd på att kontrollera slutare/bländare så vitbalansen stog på auto. Jag har kört bilderna genom Paint Shop Pro 9 brus/nyans 0 usm

Mvh Kjelle

dumbo skrev:
Det blev ju inte så dumt Kjell. Lite "svinn" får man nästan alltid räkna med under svåra förhållanden. Det är bra att det blev några bra bilder iaf. :)

Erik:
Jag har använt "soligt" och finjusterat efteråt de gånger jag jag fotat konserter. En del hävdar att man ska använda inställning för glödljus då strålkastarna är just glödljus.

Jag är mer än nöjd, och hadde jag inte fått en hel del tips från dej så hadde jag fått kasta ännu mera bilder. Interessant det här med att du använder "soligt" jag antar att det är vitbalansen du menar ska prova det vid något tillfälle.

Jo, det är vitbalansen jag menar. Jag brukar oftast köra det som "standard", men eftersom jag kör RAW så kan jag ju välja som jag vill i efterhand åxå. De gånger jag fotat på konsert (vilket iofs inte är så jättemånga gånger) så har det dock funkar bra tycker jag. Men det kan ju vara bra att prova sig fram själv, vad man tycker funkar bra. På konserter, som ofta har färgat ljus, är det ju kanske inte SÅ noga om vitbalansen "sticker iväg" lite.

Jag har också en nyköpt D50. Jag riggade upp en orange och en vit pappskiva framför min till grisrosa solblekta röda bil, som stod på en grön gräsmatta framför mitt faluröda hus med blå dörr, i starkt solsken.

Sedan provade jag alla 3 RGB-lägen med vitbalans inställd på auto och på sol. Inställningarna skrev jag på den vita pappskivan.

I går hämtade jag pappersbilderna på fotoaffären.

Mkt lärorikt! Med vissa inställningar ser bilen nylackad ut.....

ADOBE och sol blev bäst.
Nikon gillar färg... Nu ska jag försöka lära mig att dämpa färgerna, jag är inte så förtjust i neon...
Jag vill få så bra 11x15 kopior som möjligt direkt ur kameran, jag vill inte vara tvungen att "fixa" varje bild i datorn. Det intresserar mig inte och tar för mkt tid.

Givetvis har man bättre kontroll i RAW, men det är för mkt mecka och jag har inte kunskapen, ännu.

JL 666

ANNONS