Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka mått på bilden för att uppnå detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

erkut

Ny medlem
Hej!

Surfade runt på facebook och stötte på den här fantastiska presentationsbilden:

http://www.facebook.com/album.php?aid=-3&id=737475227#/profile.php?id=737475227

Jag pratar inte om tjejen utan om den avlånga och stora formen på fotot. Hur går jag till väga för att uppnå detta på min presentation? Jag har svårt att hitta information om detta, hur bilden bör beskäras osv.

Tillgänglig mjukvara: Photoshop CS4

Mycket tacksam för hjälp. :)

/E

Senast ändrad:
Vet inte om jag missförstått frågan.

Bilden är ca 200 bred och 600 hög
Markerar du croop-verktyget så kan du skriva in dina mått direkt, och sedan väljer du vad i din bild som skall finnas inom det måttet.

Finns säkert de som kan förklara mera pedagogiskt.

Det är helt enkelt så att om du beskär en bild till ungefär det formatet, sparar den och laddar upp den på facebook så kommer det att se ut sådär. Det gäller bara att du beskär till de proportionerna.

Däremot ser det med största sannolikhet inte bra ut när den lilla varianten av bilden visas, t.ex när du skriver ett meddelande till någon. Då blir den förmodligen konstigt beskuren.

ANNONS
Götaplatsens Foto