Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka Nikonhus klarar dubbelexponering i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag undrar vilka av Nikons hus som fixar dubbel- eller multiexponering i kameran. Är inbiten Canonist men denna funktion skulle kunna få mig att överväga ett backuphus + objektiv.

Jag nöjer mig med 2-3 exponeringar. Att de nyaste modellerna klarar det förstår jag, men hur är det med de äldre? Vill komma så billigt undan som möjligt med tanke på att jag redan har en komplett utrustning (Canon).

Jo då :)
Tror att just 60D var först när Canon äntligen föstod att funktionen var efterfrågad. Själv väntade jag ändå till 6D kom. Nu slipper jag lägga ihop två bilder och ser resultatet direkt i kameran!

/Anna

D90 har en funktion som heter överlägg. Man kan lägga över hur många bilder som helst tror jag. Har själv bara provat med 2. Man också reglera styrkan i bilderna alltså opaciteten. Resultatet blir en jpg-fil. D7000 och D7001 borde ha samma funktion.

Jo då :)
Tror att just 60D var först när Canon äntligen föstod att funktionen var efterfrågad. Själv väntade jag ändå till 6D kom. Nu slipper jag lägga ihop två bilder och ser resultatet direkt i kameran!

/Anna

Journalisterna gick ut med att 60D hade multiexponering men det visade sig sen att den inte hade det. 1Dx var den första digitala som fick det.
Höll på att köpa en 60D men hade sådan tur att detta uppdagades just innan. :)

Då är det 6D som gäller och det är lite för mycket pengar för min del. Har redan en 5D mkII. En bättre beggad D90 kanske? Verkar ju gå att få för en rimlig peng.

Journalisterna gick ut med att 60D hade multiexponering men det visade sig sen att den inte hade det. 1Dx var den första digitala som fick det.
Höll på att köpa en 60D men hade sådan tur att detta uppdagades just innan. :)

Det ryktet gick jag på :) Vilken tur att jag väntade då och inte gick och köpte. Jag gillar i alla fall min 6D och dubbelexponeringsmöjligheten i den. Tror att den kan vara något för Martin!

/Anna

Canon eos 1N HS har den funktionen, en sån hittar du beg. för ca en tusenlapp.men då får du fota film.
Men det är bra ju mer som fotar film håller produktionen uppe av film så den inte läggs ner.

Jag har Nikon D90, D300 o D7000 och testat det ibland, och visst kan man någon gång få till något extra med multiexponering, men jag håller med andra att du har precis samma möjlighet att göra det i datorn fast bättre. Man få ju ha ett program som hanterar lager tex PSE, men det går fint att göra precis samma sak. Du kan då också använda rawbilder, i Nikon kan du enbart slå ihop jpgbilder

ANNONS
Götaplatsens Foto