Annons

Vilka objektiv börjar man med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth R.

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag fotograferade en hel del i min ungdom. Köpte en Minolta X-700 för min första lön....

Nu börjar jag bli biten igen och har köpt en EOS 300D med 18-55mm gluggen.

Om några månader åker tjejen och jag till Mauritius och då skall det banne mig fotas!

Nu undrar jag....om jag har en budget på 10 000 kronor, vilka objektiv bör jag skaffa?

Har förutom zoomen ovan ett 50mm 1.8 som jag älskar pga kvaliten och ljusstyrkan. Jag är rätt kräsen och vill gärna ha ljusstarka gluggar.

Frågan är: vilka brännvidder?

Är det bra med 80-200 4L kompletterad med 20mm Fast optik?

Eller 20 mm, 50 mm, och 100mm Macro till att börja med? Vill fota Cocospalmer på Mauritius och porträtt av min vackra darling.

Tacksam för tips!

/Kenneth

Hej!

Personligen tycker jag att du får mycket optik för pengarna om du letar upp en 17-40/4 och en 70-200/4. Det borde gå att hitta begagnat i bra skick för 10´000:-

Vet inte om det är det mest idealiska för porträttfotografering, men jag tycker det funkar väldigt bra och ger skarpa bilder.

Fasta gluggar är nog också ett bra alternativ, men jag har inte kört med sådant så jag har inget att rekommendera utefter egen erfarenhet där.

mvh //Peter

Jag hade stått i valet och kvalet mellan mina 20/2.8 och 50/1,4 eller 18-55.
Tyvärr hade jag nog inte orkat släpa på det relativt tunga 100/2.8 på en resa.

Fasta optiken för den fina kvaliteten men 18-55 för att det är bekvämt.

Det beror helt enkelt på hur mycket "fotoresa" det ska bli. Byta glugg stup i kvarten kan ju ibland kännas som att man inte njuter av resan utan mer koncentrerar sig på utrustningen....

Tack för synpunkter!

En tilläggsfråga: Kan jag skaffa 100 2.8 Macro istället för ett vanligt 100mm?

Om jag köper 20mm och 100mm Så har jag:

18-55 Zoom
20 mm
50 mm
100 mm Macro

Det kanske blir bra?

Fasta, ljusstarka objektiv av bra kvalitet och en zoom för enkelheten?

/Kenneth

ANNONS
Götaplatsens Foto