Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv ska man packa ner ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Snart åker jag på semester ner till Asien i 4 veckor.
Jag har en Nikon D300 och tre gluggar som är följande: Nikon 17-55/2,8 , Nikon 105/2,8 VR Micro samt ett Sigma 10-20.
Jag tar med mig alla på resan tillsammans med stativ,blixt och övrigt smått o gott.

Men det var det här med vad man ska packa ner i den mindre väskan när man är ute över dagen bara. T.e.x när man är inne i en stad. Det blir för tungt att släpa med sig allt hela tiden. Kamera och en eller högst två gluggar tänkte jag ta med mig ut. Men vad ? Jag tror 17-55 är nästan självklar, men räcker den ?
Det kommer nog mest bli gatubilder, lite människor och kanske lite arkitektur och lite vyer.
Vad gäller minne/lagring så har jag med mig 2 st a 4gb samt en liten bärbar HD på 20 gb. Räcker det tro ? Jag fotar i RAW

Hemskt tacksam för tips och råd !

// Hasse
 

Makten

Aktiv medlem
Frågan kan ingen annan än du själv besvara. Själv skulle jag klara mig med endast en fast brännvidd över dagen. Det gäller att anpassa sig efter det man har helt enkelt, vilket är både givande och krävande. Är det dokumentation av en stad du är ute efter så är nog normal- eller vidvinkelzoom trevligast. Du skulle ju kunna köpa dig en begagnad 35/2 AF (om du har råd) och ta den och vidvinkeln. 35:an väger nästan ingenting och får plats i fickan om inte annat. Eller kanske en 50/1,8. 17-55 är ju stor och tung som ett as, vilket jag inte skulle gilla att släpa på i onödan.

Tillägg: Eller så inhandlar du en 18-55 bara för den låga vikten. Riktigt bra optiskt om man bländar ner en smula faktiskt.

Tillägg 2: Sen bör du undersöka komprimerad RAW. Jag håller på med utvärdering av skillnaden just nu, och jag måste säga att den är nästan obefintlig, trots att filerna tar bara halva utrymmet (dock har jag D200, så det kanske är en viss skillnad mot D300).
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Valet hade i mitt fall blivit enkelt

1. 17-55
2. 105:an

Stativet hade jag lämnat kvar på hotellrummet

Visst väger 17-55 en del.. men vadå.. så farligt tung är den ändå inte.. tom jag orkar slpa runt på den en hel dag :)
 

Gården

Aktiv medlem
Tack för edra råd.
Att gå och införskaffa ytterligare en glugg är inte aktuellt. Jag tror säkert att den fasta 35:an är både bra och lätt, detsamma gäller 18-55.
Men nu har jag ju 17-55 som ersätter bägge dessa du föreslog.
Frågan gällde i första hand vilken eller ev. vilka av de jag har som jag ska lämna kvar på rummet.
Är nog inne lite på Agnethas tankegångar. Visst,dom är tunga båda två. Får helt sonika åka in till stora staden här hemma och testa en dag.
 

CrazzlY

Aktiv medlem
Om du nu är inne i en stad över dagen och ska fota, så är 17-55 det självklara valet av de objektiv du listade!

Jag tänker som så, att ett fast objektiv blir något krävande då du måste leta upp vinklar och platser för att få *just den där bilden*, och det kanske inte passar så bra att fota ett hus (lr liknande) om du måste stå mitt i gatan ;)

SÅ, summan av kardemumman: 17-55 är det självklara valet! Om du nu inte har lust att skaffa ett 18-200 i gott skick, det väger både mindre - och så får du stort omfång på zoomen med! Hur som helst, ha det så gött på resan och se till att ta med dig 17-55 över allt annat! ;)
 

Gården

Aktiv medlem
Så får det nog bli !

17-55:an ska absolut med ut på stan, kanske slinker 105:an med ibland också,vi får se.

Är i Hong Kong några dagar, så där kan man ju kolla priser på något nyförvärv. Sugen på 70-200 VR :)
 

Kostic

Aktiv medlem
Hej!

Jag bor i Kina och har rest mycket I Asien. Jag måste säga att det beror var du ska i Asien, många städer är väldigt röriga varför 105m skulle ge dig mer kvalitativa bilder än 17-55mm, Det kan tyckas att 17-55 är det självklara valet men om jag kollar mina bilder från städer i Asen så är det min Tamron 90mm som har gett mig best bilder.

Om du ska till Hong kong, Singapore, Shanghai, Beijing osv. så är 17-55 ett självklart val.
 

Gården

Aktiv medlem
Kostic skrev:
Hej!

Jag bor i Kina och har rest mycket I Asien. Jag måste säga att det beror var du ska i Asien, många städer är väldigt röriga varför 105m skulle ge dig mer kvalitativa bilder än 17-55mm, Det kan tyckas att 17-55 är det självklara valet men om jag kollar mina bilder från städer i Asen så är det min Tamron 90mm som har gett mig best bilder.

Om du ska till Hong kong, Singapore, Shanghai, Beijing osv. så är 17-55 ett självklart val.
Tack för infon ! Ska till Hong Kong, Bangkok, ev Singapore.
 

Kostic

Aktiv medlem
Gården skrev:
Tack för infon ! Ska till Hong Kong, Bangkok, ev Singapore.
Ok, Bangkok är en sån där ganska rörig stad där jag tror att 105mm skulle passa bättre än 17-55mm

Hong kong är en helt fantastisk stad för natt foton, där kommer du att behöva ditt stativ :)
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Gården skrev:
Snart åker jag på semester ner till Asien i 4 veckor.
Jag har en Nikon D300 och tre gluggar som är följande: Nikon 17-55/2,8 , Nikon 105/2,8 VR Micro samt ett Sigma 10-20.
Jag tar med mig alla på resan tillsammans med stativ,blixt och övrigt smått o gott.

Men det var det här med vad man ska packa ner i den mindre väskan när man är ute över dagen bara. T.e.x när man är inne i en stad. Det blir för tungt att släpa med sig allt hela tiden. Kamera och en eller högst två gluggar tänkte jag ta med mig ut. Men vad ? Jag tror 17-55 är nästan självklar, men räcker den ?
Det kommer nog mest bli gatubilder, lite människor och kanske lite arkitektur och lite vyer.
Vad gäller minne/lagring så har jag med mig 2 st a 4gb samt en liten bärbar HD på 20 gb. Räcker det tro ? Jag fotar i RAW

Hemskt tacksam för tips och råd !

// Hasse
Låter som en bra uppsättning. Jag reste i Kina/TIbet med 10-20, 50 och 105/2 DC. Ibland saknade jag något lite längre, men det var tillräckligt lite för att alltid släpa på.

Istället för hårddisk så köpte jag med tillräckligt med minneskort för hela resan, i mitt fall 28 Gb (kör d2h så jag har bara 4 megapixel), men det är min rekommendation. Möjligen hårddisken som backup. De använda minneskorten kunde jag alltid ha med mig om jag ville, eller lätt låsa in även i små kassaskåp.

Jag använda 22 av mina 28 Gb. Jag kommer göra likadant nästa gång, men med ännu mer minneskort och eventuellt en liten manick som man kan kopiera mellan minneskort och därmed använda de icke använda korten som backup.

P
 

Teodorian

Aktiv medlem
Gården skrev:
Vad gäller minne/lagring så har jag med mig 2 st a 4gb samt en liten bärbar HD på 20 gb. Räcker det tro ? Jag fotar i RAW
// Hasse
Fotograferar du flitigt (200-500 bilder om dagen) kommer minnet inte att räcka till på långa vägar om du kör i raw. Två 4 GB-kort är lätt att fylla varje dag med D300 i raw. Du får då välja mellan att ta med mer minne, bränna DVD-skivor med filerna kontinuerligt, köra jpg eller fotografera sparsamt. Ett annat alternativ är att köpa en liten portabel hårddisk med USB-matning som finns i olika storlekar (120, 160, 250 GB) som du kontinuerligt på ett internatkafé eller liknande kan spara över dina bilder till. En sådan är liten, lätt (220 g) och billig. Se här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215574

Hoppas du tar med dig extra batterier också.

Trevlig resa och lycka till med fotograferandet!
 

Gården

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Fotograferar du flitigt (200-500 bilder om dagen) kommer minnet inte att räcka till på långa vägar om du kör i raw. Två 4 GB-kort är lätt att fylla varje dag med D300 i raw. Du får då välja mellan att ta med mer minne, bränna DVD-skivor med filerna kontinuerligt, köra jpg eller fotografera sparsamt. Ett annat alternativ är att köpa en liten portabel hårddisk med USB-matning som finns i olika storlekar (120, 160, 250 GB) som du kontinuerligt på ett internatkafé eller liknande kan spara över dina bilder till. En sådan är liten, lätt (220 g) och billig. Se här:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215574

Hoppas du tar med dig extra batterier också.

Trevlig resa och lycka till med fotograferandet!
Tackar för tipsen !

Självklart vill jag fota så mycket som möjligt, men jag tror inte det blir varje dag. Måste ju hinna bada och slappa lite också. Men som du påpekar har jag märkt D300:an käkar gb ganska bra, så jag måste komplettera med nogonting.
En sådan USB-disk du nämner verkar intressant. Hur funkar en sådan, ska bilderna först över från kamera till PC, och sen till disken, eller pluggar jag in USB-disken i en PC och sen för över från kameran direkt till disken ?

Extra batteri har jag med mig såklart !

// Hasse
 

hj.cs

Aktiv medlem
Hej såg din fråga här och tänkte berätta lite hur jag gjorde då jag var iväg på en 5v tur i Asien med Kambodja som huvudmål.
Jag hade 17-55 och ett 70-300 med mig till min D200.
Jag hade även en laptop med mig. Efter mycket velande hit och dit på om jag skulle köpa på mig en portabel hd eller ta med min laptop föll till slut valet på min laptop. Det ångrar jag inte idag. På många ställen har du kanske inte möjlighet att köra över dina bilder när minneskorten är slut och då är en extra hd kanon MEN ska du se vad du fotat under dagen så finns inget annat än laptop som alternativ. Man kan titta i skärmen på kameran så mycket man vill men att få upp bilden på en datorskärm är oslagbart. Sen kan du på många ställen även "tjuvsurfa" på din dator vilket gör det lättare för dig att ha kontakt med nära och kära + kolla av nästa resmål. Vad det gäller objektivval så tog jag 99,9% av mina bilder med 17-55.
Såg att du även funderade på att köpa en 70-200VR i Hongkong! Det gjorde jag, men du får räkna med en massa sökande och dealnade innan du hittar rätt. Räkna minst 2 dagar till det. Jag fick betala 11000 för min glugg och då var den med fulla garantier men var så långt ner som 7500:- fast då för "just detta och Nikon går ju aldrig sönder objektet"
Lycka till på din resa!
 

Teodorian

Aktiv medlem
Gården skrev:
Tackar för tipsen !

Självklart vill jag fota så mycket som möjligt, men jag tror inte det blir varje dag. Måste ju hinna bada och slappa lite också. Men som du påpekar har jag märkt D300:an käkar gb ganska bra, så jag måste komplettera med nogonting.
En sådan USB-disk du nämner verkar intressant. Hur funkar en sådan, ska bilderna först över från kamera till PC, och sen till disken, eller pluggar jag in USB-disken i en PC och sen för över från kameran direkt till disken ?

Extra batteri har jag med mig såklart !

// Hasse
Du installerar den externa hårddisken genom USB-anslutning till en PC. Ingen extern strömkälla behövs. Ladda in bilderna genom en kortläsare direkt till vald mapp på din externa hårddisk. Avinstallera kortläsaren och därefter hårddisken, Klart!
 

Gården

Aktiv medlem
hj.cs skrev:
Hej såg din fråga här och tänkte berätta lite hur jag gjorde då jag var iväg på en 5v tur i Asien med Kambodja som huvudmål.
Jag hade 17-55 och ett 70-300 med mig till min D200.
Jag hade även en laptop med mig. Efter mycket velande hit och dit på om jag skulle köpa på mig en portabel hd eller ta med min laptop föll till slut valet på min laptop. Det ångrar jag inte idag. På många ställen har du kanske inte möjlighet att köra över dina bilder när minneskorten är slut och då är en extra hd kanon MEN ska du se vad du fotat under dagen så finns inget annat än laptop som alternativ. Man kan titta i skärmen på kameran så mycket man vill men att få upp bilden på en datorskärm är oslagbart. Sen kan du på många ställen även "tjuvsurfa" på din dator vilket gör det lättare för dig att ha kontakt med nära och kära + kolla av nästa resmål. Vad det gäller objektivval så tog jag 99,9% av mina bilder med 17-55.
Såg att du även funderade på att köpa en 70-200VR i Hongkong! Det gjorde jag, men du får räkna med en massa sökande och dealnade innan du hittar rätt. Räkna minst 2 dagar till det. Jag fick betala 11000 för min glugg och då var den med fulla garantier men var så långt ner som 7500:- fast då för "just detta och Nikon går ju aldrig sönder objektet"
Lycka till på din resa!
Tackar så hemskt mycket för dina råd och tips !

Jo, jag har varit inne på att skaffa mig en Laptop, men har valt bort det alternativet redan.
Det blir lite overkill för mig, då jag inte har någon som helst använding av den för övrigt. Dessutom måste jag hålla ner vikten så mycket som möjligt på resan.Och det Laptopen skulle kosta kan jag ju istället köpa 70-200 för :)
Jag blir bara 3 dagar i HK , så hittar jag inte gluggen smärtfritt, så får det nog vara tillsvidare.
 

Gården

Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Du installerar den externa hårddisken genom USB-anslutning till en PC. Ingen extern strömkälla behövs. Ladda in bilderna genom en kortläsare direkt till vald mapp på din externa hårddisk. Avinstallera kortläsaren och därefter hårddisken, Klart!
Det där låter ju faktiskt väldigt smidigt. Men jag måste således plugga in kortläsare och hårddisk i varsin USB på PC:n ?
Hitta en PC med två USB-portar borde ju inte vara omöjligt, om man nu inte är ute mitt i bushen !
Men tillåter dom det på t.ex. ett Internetcafe ?
Dum fråga ! Man får väl vifta med några dollarsedlar i värsta fall !
Hoppas jag har fattat din beskrivning rätt,men det är ju exakt samma operation som här hemma frånsett att den här hemma är ansluten även till nätet.
Tackar för tipset !
 

timlu

Aktiv medlem
Jag reste i Japan förra året och använde uteslutande mitt 17-40 och fasta 50 mm. Min CompactDrive PD70x var däremot en gudagåva som snabbt kunde tömma minneskortet ute på "fältet".
 

Teodorian

Aktiv medlem
Gården skrev:
Det där låter ju faktiskt väldigt smidigt. Men jag måste således plugga in kortläsare och hårddisk i varsin USB på PC:n ?
Hitta en PC med två USB-portar borde ju inte vara omöjligt, om man nu inte är ute mitt i bushen !
Men tillåter dom det på t.ex. ett Internetcafe ?
Dum fråga ! Man får väl vifta med några dollarsedlar i värsta fall !
Hoppas jag har fattat din beskrivning rätt,men det är ju exakt samma operation som här hemma frånsett att den här hemma är ansluten även till nätet.
Tackar för tipset !
Jag har ingen aning om vilka regler som gäller på internetcafén i Asien men ett ytterligare alternativ är en bildlagringsenhet med stor hårddisk:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v659
 

hj.cs

Aktiv medlem
Gården skrev:
Tackar så hemskt mycket för dina råd och tips !

Dessutom måste jag hålla ner vikten så mycket som möjligt på resan.
Vi klarade oss på ca 20 kg på två vuxna och ett barn på 6 år i 5 v.(En rygga med "allt" i och en rygga med kamera/dator utrustning + en rygga till sonen)
Alla affärer i HK finns på Natan Road med intilliggande gator.
Inte lönt att söka på andra ställen och alla priser du får gäller nu och inte en stund senare då du kommer tillbaka.
 
ANNONS