Annons

Vilka objektiv skall jag starta med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Jag bygger från början och söker tips om bra objektiv att starta med. Jag kommer att köpa en Canon 40D. Har funderat på nedan som en grund, vad tycker du? Jag fotar både när jag reser och på hemmaplan.

24-105/4,0,LIS USM
70-200/2,8,LIS USM
50/1,4 USM
100/2,8 USM Macro

/anders

Det finns säkert ett otal varianter på svar här... Ditt eget förslag säger mig att du i första hand inte söker budgetlösningar, utan satsar från början.

"Grunden" du föreslår är i mina ögon ett helt OK paket, som jag skulle vilja kalla långt mer än bara en grund. Du täcker in det mesta utom vidvinkel.

Så ett alternativ skulle kunna vara
EF-S 17-55/2.8 IS
70-200/4 IS
(alt 70-300 DO USM)
...som grund.

Sedan lägga till gluggar som t.ex. fast normal och makrot du föreslagit. Men det beror ju till stor del vad du kommer ägna tid åt att plåta.

Anders P Hansson skrev:
Jag bygger från början och söker tips om bra objektiv att starta med. Jag kommer att köpa en Canon 40D. Har funderat på nedan som en grund, vad tycker du? Jag fotar både när jag reser och på hemmaplan.

24-105/4,0,LIS USM
70-200/2,8,LIS USM
50/1,4 USM
100/2,8 USM Macro

/anders

Saknar vidvinkel som skulle täckas in hyffsat väl med EF-S 17-55/2,8IS USM alt. 10-22/3,5-4,5 USM beroende på vilket objektiv som används i "normalområdet", med kombinationen som du anger ovan passar 10-22 in bättre än 17-55. Personligen föredrar jag mer åt vidvinkel på en normalzoom och dessutom ett ljusstarkt sådant varför jag nog hade satsat på 17-55 i stället för 24-105.

Det är ju et högst personligt val och om du har för avsikt, i framtiden, att gå över till fullformat och redan idag har sådana tankar så är 24-105 ett bättre val inför framtiden!

Mvh!
// Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto