Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka slavblixtar kan jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

cla

Aktiv medlem
Har nu införskaffat en Sigma EF-500 DG Super till min (första) kamera. Nikon D50 i sig kan, såvitt jag förstår, inte "infrarödsutlösa" slavblixtar, men denna funktionalitet kan jag få med Sigmablixten monterad på kameran(...?).

Jag är sugen på ett par blixtar till. Billiga och utan någon vidare funktionalitet än att kunna agera just slav åt Sigmablixten.

Nu några frågor:

1. Finns tips på sådana blixtar?

2. D50 kan inte utlösa blixtar via infrarött. Är detta en medveten strypning eftersom det finns fjärrkontroll som (väl) går via infrarött? (Man kan ju tänka sig att det skulle bli för "lite" skillnad mellan D50 och D70...)

3. Det har varit snack om att Sigmablixten ovan inte är 100% kompatibel med Nikon i-TTL/Creative Lighting System. Vad är status på detta? (Detta är min första blixt, tillika kamera, så jag vet inte riktigt hur det borde fungera...)

Jag svarar på fråga två...

Det kan inte D70:n heller, ir-används på kameran för att "trycka på avtryckaren" och inte för att "fyra av fjärrblixtar". Vad däremot d70 kan som inte d50 kan är att använda den inbyggda blixten för att kommunicera med sb600/sb800 med full automatik.

Däremot finns det säkerligen tillbehör att sätta i blixtskon för att få det du är ute efter dvs att fjärrutlösa andra blixtar - däremot försvinner all möjlighet till automatik då och du får ställa in kamera och blixt manuellt.

/Anders

Hur överförs automatiken? För jag kan ju fjärrutlösa Sigmablixten med D50:s interna blixt.

du ska nog inte räkna med att slavblixten använder sig av TTL värden från din kamera. Faktum är nog snarare att en infraröd tändare fungerar som en trådlös X-sync för din slav, vliket gör att den endast utlöser blixten. Du får själv ställa in styrkan på slaven efter smak och tycke.

Kaffebrus och Photax har billiga slavtändare och slavblixtar som tänds infrarött. Men det har alla välsorterade fotobutiker så hör dig för bara...

C.

Generellt verkar det som att fasta blixtar är dyrare än "kamerablixtar". Har kikat lite på begagnade Nikonblixtar på nätet - är en blixt med IR garanterad att kunna slavutlösas från kameran?

ANNONS
Götaplatsens Foto