Annons

Vilka spegellösa kameror går att ladda i kameran via USB?

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Köpte nyligen en Panasonic GM5 och blev lite besviken då jag insåg att jag måste släpa på en laddare som är lika stor som själva kameran. Hela poängen med en liten kamera försvann för mig och inser att jag kan leva med en större kamera, bara det går att ladda via USB i kameran.

Vet att min tidigare NEX6 samt A6000 gick att ladda via kameran. Vilka andra märken och modeller tillåter detta?
 

martinot

Aktiv medlem
Köpte nyligen en Panasonic GM5 och blev lite besviken då jag insåg att jag måste släpa på en laddare som är lika stor som själva kameran. Hela poängen med en liten kamera försvann för mig och inser att jag kan leva med en större kamera, bara det går att ladda via USB i kameran.

Vet att min tidigare NEX6 samt A6000 gick att ladda via kameran. Vilka andra märken och modeller tillåter detta?
Många av Panasonics nyare modeller, som kommit efter den nu några år gamla (men fantastiska) GM5, har det så som tex. min GX-80.

Även alla Fujifilms nyare kameror i senaste generationen har det (om jag minns rätt).

Skulle önska att även alla äldre kameror hade det, men av alla äldre kameror som inte tillverkas längre, så är det nog bara A-6000 och A7 som är ensamma om det (vad jag vet). Där var Sony klart lite före andra.
 

martinot

Aktiv medlem
Skall tilläggas att jag ännu inte sett några DSLR:er som har det, men till skillnad ifrån spegellösa så är ju oftast bateritiden inte alls ett lika stort problem där. Kanske att de (tyvärr) därmed inte insett behovet där.

Själv så gillar jag inte den kortare batteritiden hos spegellösa, men kan leva med det i en hel del fall ändå (ett extrabatteri tar mindre plats än att ha en hel powerbank i fickan).

Den största fördelen för mig med USB-laddning är på resa då man kanske är på hotellrummet och glömt sin laddare. Då är det grymt smidigt att som reserv kunna ladda direkt i kameran över natten.

Därav så skulle jag ändå gärna sett att tillverkare av DSLR:er hade också anammat USB-laddning, trots mycket bättre batteritider.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag ser det mest som ett minus att t.ex Sony bara skickar med en ynklig USB-laddare för laddning i kameran. Särskilt när laddningen går så långsamt med den. Man tvingas köpa en separat laddare om man inte ska vara kameralös i långa stunder medan laddningen pågår.
Om båda alternativ erbjuds från början vore bäst.
 

martinot

Aktiv medlem
Ahh. Det var lite synd (då jag tycker det är ett bra komplement till "vanlig" laddning).

Jag ser det mest som ett minus att t.ex Sony bara skickar med en ynklig USB-laddare för laddning i kameran. Särskilt när laddningen går så långsamt med den. Man tvingas köpa en separat laddare om man inte ska vara kameralös i långa stunder medan laddningen pågår.
Om båda alternativ erbjuds från början vore bäst.
Håller med helt.

USB-laddning är aldrig huvudalternativet för mig, men en bra backup om jag glömt att ta med mig den ordinarie laddaren (har hänt mig att jag missat, eller av misstag tagit med mig fel laddare i farten när jag packat).

Mina nya Panasonickameror inkluderar bägge delarna. Vet dock inte hur det är med de nyare Fuji som har det.
 

landen

Aktiv medlem
Det är främst på resor kan använder kameran så möjlighet att ladda i bilen och via powerbank är helt avgörande för mig. Ser gärna att kameran har båda delar, men får jag välja är det i kameran via USB som gäller. Skönt att höra att A7 har det då jag sneglat lite på den.

Någon som använt tredjepartsladdare för batteri som ansluts via USB?
 

PMD

Aktiv medlem
Behöver du ha med dig laddaren när du fotograferar? Varför? Är det inte enklare att ha med ett extra batteri, och sen ladda batterie{t,rna} på natten?

Det brukar gå att hitta adapters för att koppla en vanlig batteriladdare till ett cigarettändaruttag i en bil. Eller specialladdare för batterier som är gjorda för cigarettändaruttag.
 

PMD

Aktiv medlem
Den största fördelen för mig med USB-laddning är på resa då man kanske är på hotellrummet och glömt sin laddare. Då är det grymt smidigt att som reserv kunna ladda direkt i kameran över natten.
Å andra sidan får man inte ha glömt en USB-sladd och en USB-laddare, eller kanske en dator men jag har sällan med mig en dator på nöjesresor så även om det går att ladda kameran via USB så måste jag ha med mig en laddare.

Den bästa batteriladdare jag har är en som laddas via USB, men den är avsedd för batterier till en kompaktkamera och jag har inte sett något liknande för systemkamerabatterier. Fördelen med den, jämfört med en traditionell laddare som går på 230 V, är att man har valet att antingen använda en USB-laddare eller någon annan grunka som erbjuder laddström via USB, men man kan använda kameran medan man laddar sitt andra batteri.
 

afe

Aktiv medlem
Å andra sidan får man inte ha glömt en USB-sladd och en USB-laddare, eller kanske en dator men jag har sällan med mig en dator på nöjesresor så även om det går att ladda kameran via USB så måste jag ha med mig en laddare.

Den bästa batteriladdare jag har är en som laddas via USB, men den är avsedd för batterier till en kompaktkamera och jag har inte sett något liknande för systemkamerabatterier. Fördelen med den är att man har valet att antingen använda en USB-laddare eller någon annan grunka som erbjuder laddström via USB.
USB-kabel går att köpa på bensinmackar, så det är klart lättare att få tag på än batteriladdare för kamerabatterier.
 

PMD

Aktiv medlem
USB-kabel går att köpa på bensinmackar, så det är klart lättare att få tag på än batteriladdare för kamerabatterier.
Även USB-laddare? Jag har aldrig letat USB-grejer på mackar så jag har ingen aning.

Om man reser så lätt att man inte tycker att en vanlig batteriladdare får plats i packningen så lär man väl knappast ha en dator med sig? I så fall behöver man ju en USB-laddare förutom USB-sladden. Visserligen kan USB-laddaren användas till annat än kameran, men den måste ändå med, och den går bara att använda till en grunka i taget.
 

afe

Aktiv medlem
Även USB-laddare? Jag har aldrig letat USB-grejer på mackar så jag har ingen aning.

Om man reser så lätt att man inte tycker att en vanlig batteriladdare får plats i packningen så lär man väl knappast ha en dator med sig? I så fall behöver man ju en USB-laddare förutom USB-sladden. Visserligen kan USB-laddaren användas till annat än kameran, men den måste ändå med, och den går bara att använda till en grunka i taget.
Det brukar också vara lätt att få tag på (både för 12V cigguttag och vanligt eluttag).

I sommar (om det nu någon gång blir sommar) ska jag köra till Prag med min MC, och därifrån köra som föråkare till cyklister som samlar in pengar till Barncancerfonden (jag kör med Team Stockholm). Jag kommer att ha med mig två kamerahus, gps, telefon, dator och diverse annat som kräver ström. Visst - kameraladdaren tar inte jättestor plats, men allt är viktigt när man har begränsad volym att packa i.
 

martinot

Aktiv medlem
Behöver du ha med dig laddaren när du fotograferar? Varför? Är det inte enklare att ha med ett extra batteri, och sen ladda batterie{t,rna} på natten?

Det brukar gå att hitta adapters för att koppla en vanlig batteriladdare till ett cigarettändaruttag i en bil. Eller specialladdare för batterier som är gjorda för cigarettändaruttag.
I min bil har jag en billig 230V DC-AC-konverter som gör att jag enkelt kan ladda alla mina datorer och kameror. Kan varmt rekommendera en sådan.
 

landen

Aktiv medlem
Jag tänker inte springa runt med en påse batterier eller köpa någon grunka till bilen för att ladda via 220V. Jag är nyfiken på vilka kameror som kan laddas via USB, för mig är det enkelt och absolut smidigast i alla lägen.

Jag klarar mig alltid på ett batteri över dagen, sen vill jag ladda under tiden jag kör/reser eller under natten. Problemet med laddare är för mig inte nödvändigtvis storleken, utan ytterligare en till sak att hålla reda på.

Det är en känsla av trygghet att veta att kameran har en micro-USB som går att få tag i precis överallt, samt att min telefon har samma laddkontakt.
 

martinot

Aktiv medlem
Även USB-laddare? Jag har aldrig letat USB-grejer på mackar så jag har ingen aning.

Om man reser så lätt att man inte tycker att en vanlig batteriladdare får plats i packningen så lär man väl knappast ha en dator med sig? I så fall behöver man ju en USB-laddare förutom USB-sladden. Visserligen kan USB-laddaren användas till annat än kameran, men den måste ändå med, och den går bara att använda till en grunka i taget.
Kan bara prata för mig själv, men var på treveckors resa med familjen till Californien i höstas. Råkade att ta med mig fel laddare till min GX-80 som var min huvudresekamera (ville resa med lätt kamerautrustning då familjen var med). I sin idioti så har Panasonic en triljard olika batterityper och laddare till sina kameror. Varenda en har olika som jag äger (här är Fujifilm ett fantastiskt föredöme som kör med i stor utsträckning samma batteriform/storlek).

Hatar det, men då jag ändå hade med mig en enorm mängd USB-laddare för alla andra prylar (en var för familjen telefoner, och mina två, samt för varsin iPad i familjen, och massor av fler gadgets/prylar) så var det enkelt att fixa laddning av min kamera utan att behöva köpa ny laddare där (hade ju gått, men sparade iaf. tid på att slippa det). Har alltid med mig micro-USB-sladdar (och lightening, och USB-type C) i alla mina väskor, så var ju en lätt sak att kunna ordna laddning av kameran. Hade även med mig bärbar dator (konsultuppdrag för kund som jag inte kunde släppa helt). Även dottern hade mikroUSB-sladd till sin Samsungtelefon. Så det fanns gott om möjligheter.

Enda nackdelen var att jag inte kunde ladda reservbatteri på hotellrummen på dagtid, men funkade att ladda i omgångar på kväll och natt (gällde bara att inte glömma det). Fick fantastiskt fina bilder, inklusive på en tur med ett häng duktiga fotografer som gjorde en tur i Ansel Adams fotspår i Yosemite. Grymt tacksam att kameran tog USB-laddning (även om det kanske gått att lösa ändå).
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tänker inte springa runt med en påse batterier eller köpa någon grunka till bilen för att ladda via 220V.
Det gör du givetvis som du själv vill, men jag har under 15 års tid haft grym nytta att ha 230V i bilen. Kan enkelt ladda precis allt möjligt då, och nte bara kameror.

Faktiskt även köpt en ny riktigt lätt liten AC-DC-adapter, som komplement till min 15 år gamla, som var så smidig att ha med att den fick följa med med flyget till vår roadtrip i Californinen i höstas.

Jag klarar mig alltid på ett batteri över dagen, sen vill jag ladda under tiden jag kör/reser eller under natten. Problemet med laddare är för mig inte nödvändigtvis storleken, utan ytterligare en till sak att hålla reda på.
Med spegellöst? Wow.

Jag får extremt lätt "soppatorsk" på ett enda batteri, och hyfsat ofta så får jag det även på två fulla efter en lång dags fotograferande (som det ofta blir på just resor).

Det är en känsla av trygghet att veta att kameran har en micro-USB som går att få tag i precis överallt, samt att min telefon har samma laddkontakt.
Håller med. Det är riktigt smidigt.

Även om just mina mobiler har andra kontakter (Lightening resp. USB Type C) så har jag nästan alltid med en mikro-USB-sladd. Har så många andra prylar, så som tex. trådlösa rese-tangentbord och portabla högtalare, som kör med det (nästan alla tillbehörsprylar har standardiserat på att ladda via mikro-USB).

Synd att inte alla kameror har det.
 
ANNONS