Annons

Vilka spegellösa kameror går att ladda i kameran via USB?

Produkter
(logga in för att koppla)

cango

Avslutat medlemskap
Japp. Time Lapse

/Stefan
Ok tack :)

tråden handlar om " Vilka spegellösa kameror går att ladda i kameran via USB" och jag vet inte om trådskaparen
hade Time Lapse i tanken vid frågan - och min undran är: med en dslr och dess fina batterikapacitet, jag antar att time lapse inte är nåt problem där? Eller finns även där behovet av en powerbank? Kanske OT, men en undran, har aldrig sysslat med TL.
 

martinot

Aktiv medlem
Ok tack :)

tråden handlar om " Vilka spegellösa kameror går att ladda i kameran via USB" och jag vet inte om trådskaparen
hade Time Lapse i tanken vid frågan - och min undran är: med en dslr och dess fina batterikapacitet, jag antar att time lapse inte är nåt problem där? Eller finns även där behovet av en powerbank? Kanske OT, men en undran, har aldrig sysslat med TL.
Stämmer; DSLR:er är med sin normalt väldigt låga batteriförbrukning som gjorda för TL.
 

cango

Avslutat medlemskap
Stämmer; DSLR:er är med sin normalt väldigt låga batteriförbrukning som gjorda för TL.
ALLA dslr:er har väl inte "väldigt låga batteriförbrukning" eller? Min förra dslr hade jag två batterier med mig (en extra), och under en dags användning i fält, så fick jag byta (6-8 tim) Och nu med Olympus E-M1 mk2, så har jag två batterier (en extra) och jag gör inte slut på nummer två. nu heller.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Samsung NX500 går att ladda genom usb.
Samma laddningskabel som samsung telefoner.
Dock har samsung slutat tillverka kameror i NX serien
 

landen

Aktiv medlem
Som jag förstått det går dessa att ladda via USB.

Alla Sony NEX + A6000 (6300) (6500)
Sony A7-serien (osäker om alla går)
Nyare Panasonic (GM5 går inte)
Fuji (Alla?)
 

larsborg

Aktiv medlem
Många av Panasonics nyare modeller, som kommit efter den nu några år gamla (men fantastiska) GM5, har det så som tex. min GX-80.

Även alla Fujifilms nyare kameror i senaste generationen har det (om jag minns rätt).

Skulle önska att även alla äldre kameror hade det, men av alla äldre kameror som inte tillverkas längre, så är det nog bara A-6000 och A7 som är ensamma om det (vad jag vet). Där var Sony klart lite före andra.
Nog är det märkligt hur åsikten förändras, att ladda direkt via USB-uttag batteriet i kameran.
När Sony A6000 kom ur på marknaden, var det många som tyckte ladda batteriet i kameran var totalt fel, - varför ingen batteri-laddare endast för batteriet?
 

martinot

Aktiv medlem
Nog är det märkligt hur åsikten förändras, att ladda direkt via USB-uttag batteriet i kameran.
När Sony A6000 kom ur på marknaden, var det många som tyckte ladda batteriet i kameran var totalt fel, - varför ingen batteri-laddare endast för batteriet?
Kan inte svara för andra. Själv så ser jag helst att man både får med laddare, och kan ladda via kamerahuset - oavsett kameramärke/varumärke.

Tar gärna med laddare på resa, så att man kan ladda medans man är ute och fotar, men är bra reserv att kunna ladda via kameran om man glömt eller tagit fel laddare (har hänt mig).

Dock så är jag personligen normalt inte för att fota "trådat" när man är ute (TL är väl ett sådant typiskt undantag). Det är dock kanske en smaksak (jag gillar det inte).
 

martinot

Aktiv medlem
Som jag förstått det går dessa att ladda via USB.

Alla Sony NEX + A6000 (6300) (6500)
Sony A7-serien (osäker om alla går)
Nyare Panasonic (GM5 går inte)
Fuji (Alla?)
Inte X-Pro2:an tydligen, men annars så skall de nyare Fuji klara det (till skillnad från de tidigare).

Alla i A7-serien.

Samsung också (har dock inte koll på om det gäller alla).

Olympus vet jag inte. Samma sak med Nikon 1.

Inga DSLR eller SLT (vad jag känner till).
 

afe

Aktiv medlem
Nog är det märkligt hur åsikten förändras, att ladda direkt via USB-uttag batteriet i kameran.
När Sony A6000 kom ur på marknaden, var det många som tyckte ladda batteriet i kameran var totalt fel, - varför ingen batteri-laddare endast för batteriet?
Jag har inte sett någon som skrivit att det är något fel med att det går att ladda batteriet i kameran. Däremot är vi åtskilliga som tycker det är snålt när det är det enda sättet att ladda batteriet utan att köpa en lös laddare. På A6000 går det heller inte att använda och ladda kameran samtidigt, vilket inte gör saken bättre.

Till en spegelfri kamera vill åtminstone jag ha reservbatterier, och då är det synnerligen bökigt när de bara kan laddas i kameran. Det går dessutom mycket mycket snabbare att ladda batterier i en lös laddare än via USB.

Med det sagt tycker jag det är mycket bra när det går att ladda batteriet via USB som ett alternativ till lös laddare, eftersom man då kan använda powerbanks och liknande (fast då ska det helst också gå att använda kameran under laddning).
 

sebmacahan

Aktiv medlem
För info så tar det upp till 5 timmar att ladda Sony A7 (generation 1) via USB-porten. Enormt segt. Sen märkte jag att mitt batteripack som jag laddade via inte stängde av sig efter laddningen var klar (som det gör när man laddar exempelvis en iPhone) utan fortsatte mata ström till kameran hela natten. Det gör att något som borde gått att ladda kameran 10 ggr via inte alls motsvarade mina förväntningar. Om det är kameran elller batteripacket som gjorde det är ju en fråga man kan ställa sig..
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med er andra.

Jättebra funktion/finess att kunna ladda via kameran som reservlösning eller tex. vid TL, men det får absolut inte bli en ursäkt för kameratillverkarna att snåla in och sluta skicka med den vanliga laddaren. Då är jag inte med på det hela längre.

Som tur är så har det inte hänt mig än (de Panasonic kamerahus som jag har som kan ladda via kameran, har det alltid ingått den vanliga laddaren i paketet). Standard för mig är att köra via vanlig laddare (snabbare, kan ladda reservbatterier samtidigt som jag är ute och fotar, etc.). Att kunna ladda via kameran är en bra extra finess och bonus.

För specialfall där man vill fota "trådat" (vilket jag själv normalt inte gillar handhållet) som tex. vid TL, så är det helt avgörande att kameran kan ta bilder samtidigt som den laddas (har själv bara testat med mina DSLR, och där är ju batteriåtgången normalt inte ett så stort problem som hos spegellösa).

För att vara tydlig (och innan debatten kommer upp igen); allt detta ovan gäller för mig personligen oavsett kameramärke. Vilket varumärke det handlar om har alltså ingen betydelse. Det är lika bra/illa oavsett. Det viktiga är alltså hur tillverkarna har implementerat det (inte vad de heter).
 

dannoa

Medlem
Hur är det med första versionen av sony A7? Någon som vet?
a7, A7s, A7r, A7ii, a6000 går endast att ladda med USB då kameran inte används.

Kanske smidigt att köpa något i stil med en ravpower np-fw50 laddare eller newmowa np-fw50 battery charger så slipper man riskera att kamerans USB kontakt går sönder om den laddas i väskan när man är i rörelse.
https://www.youtube.com/watch?v=OkMuuj5iN1U
Gissa att ravpower som är plattare kan ligga och ladda i väskan, gäller bara att ansluta USB kabel så att den inte belastas. newmowa behöver mer utrymme dels på höjden pga att batterierna står, samt åt sidan där USB kabel från powerpack ansluts om du skall ladda på språng.

Nyare modeller a6300, a6500, a7rII etc går att ladda/driva via USB samtidigt som de är i bruk. Smidigt för långa timelapse och video etc då batteri byte behöver undvikas ..
 

martinot

Aktiv medlem
Nyare modeller a6300, a6500, a7rII etc går att ladda/driva via USB samtidigt som de är i bruk. Smidigt för långa timelapse och video etc då batteri byte behöver undvikas ..
Filmar själv inte så mycket, så tänkte inte på det, men kan se att det är smidigt även vid videofilmning (där man kanske ändå har det hela riggat eller på stativ, precis som vid TL). Ett exempel på ett bra "use case" där också.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen märkte jag att mitt batteripack som jag laddade via inte stängde av sig efter laddningen var klar (som det gör när man laddar exempelvis en iPhone) utan fortsatte mata ström till kameran hela natten. Det gör att något som borde gått att ladda kameran 10 ggr via inte alls motsvarade mina förväntningar. Om det är kameran elller batteripacket som gjorde det är ju en fråga man kan ställa sig..
Förmodligen kameran. Den kan inte veta om den laddas från ett batteripack ("powerbank") eller från en USB-laddare som sitter i ett vägguttag, så det bör bli exakt samma sak oavsett laddmetod. Kanske går att testa?
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag ser det mest som ett minus att t.ex Sony bara skickar med en ynklig USB-laddare för laddning i kameran. Särskilt när laddningen går så långsamt med den. Man tvingas köpa en separat laddare om man inte ska vara kameralös i långa stunder medan laddningen pågår.
Om båda alternativ erbjuds från början vore bäst.
Det är värdelöst att bara ha laddning via USB. Spegellösa kameror har urusel batteritid varför Flera batterier är nödvändigt. Att då bara ha en laddare är inget alternativ för mig, Måste ha separat laddare så man kan ladda 2 åt gången. En laddningsomgång orkar man vänta på hotellrummet på resan innan man lägger sig men inte två.
 

Bengf

Aktiv medlem
Självklart att separat laddare skall följa varje kamera. Var A6000 mycket tidig med just USB-laddning, hur såg det ut med andra kameror. RX 100 följde eller ingen separat laddare, Det var då inte alls populärt med USB-laddning, det var då mest skäll över saknad laddare, väldigt lite om fördelar med USB-laddning. Utan det har förändrats över tid, och vi påverkas av att när fler och fler ändå kommer på fördelar med USB-laddning så börjar vi att tänka och ändrar oss, oj vad många som ser fördelar och erfarne Mr XXXXX tycker att det kan vara smidigt i bland. Precis som med rörlig/vridbar skärm, nej yrkesfolket gillar inte rörlig skärm, då måste jag tycka lika, dom kommer att gå sönder osv.

När tillräckligt många efterhand börjar att gilla tex vridbar/rörlig skärm eller USB-laddning, så påverkas vi av det, vi är inte så många som vågar sticka ut hakan för tidigt när en nyhet kommer.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kan bara tala för mig, men jag personligen gillar och är ett stort fan av vikbar skärm (men är iofs. inte yrkesfotograf). Önskar att alla mina kameror hade haft det (många har det, men långt ifrån samtliga).

PS: Har inte ändrat mig över tid (även om det inte behöver vara fel i sig).
 

Bengf

Aktiv medlem
Någon är alltid först att tycka sig gilla EVF eller rörlig skärm, eller nu vad som hittas på med våra kameror. Omedvetet eller ej så påverkas dom flesta av olika trender speciellt om man ser många som har det eller som här på fotosidorna skriver om nyttan med USB-laddning. Skitsvårt för många att gilla mindre kameror till en början, Nu läser man hur Fujiägare efter Fujiägare läggare tunga kameran på hyllan, ( man säger stora tunga kameran i stället för Tjockkamera )
 
ANNONS