Annons

Vilka spegellösa kameror går att ladda i kameran via USB?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Någon är alltid först att tycka sig gilla EVF eller rörlig skärm, eller nu vad som hittas på med våra kameror. Omedvetet eller ej så påverkas dom flesta av olika trender speciellt om man ser många som har det eller som här på fotosidorna skriver om nyttan med USB-laddning. Skitsvårt för många att gilla mindre kameror till en början, Nu läser man hur Fujiägare efter Fujiägare läggare tunga kameran på hyllan, ( man säger stora tunga kameran i stället för Tjockkamera )
Vet inte.

Det blandas och ges mycket i ovan text.

Vikbar skärm har jag gillat hela tiden, och såg till att skaffa det på min allra första digitala systemkamera (Nikon D750). Supernöjd med det, både vid makro, bilder från lågt perspektiv nära marken och när man skall ta höga bilder ovanför publik/folk.

EVF vs. OVF tycker jag fortfarande har sina olika nack- och fördelar, även om EVF sakta blir allt bättre, men ett förslag är att ta all sådan debatt, och även den om DSLR vs. spegellöst (som jag antar alluderar till med "tjockkamera" ovan, om du inte tänker på typ A9) här istället: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169283

Vi har nu kommit mycket långa avstickare från trådens ämne och TS fråga, så ett förslag är att vi skippar sådant som inte har med USB-laddning i just denna tråden, och flyttar det istället till tex. länkad tråd ovan; DSLR vs spegellöst.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag har inte sett någon som skrivit att det är något fel med att det går att ladda batteriet i kameran. Däremot är vi åtskilliga som tycker det är snålt när det är det enda sättet att ladda batteriet utan att köpa en lös laddare. På A6000 går det heller inte att använda och ladda kameran samtidigt, vilket inte gör saken bättre.

Till en spegelfri kamera vill åtminstone jag ha reservbatterier, och då är det synnerligen bökigt när de bara kan laddas i kameran. Det går dessutom mycket mycket snabbare att ladda batterier i en lös laddare än via USB.

Med det sagt tycker jag det är mycket bra när det går att ladda batteriet via USB som ett alternativ till lös laddare, eftersom man då kan använda powerbanks och liknande (fast då ska det helst också gå att använda kameran under laddning).
Vad jag menade var följande,
- många tyckte det var snålt, när Sony kameror enbart levererades med en liten transformator för att ladda batteriet i kameran, man var nu tvungen att köpa en extern batteriladdare, om man önskade ha ett batteri i kameran, det andra (eller flera) på laddning.

Flera tillverkare på marknaden, hade externa batteriladdare, så problemet löste sig, men de kostade extra pengar, man ville ha det som standard vid leverans av kameran.
Ganska snart kom även Sony ut med en extern batteriladdare.

Min Sony kamera klarar ca. 350 bilder/fullt laddat batteri, vilket motsvarar, från film eran, ca 10 film-rullar (36 bilder/film-rulle), jag kan inte klaga, har aldrig, ännu i alla fall, under en dag fotograferat så mycket, att batteriet har lagt av.
Två batterier, - det ena i kameran och det andra ett fulladdat reserv batteri, om det skulle behövas (laddas också i kameran nattetid vid behov), fungerar för mig.
Ca. 2 timmar tar det att ladda detta original batteri, via USB, från helt tomt batteri, med denna original Sony transformator, - olika kamera modeller från Sony/olika batterier, laddningstiden varierar.
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Vet inte.

Det blandas och ges mycket i ovan text.

Vikbar skärm har jag gillat hela tiden, och såg till att skaffa det på min allra första digitala systemkamera (Nikon D750). Supernöjd med det, både vid makro, bilder från lågt perspektiv nära marken och när man skall ta höga bilder ovanför publik/folk.

EVF vs. OVF tycker jag fortfarande har sina olika nack- och fördelar, även om EVF sakta blir allt bättre, men ett förslag är att ta all sådan debatt, och även den om DSLR vs. spegellöst (som jag antar alluderar till med "tjockkamera" ovan, om du inte tänker på typ A9) här istället: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=169283

Vi har nu kommit mycket långa avstickare från trådens ämne och TS fråga, så ett förslag är att vi skippar sådant som inte har med USB-laddning i just denna tråden, och flyttar det istället till tex. länkad tråd ovan; DSLR vs spegellöst.
Bra förslag, - om det behövs?
Ännu bättre, - läs rubriken, svara därefter, alltså det som har med ämnet att göra.
Vikbar skärm och EVF vs OVF har absolut ingen koppling till "Vilka spegellösa kameror går att ladda i kameran via USB?"
Lika lite som, - Ja, det går utmärkt att fotografera en pizza, med en spegellös kamera! :)
 

afe

Aktiv medlem
Hade vi bara svarat på frågan hade tråden inte blivit längre än två inlägg (förutsatt att första svaret var rätt - alltså en lista över de kameror som kan laddas via USB). En sådan lista är dock svår att få till, eftersom nästan alla kameror kan laddas via USB, om man hittar en extern laddare som kan anslutas till det gränssnittet (lär dock ta löjligt lång tid med de stora batterier som sitter i proffskamerorna).
 

martinot

Aktiv medlem
Bra förslag, - om det behövs?
Ännu bättre, - läs rubriken, svara därefter, alltså det som har med ämnet att göra.
Vikbar skärm och EVF vs OVF har absolut ingen koppling till "Vilka spegellösa kameror går att ladda i kameran via USB?"
Lika lite som, - Ja, det går utmärkt att fotografera en pizza, med en spegellös kamera! :)
Håller faktiskt med dig helt och hållet!

Borde inte ens börjat diskutera eller följa upp Bengts OT-inlägg.

Om jag sedan ändå nödvändigtsvis känt mig tvungen att svara så skulle jag gjort det direkt i den andra tråden jag själv förslog, och sedan hänvisa med länk att svaret finns där (brukar faktiskt normalt göra så).

Mitt fel att jag "drogs med" lite där. Tar helt på mig den.

Sorry! :)
 

larsborg

Aktiv medlem
Håller faktiskt med dig helt och hållet!

Borde inte ens börjat diskutera eller följa upp Bengts OT-inlägg.

Om jag sedan ändå nödvändigtsvis känt mig tvungen att svara så skulle jag gjort det direkt i den andra tråden jag själv förslog, och sedan hänvisa med länk att svaret finns där (brukar faktiskt normalt göra så).

Mitt fel att jag "drogs med" lite där. Tar helt på mig den.

Sorry! :)
Nej, mitt svar var inte direkt riktat till dig, utan en allmän påpekan, till oss alla på FS forum.
Lätt att slira ur ämnet, man "dras med", har säkert gjort det också under alla år. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Nej, mitt svar var inte direkt riktat till dig, utan en allmän påpekan, till oss alla på FS forum.
Lätt att slira ur ämnet, man "dras med", har säkert gjort det också under alla år. :)
Ok!

Men så här i efterhand så tycker jag själv att jag ändå kunde låtit bli att alls svara på OT-inlägg, eller åtminstone vara lite mer stringent och göra det enbart i rätt trådar isf. Så jag tog gärna åt mig lite där! :D

Uppskattar oavsett att vi tillsammans försöker hålla oss någorlunda till ämnena för de olika trådarna, och sedan hjälper till att påminna varandra om vi råkar "slira ur" (gillar fö. den benämningen, beskriver lättsamt och bra vad det oftast handlar om). :)

Det vinner vi alla på i längden tror jag, med forum som då blir lite lättare att läsa och följa.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ok!

Men så här i efterhand så tycker jag själv att jag ändå kunde låtit bli att alls svara på OT-inlägg, eller åtminstone vara lite mer stringent och göra det enbart i rätt trådar isf. Så jag tog gärna åt mig lite där! :D

Uppskattar oavsett att vi tillsammans försöker hålla oss någorlunda till ämnena för de olika trådarna, och sedan hjälper till att påminna varandra om vi råkar "slira ur" (gillar fö. den benämningen, beskriver lättsamt och bra vad det oftast handlar om). :)

Det vinner vi alla på i längden tror jag, med forum som då blir lite lättare att läsa och följa.
Jag försökte bara komma med min förklarning hur man först inte gillar USB-laddning något sådär nämnvärt men senare upptäcker vissa fördelar. ( tar givetvis inte bort det faktum att laddare bör skickas med alla kameror) jag pekar då inte på någon person i tråden, utan drog då några andra exempel av liknade art vilket ledde till för mycket OT. Lars tidigare inlägg om A6000 och USB laddning fick mig att svara som jag gjorde.
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Jag försökte bara komma med min förklarning hur man först inte gillar USB-laddning något sådär nämnvärt men senare upptäcker vissa fördelar. ( tar givetvis inte bort det faktum att laddare bör skickas med alla kameror) jag pekar då inte på någon person i tråden, utan drog då några andra exempel av liknade art vilket ledde till för mycket OT. Lars tidigare inlägg om A6000 och USB laddning fick mig att svara som jag gjorde.
För egen del försökte jag hitta en vettig kamera med USB-laddning utan att hitta någon. Tanken att ha samma laddare till flera olika saker har jag haft sedan jag började använda mobiltelefon, vilket är ett antal år sedan, att det sedan inte var avgörande när jag köpte kamera var helt enkelt att de kameror som hade funktionen hade andra nackdelar.

Gällande att skicka med laddare eller ej ser jag hellre att kamerorna har USB-laddning men skickas utan laddare. På så sätt sparar vi en del på miljön då alla inte kommer att köpa en separat laddare utan istället använda en laddare de redan har. I och med priskonkurrensen mellan olika företag är det kanske möjligt att kameran blir några kronor billigare också.
 

martinot

Aktiv medlem
För egen del försökte jag hitta en vettig kamera med USB-laddning utan att hitta någon. Tanken att ha samma laddare till flera olika saker har jag haft sedan jag började använda mobiltelefon, vilket är ett antal år sedan, att det sedan inte var avgörande när jag köpte kamera var helt enkelt att de kameror som hade funktionen hade andra nackdelar.
Sedan så skall man komma ihåg att många bättre telefoner idag har antingen USB Type C eller Lightning som kontakt. Detta beroende på att dagens telefoner med större skärmar och större batterier ställer utökade krav på högre laddeffekt för att få till en hyfsat snabb laddning (och det fixar inte den gamla standarden Micro-USB).

Så man får nog vara nöjd med att kameran går att ladda via USB-uttag. Det kommer nog oftast ändå att vara ganska lätt och billigt att snabbt köpa en sådan kabel om man glömt det (såvida de inte kör med lite mer ovanliga USB-uttag på kameran).
 

landen

Aktiv medlem
Det blev en Sony A7 till slut, köpte den beggad och fick användning för USB-laddning direkt. Va bara 10% batteri i den när jag fick den och skulle iväg på en cykeltävling, laddade den med powerbank i kameraväskan hela vägen i bilen dit och fick ett gäng riktigt fina bilder från dagen.

Precis den typ av frihet jag vill åt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja efter en tid så kommer det lösningar som i alla fall hjälper en del med dessa små batterier, Till en början var det nästan ramaskri över dom små batterierna, den till vissa delar populära A6000 där var lösningen att bära med sig en säck med batterier, man drog fram kapaciteten som stora yrkeskameror hade i jämförelser.

Som sagt nu har det gått några år, och olika lösningar som mobila laddare av olika fabrikat dyker upp, Fast Cyberphoto var tidiga med att rekommendera Jupio laddaren till A7-kamerorna att bära med sig.
 

afe

Aktiv medlem
Det är som sagt jättebra som alternativ att det går att ladda via USB. Tyvärr går det inte på alla kameror att använda kameran när den laddas, vilket gör att även om man har en powerbank så kan man inte använda kameran. Det går förstås att lösa med en lös laddare som kan anslutas till USB.

Min kamera (Fuji X-Pro 2) kan tyvärr inte laddas alls via USB vilket är lite märkligt då X-T2 kan det ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det är väl en kompromiss man får ta, svårt att trolla med små batterier, liten kamera har andra fördelar, är man stor skjutare av bilder får man använda större kameror. På analoga tiden blev det byte av film precis när något spännande hände, så vi brottas med olika problem hela tiden, och efter många år av fotande så har många flera kameror att kunna använda som löser det mesta.
 
ANNONS