Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vilka svartvita filmer kan framkallas c-41?

Produkter
(logga in för att koppla)
De filmer jag känner till och har använt är:

KODAK Portra 400BW
KODAK T-max 400CN
KODAK BWC Black & White +400

De är rangordnade i Pris... Själv gillar jag Portran bäst.. mycket fina hudtoner! men den är dyrast åxå. Vid framkallningen är det inget speciellt som händer däremot är de svåra att kopiera i snabblabb om man vill undvika färgstick.. filmen drar gärna åt det blå/gröna hållet. Men en duktig kopist fixar det galant! Att kopiera dem i traditionellt mörkrum är inga som helst problem heller!

Testa Ilford XP 2. Den tycker jag är bättre än Kodaks. Enda nackdelen är att den inte funkar bra vid pressning.

Om du tänker kopiera själv på konventionella svartvitpapper är det främst Kodak T400CN och Ilford XP2 Super som gäller.

I mitt tycke är T400CN överlägsen, XP2 är inte så bra som tidigare, den verjar ha blivit grynigare. Jag har använt hundratals T400CN och kan verkligen rekommendera den.

I kontrastrikt ljus är det en fördel att exponera +1 steg (EI 200 alltså). Den blir alldeles lysande med gult eller gulgrönt filter.

ANNONS
Götaplatsens Foto