Annons

Vilka teleconverters kan jag använda

Produkter
(logga in för att koppla)

Simonon

Aktiv medlem
Hejsan,

Lyckas inte få kläm på hur det egentligen fungerar med tele converters. Förklara vad som är problemen. När fungerar AF och när fungerar det inte. Jag har förstått att jag förlorar skärpa men hur mycket sämre blir AF och sånt?

Vad kan jag använda för tele converters?

Tänkt att använda med Eos400D och Canon 70-200/4 L USM

Du kan använda x1.4 och ha kvar autofokus (har för mig att det krävs största bländare 5.6 på alla kameror utom 1D som klarar 8). Har inte testat den kombon men man kan säkert hitta en länk... Imho tveksamt om det slår t.ex. 70-300 DO eller ännu mindre 100-400 men men. Smaken som baken, kan nog vara skoj, bara att handla. 2x funkar nog också fint men då som sagt utan AF vad jag fattat...

Då pratar du om canons egna corverters?

Har inte köpt objektivet ännu men undrar vad jag får för möjligheter med det. Mitt andra alternativ till 70-200/4 är canons 70-300/4-5.6 IS USM men L-optiken verkar så så pass stora optiska fördelar att det blir en bättre investering.

med Canons convertrar så är det som Rickard skriver.

Med 70-200 f4 så kan du enbart använda 1,4 konvertern för att bibehålla AF.

Du kan använda en 2x converter åxå , men får då fokusera manuellt då det endast är 1D serien som klarar av att fokuser på f8

Utan att veta hur 70-300an är så skulle jag gissa på att 70-200f4 + 1,4 externrn (ger 280 mm f5,6) ger bättre bildkvalite.

En kompis till mig har just den kombon med 70-200f4 & 1,4 och är så vitt jag vet nöjd...

Lycka till med plåtandet.

//Bosse

Om det nu är bildkvalitet du är ute efter så är det nog Canons converters som är det som gäller tror iallafall jag. Men imho så slår en billigare native en dyrare med konverter ibland. YMMV, bara att välja och handla... Allt är inte L som glimmar...

Senast ändrad:
Utan att veta hur 70-300an är så skulle jag gissa på att 70-200f4 + 1,4 externrn (ger 280 mm f5,6) ger bättre bildkvalite.

Dock har 70-300 också IS vilket är en fördel.

Priset är det samma på dem i princip eftersom jag kommer handla objektivet utomlads.

ANNONS
Götaplatsens Foto