Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är bättre 40D:n eller 50D:n?

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneli

Ny medlem
Hej!

Har nu en 400D och har tänkt uppdatera till en 40D men nu har det kommit 50D. Så jag undrar vilken ska jag köpa en 40D eller 50D? Vilken rekommenderar ni? Är tacksam för svar!

Hej!

Har nu en 400D och har tänkt uppdatera till en 40D men nu har det kommit 50D. Så jag undrar vilken ska jag köpa en 40D eller 50D? Vilken rekommenderar ni? Är tacksam för svar!
40D om du vill ha mest bildkvalitet per krona, 50D om du vill ha den bästa kameran. Jag rekommenderar dig att läsa alla trådar som dyker upp om du söker på 50D, eftersom det mesta har tagits upp flera gånger redan. Sedan kan du ju fråga igen efter det om det är något specifikt du undrar. ;)

Som sagt: 40D om du vill ha fina bilder/kr(euro). Men om du ändå ska uppdatera så borde det ju i rimlighetens namn vara 50D som gäller.
50D har en mkt fin skärm, härligt tyst och med en hypersnabb autofokus.(alla censorerna är korsformiga) Live Viewläget är betydligt bättre. Jag är supernöjd med min 50D.
En annan aspekt är ju dock: Mindre pengar på hus ger pengar över till bättre objektiv, det är egentligen här som den absolut största skillnaden ligger vad det gäller bildkvalité.. Bortsett från fotografen ...då!

Hej!

Jag var i samma situation och fastnade för det här hos cyberphoto: m
En 40D + canon 100/2,8 Makro + batterigrepp för i stort sett samma pengar som en 50D

Vad jag förstår är det en ny processor i 50D, vilket tycks göra AF ännu snabbare och säkrare.
Ingenstans har jag sett någon info om ifall den processor som hanterar fasavkännande autofokus är ändrad eller uppgraderad. Autofokus i Live view har man fått, och den processorn (Digic) är uppgraderad från version III till IV, men det är en annan sak.

Men även om det skulle vara samma sorts processor till vanlig autofokus, kan ju någon slug varelse förbättrat algoritmerna i programmet.

Kan rekomendera 40D, den är jag mycket nöjd med.
Du kan läsa denna tråd en liten jämförelse 40d och 50d , om du inte orkar läsa alla sidor så finns det gott om jämförelsebilder där.

Ja, okej! Jag skapade ett nytt diskussionsämne om vilken är bättre här för att jag har läst lite runt på en liten jämförelse 40d och 50d . Och såg det finns mycket att läsa om jämförelsen mellan de kamerorna, det har kommit massor kommentar och detaljer. Jag bara vill få svar med kortfattat om vilken är bättre i genomsnittet här. Och vill bara höra om vad de andra tycker som är bättre. Berätta gärna skillnaden ni som haft 40D och har 50D. Tack på förhand!

Även om jag är en lite bitter amatör så har jag provat bägge.
Sålde min 400D med BG och inhandlade en 50D som jag hade i en vecka innan jag bytte den mot en 40D.

Prisskillnaden på 5500:- (med BG) kändes för stor.

Hann inte ta så många bilder med 50D:n men handhavandemässigt så tyckte jag den var snäppet smidigare.
Om jag nu minns rätt så tror jag att AEB funktionen i 50D:n inte är gömd i någon meny utan går att nå direkt.
Som alla vet är den bakre skärmen bättre. Man kan även aktivt ändra i menyerna på den bakre displayen med joysticken, vilket kändes smidigt istället för att göra inställningarna i den lilla displayen.
Gillade att i 50D:n så drog man igång livewiew med "printknappen" uppe till vänster istället för på SET knappen.
RAW bilderna blir gigantiska på 50D:n.

Eftersom jag aldrig använder livewiew (tycker det känns omständigt) och sällan använder den bakre skärmen till någon noggrannare granskning (den blir ju ändå bara "flottig" av näsan/kinden hela tiden) kändes det som prisskillnaden inte var aktuell.

Om pengarna inte hade någon avgörande betydelse skulle jag köpa 50D:n.
Annars 40D:n.

satt i samma situation som du är i nu.
Jag valde 40d pga priset. mellanskillnaden får man massor med annat smått o gått för. jag är riktigt nöjd.

Jag har en 400D och har beställt en 50D.
Tänker inte som det ser ut nu, beställa något batterigrepp.
Ser framemot alla nya finesser!
Kostar 10995 på Kungsholms Foto.

Jag idrottsfotograferar en del med min kamera. På folk som springer, mest. Då de vanligtvis är längre än de är breda, passar vertikalformat, och därför -grepp, perfekt. Jag har det till både 400D och 40D.

Skulle köpa 40D och lägga resten på objektiv så har du mer för pengarna och troligtvis en glugg som ger skarpare bilder än en 50D med kit glugg.

jag valde också mellan en 40d och 50d.
Blev dock en 40d begagnad fast oanvänd... dvs ny.
betalde 6000kr för 40d kamerahuset och sen köpte jag dagen efter ett sigma 30mm F1.4 för 3800:- Plus extra minneskort.

ANNONS
Götaplatsens Foto