Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bör jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Doris82

Ny medlem
Hej!

Är helt ny här och ny inom fotovärlden. Fick häromdagen en Nikon d3200 18-55 VR Kit. Såg att det finns en som heter ikon d3200 18-105 VR, men jag kan ingenstans urskilja vad som är skillnaderna på dessa två. Är det någon som vill hjälpa mig? Jag vill egentligen bara veta om det finns fler finesser med den som kan vara bra, för då tänkte jag att jag lägger till de pengar som saknas och byter till den.

Vore jättetacksam om någon vill ta upp den här tråden =)

Mvh Doris

Hej!

Är helt ny här och ny inom fotovärlden. Fick häromdagen en Nikon d3200 18-55 VR Kit. Såg att det finns en som heter ikon d3200 18-105 VR, men jag kan ingenstans urskilja vad som är skillnaderna på dessa två. Är det någon som vill hjälpa mig? Jag vill egentligen bara veta om det finns fler finesser med den som kan vara bra, för då tänkte jag att jag lägger till de pengar som saknas och byter till den.

Vore jättetacksam om någon vill ta upp den här tråden =)

Mvh Doris

Det är objektivet som är skillnaden, 18-105 har större zoom-omfång. Du kan alltså komma lite närmare med den genom att zooma in.
18-105 är ett något bättre objektiv generellt, vad gäller teknisk prestanda. Jag hade valt det objektivet om jag var du.

De extra pengar du lägger har du igen när du säljer objektivet.

är du helt ny när det gäller foto så skulle jag också förorda 18-105

Med större zoom-omfång kan du från början leka lite mer med kameran och om du nu inte blir en inbiten amatörfotograf så ökar chansen för att du inte behöver köpa några fler objektiv senare...
Blir du mer inbiten och ändå kommer köpa fler objektiv så har du det större zoom-omfånget att testa dig fram med och känna efter vad du i så fall vill utöka din samling med...

Följdfråga...

Det är objektivet som är skillnaden, 18-105 har större zoom-omfång. Du kan alltså komma lite närmare med den genom att zooma in.
18-105 är ett något bättre objektiv generellt, vad gäller teknisk prestanda. Jag hade valt det objektivet om jag var du.

De extra pengar du lägger har du igen när du säljer objektivet.

Hej igen, tack för svar!
Är mekaniken i kamerahuset i övrigt likadan? Ska jag förstå det som att det endast är objektivet som är skillnaden? Om jag förstår dig rätt har jag lite mer möjligheter med 18-105?

Mvh Frida

Hej igen, tack för svar!
Är mekaniken i kamerahuset i övrigt likadan? Ska jag förstå det som att det endast är objektivet som är skillnaden? Om jag förstår dig rätt har jag lite mer möjligheter med 18-105?

Mvh Frida

Som alla redan skrivit :)
Samma kamerahus men olika objektiv.
Objektivet ger större omfång, Enklast är nog att kolla och testa här:
http://www.nikon.se/sv_SE/product/nikkor-lenses/simulator

Då kan du själv se skillnaden :)
(Ställ in DX-format på kamera och välj objektivet du vill testa.)

Sedan tycker jag att 18-105 känns trevligare att jobba med, 18-55 är Nikons billigaste zoomobjektiv och det känns när man arbetar med den.

ANNONS