Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bildskärm för redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

ant0n

Medlem
Sitter idag på en rMBP i 15" och tycker det är alldeles för litet då jag är van vid 27".

Letar därmed efter en 27" display, 24 är ett alternativ men helst 27.
Hur mycket pengar behöver man lägga för att det ska bli en någorlunda bra skärm?
Används för foto+filmredigering på prosumer-nivå. Gör en del jobb, men det är inget jag livnär mig på.

Budget.. kan tänka mig mellan 4-6k, om ni tror det funkar? 10k+ skärmar går bort.
Antar att QHD-upplösning är ett krav.

Någon som har tips?

/Anton

Köpte häromdagen DELL U2412M på NetOnNet för 1969:-
Finns också i 27' som U2713HM (3990:) och 29' U2913WM (3969:)

Beställde Spyder4Pro så att jag kan kalibrera den... Mer behöver jag inte ;)

Det har blivit lättare att hitta en rätt så bra skärm till måttligt pris. Köpte samma Dell 24" 2412 fast med aluminiumram, passar till Mac.

24" är inte så dum storlek. Den är lite högre i proportionerna så det finns plats för både bilden och paletter mm och tar måttlig plats. Bra fot.

Ljusstyrkan går inte att skruva ner så långt som jag ibland skulle vilja.

Basinställningen var inte så bra. Lite manuell handpåläggning (med ögonmått) med inställningarna behövdes. Sen dög den gott till bilder som tryckts i månadspress.

Jag jobbar med två st. Fujitsu 27" skärmar (ej speciella fotoskärmar) och till dem har jag Huey PRO kalibrering.
Funkar utmärkt bra, bara man kalibrerar ofta och är noga med att ställa in kontrast samt ljus efter direktiven i programvaran.
Jag jobbar som proffsfotograf sedan 18 år och är certifierad digital bildleverantör via Johnér Bildbyrås kriterier.
/Håkan Hjort
www.niac-photo.se

Ang Dell 24': Exakt, köpte den för att koppla till min MacBook Pro och använda 1920x1200 och dessutom dess USB-hubb!

Lånar tråden...

Lånar tråden lite, hoppas det är OK!

Ska köpa en ny dator, och bildredigering är huvudsyftet.

Har fått tre olika offerter från tre olika leverantörer och de rekommenderar tre olika skärmar...

• Dell U2412M
  • Eizo FlexScan EV2416WFS-BK
  • Asus VX279Q IPS MHL

I en annan tråd föreslår någon Dell U2713 HM istället.

Så nu står jag där och har ingen aning om vilken av skärmarna jag ska välja. Det finns väl iofs prisskillnader att ta hänsyn till men jag måste inte absolut ha det billigaste. Så länge det kan anses vara motiverat med en dyrare skärm kan jag lägga till en slant. Så frågan är väl: vilken av dessa fyra hade ni valt och är skillnaderna mellan dem så pass påtagliga att de motiverar eventuella prisskillnader?

Allt gott,

Eric

Jag köpte 2412, den räcker för min del. 27' är dubbel så dyr... Har inte koll på resten faktiskt. Det jag skulle behöva var displayport, usbhubb och priset var 1969:- inkl moms!

För bildbehandling och Dell är U2413 (utan bokstäver efter) och U2713H de bästa då de går att hårdvarukalibrera - de är dock också dyrast.

ANNONS
Götaplatsens Foto