Annons

Vilken blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Jag har en eos 450d. Jag är på blixtjakt.
Nu har sett en 430 EX II, för 1500:-
Och en 580 EX, alltså inte tvåan, ( vet inte hur mycket som skiljer mellan 580 EX och 580 EX II)
för 1999:-.
Den förstnämnda är i mycket gott skick, medab 580:an är i "bruksskick".

Hur går era tankar kring detta val?

Mvh John

Lovar säljaren att blixten är okej så är ju 580 ljusare vilket borde motivera prisakillnaden.

Typ är den repad och dan så påverkar det ju inte funktionen.

Är det något funktionellt problem med den är det ju värre.

Sett begagnade 580 EX II gå för 2800:- och folk hävdar att deras 550 EX funkar jättebra, så en gammal speedlite kan definitivt vara okej, och 1999:- låter ju inte jättedyrt.

Sitter och funderar på vad ( och hur mycket det påverkar ) som skiljer Canons EX- och EX II-blixtar.
Jag har för mig att jag hört något om att EX II-blixtarna kan styras från kamerans meny/LCD-skärm.
Kan det göras även med EX?

John

Sitter och funderar på vad ( och hur mycket det påverkar ) som skiljer Canons EX- och EX II-blixtar.
Jag har för mig att jag hört något om att EX II-blixtarna kan styras från kamerans meny/LCD-skärm.
Kan det göras även med EX?

John

Ja EX II krävs för att styras från kameramenyerna om kameran stöder det samt att de anpassar blixtzoomen til 1,6 crop sensorer.

Gissar dock att din Eos 450D är för gammal för att ha blixtstyrningen via menyerna även om jag inte är hundra på det. Min gamla 350D fixar det inte, fast blixten som sådan fungerar om man ställer in på blixten istället.Med min nya 60D fungerar det problem fritt att ställa via kameramenyerna.

Ska man uppgradera till nyare hus är det bra att ha för att slippa kryptiska CF kombinationer på blixten.
Där är det lättare att se inställningen i kameran i klartext.

I övrigt är det ingen större skillnad, 580EX II har metallfot och vädertätning om det sedan är värt nästan dubbla priset kan diskuteras. 580 ex och ex ii samt 550ex fungerar som master om man kör fler blixtar trådlöst via ljusstyrningen något som inte 430 modellerna klarar av, de kan bara agera slav . Vissa nyare hus har ju också masterfunktionen inbyggd.

Nu har ju Canon precis släppt ett nytt blixtsystem med radiostyrning men de är svindyra och har kort räckvidd för att vara ett radiosystem så det är knappast för oss vanliga amatörer om man inte är gjord av pengar.Inte ens den precis släppta nya 5D III har inbyggt stöd för det.

Har både EX och EX II och upplever inte att det är så stor skillnad för en vanlig amatör....jag gör sällan ändringar med blixten utan låter kameran sköta sånt.

Blixtfoten är i plast på den äldre men för mig har det i alla fall inte varit några problem. Tycker låsanordningen som man sätter fast blixtarna med är en större skillnad. På EX skruvar man fast den medan man på EX II bara för fram en spak. Det är egentligen smidigare på EX II men jag personligen är mer van vid EX så jag tycker det känns bökigare på EX II än så länge :)

En annan skillnad är att EX har en dedikerad spak där man ändrar att man vill ha blixten i slavläge, medan man hos EX II måste läsa i bruksanvisningen för att se vilken knapp man ska hålla nere en stund innan blixten går över till slavläget.

EX II ska ladda sig lite snabbare men måste säga att jag faktiskt inte märkt någon sådan skillnad direkt, antar att man kanske måste stå och klocka med tidtagaruret i så fall samt ha superhörsel.

Jag har inget behov av någon mer blixt just nu men skulle jag köpa en till så skulle det för egen del inte spela så står roll om det var EX eller EX II då jag inte upplever så värst stor skillnad. Då är det nog mer intressant att välja mellan 430 eller 580....

Då kan jag ju bekräfta att du inte har rätt i den saken, då.

En större skillnad mellan 430EX och 430EX II är att byggkvalitén förbättrats något (eller, tja, foten är i metall, i alla fall), samt att den laddar om tystare och snabbare. Jag är ganska säker på att de andra skillnader du nämner är mellan E-TTL och E-TTL II, och det är något som snarare sitter i kamerahuset, inte blixten.

Tackar och bugar.
Jag sitter som en hök och bevakar beg. marknaden.
EX eller EX II, tar jag vad som dyker upp.
Är det ok, får ni gärna rekommendera nån bra beg. sajt. Förutom de absolut vanligast.

//John

Är det nån som vet ifall Sigma ef-610 DG ST kan använda kamerans inbyggda ljusmätare?

//John

F*n vad jag har svårt att välja.
Nu står det mellan:
Nissin Di622 Mark II,
Metz 44 AF-1
Sigma EF-610 DG ST

Vad välja?

Såg även en: Dörr Blixt DAF42/480 Ultra. Den är på rea och ligger på 995:-
Ang. ledtal, står det: Ledtal vid ISO 100 24-42 (beroende på zoominställning).

Hur ska detta tolkas?
Är det en OK blixt?

//John

Kan ju nämna att jag fick köpa ny blixt när min Sigma ef-500 dg super som inte ville fungera ihop med mitt nya hus Eos 60D. Den visade sig inkompatibel med de nyare husen trots att den funkade bra med min gamla Eos 350D fortfarande. Det ända som hjälpligt funkar hos Sigman ihop med min nya 60D är att använda den som slavblixt ej monterad på kameran.

Fimware gick inte att uppdatera hos den blixt revisionen jag hade så jag fick köpa en ny blixt istället. Hade jag köpt en Canon originalblixt från början så hade den fortfarande funkat med nya hus så länge det minst var en ex modell av blixt.

Där är det tyvärr en risk med icke originalblixtar vad gäller kompatibilitets problem.

Köper man en billig dörrblixt runt tusenlappen är det kanske inte lika illa som om man köpt en dyrare modell. Kan ju också konstatera att min Canon 580ex ii är jämnare i exponeringen än Sigman om jag jämför dem på gamla 350D huset där båda fungerar, fast den nya kostar ju därefter också.

Vad gäller Sigma gäller det att vara medveten om att St modellen saknar de flesta finesserna som Super modellen har och där är det lätt att lura sig då de heter likadant så när som på St & Superbeteckningen.
St är så klart ett billigare alternativ .

Det är klart att jag är färgad av mina Sigma erfarenheter men jag skulle inte våga köpa dem igen, inte så kul behöva köpa ny blixt varje gång man uppgraderar kamerahuset.

Om jag ändå skulle köpa pirat skulle den antingen vara så billig att det inte gör något om man måste köpa en ny vid ev uppgradering till nytt kamerahus typ billig Dörrblixt eller kinakopia typ Yongnuo.
Annars skulle jag satsa på en blixt med uppgraderbar mjukvara som Nissin.

För mig blev det en ny Canon 580ex ii efter att ha provat en 430 ex ii som inte riktigt räckte helt fram.

Då någon påpekade att din Eos 450D tydligen klarar blixtstyrning i menyerna är nog ex ii modeller bästa valet om man vill ha original Canon.

Jag provade också en begagnad 550ex på en 60D i affären och då fungerade inte blixtmenyer i kameran eller den speciella blixtzoomanpassningen för crop kameror utan det måste vara minst en 430ex ii eller 580ex ii för att stöda de funktionerna varför jag till sist ändå valde en ny 580ex ii trots att jag tyckte den var dyr. Inte att förväxlas med E-ttl och E-ttl 2 vilket är en helt annan sak än EX kontra EX ii (kan väl läsas som mk ii) för de uppgraderade varianterna av 430 och 580 blixtarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto