Annons

Vilken Canon-kamera med wifi passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jojenonnony

Medlem
Jag var för ca 10 år sedan mycket fotointresserad på en hobbynivå, hade mycket kunskap och helt okej bra prylar. Sedan hamnade det helt på is och nu känns det som om jag har glömt allt jag kunde.

Jag vill köpa ett kamerahus av Canon för att kunna använda mina gamla objektiv, det får gärna vara begagnat eller några år gammal modell men jag har ett krav på att kameran ska ha wifi för smidig överföring till mobil. Är inte så brydd om fullformat vs crop, och bryr mig inte alls om att filma. Kameran ska mest användas till vardagsfotografi av familj, husdjur och liknande. Vill inte betala mer än ca 10.000 kr, men ha då i åtanke att jag gärna köper begagnat.

Har försökt googla men modellerna som gått ur sortiment verkar svåra att leta upp, så jag skulle gärna ta emot en hjälpande hand!
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Någon med blåtand. Jag har M5 med blåtand och 6D utan blåtand. Det är smidigare med M5 då blåtanden är i förbindelse med mobilen och man kan få i gång WiFi med en knapptryckning.
 

martley

Aktiv medlem
Jag tror nästan alla nyare Canon DSLR har både WiFi och Bluetooth, bara modellen är hyfsat ny, t.ex 200D, 250D, 800D, 850D, 80D, 90D, 6DmkII, 5dmkIV, 1Dx mkIIi. Jag kan ha glömt några. Men 7D mkII är ett gränsfall, den har inte WiFi egentligen men det följer med ett Wifi-kort som man sätter i ena minneskortsplatsen.
Det går att hitta specar för äldre Canonmodeller om man går till supportdelen på Canon.se och anger modellen man vill veta mer om.
 

Third eye

Aktiv medlem
Kan man utgå från att dina objektiv då passade Aps-c/crop-kamera?
Jag själv föredrar spegellöst idag och då tillåter budgeten fullformat Eos Rp begagnad eller någon av Eos M-modellerna. Båda skulle då kräva adapter (vilket ofta ingår) och det är bara RP-modellen som adapterar riktigt smidigt och avgörs av dina befintliga objektiv.
Eos RP (wifi, BT) Eos M50 (wifi, BT) och alla 3-siffriga Eos D-hus (wifi från 750D, wifi och BT från 800D) har max slutartid på 1/4000sek.
Kan du tänka dig spegelreflexhus så finns 80D (wifi) och 90D (wifi, BT) som är semiproffshus med välldigt bra autofocus och klarar 1/8000 sek slutar tid vilket är kalas att att soliga dagar, sport och snabba barn och djur. Byggda för att användas.
Jag sålde min 80D för bara ett par månader sedan för 4000kr så du borde hitta något liknande begagnatpris...pruta. 90D är inte lika vanligt begagnad och kanske gissar 7-8000kr.
Har bytt system och till fullformat men kan fortfarande sakna min 80D, lättanvänd, separata vred och skön att använda.
 

Jojenonnony

Medlem
Vilka objektiv du har spelar stor roll för svaret på din fråga.
Så vilka objektiv har du?
Åh, de är nedbäddade i en låda i förrådet så jag kan inte säga exakt, men ett 50 mm/1,8 eller 2,8 och ett teleobjektiv typ 70-200 som jag tror också hade f 2,8. Mitt förra kamerahus var en 400D.
 

martley

Aktiv medlem
Så den ska ha wifi och Bluetooth menar du? Eller bara Bluetooth? 🙂
Bluetoothen på min Canon åtminstone fungerar så att telefonen är ihopkopplad med kameran lite mera permanent, eller åtminstone så länge som appen är igång. Den tillhandahåller t.ex. GPS-information som kameran kan lägga in som metadata i bilderna. Ska man föra över bilder byter man från Bluetooth till WiFi, antingen över ett existerande nätverk som både kameran och telefonen har tillgång till, eller med endera kameran eller telefonen som accesspunkt. Den uppkopplingen initieras över Bluetooth. I de senare fallen tappar man internetaccess under överföringen. I sammanhanget bör man kanske nämna NFC-stöd också, det är inte riktigt alla Canonmodeller som har, särskilt inte de senaste för Canon verkar ha prioriterat bort det, men det är en hjälp för att snabbare koppla ihop t.ex. kameran och en ny telefon. Det förutsätter förstås att även telefonen har NFC.

Jag ersatte en förlorad 400D med 200D förrförra julen, och den har fungerat bra. Även som ny passar både den och efterföljaren 250D in väl inom din budgetram, och som begagnad finns det utrymme för nåt nytt modernt objektiv.
Annars skulle jag nog också kunna tänka mig någon nyare tvåsiffrig modell. Jag såg nyligen att Rajala sålde en begagnad 90D för 9990, och det var tydligen någon som nappade på det priset för efter ett tag var den borta. Jag kan tänka mig att man kan dra bort nån tusenlapp eller två vid privat affär. Även första generationen R-kameror kanske går att få in i budgeten med skohorn, åtminstone en RP.
 
ANNONS