Annons

Vilken Canon ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

sandstream

Aktiv medlem
Tror det här är mitt första inlägg trots att jag varit medlem i 3 år.

I dag har jag en Canon EOS 350D med Canon EF 70-200 1:4 men är lite sugen på att byta till ett bättre kamerahus. Frågan är dock vilken av Canons modeller jag ska välja?

Har tittat på 40D och 450D men specarna säger mig, som relativt novis, inte så mycket. Jag vet inte vilken CMOS-senor som är bäst osv. Såg även att de kommit en 1000D som verkar vara steget under 450.

Jag fotar det mesta så det ska vara en allround kamera men om något måste prioriteras så är det motorsport och därmed snabb och bra fokusering.

Kommer mest att fotografera i RAW om det har någon betydelse och 5D och 1D är utanför min budget.

Varför byta?

Satsa på en glugg till, kanske en bra macroglugg o utforska det?

Vidvinkel?

Steget till 450D är inte stort, mer prickar och större display är det uppenbara, sen är det småsaker i det hela taget

Bytte själv från 350D till 40D och är supernöjd. AF:en har fått mycket bra kritik på just 40D.

För just sport tror jag du får mest för pengarna med 40D.

Jag bytter personligen från just 350D för några månader sedan.
Då jag fotograferar en hel del sport, så var AF viktigt för mig.
Ska du köpa nytt, och sportfoto är viktigt för dig.
Så är det definitivt 40D som gäller med din budget.

Själv hade jag just 40D som första val länge.
Men det slutade faktiskt med att jag köpte ett begagnat 1D mark II hus!
Kan väl kort säga att det er en nästa overklig skillnad på hur snabb AF är.

På de högsta ISO-lägena är 40D bättre, likaså upplösningen, men på alla andra punkter så är faktiskt mark II:an bättre, trots sin ålder!
(Har testa båda personligen).

Det enda problemet skulle väl vara att du inte kan använda EF-S objektiven, utan "bara" de vanliga EF-objektiven.
Orsaken till att jag valde just Mark II:an var just AF, samt byggkvaliten i stort (rena pansarvagnen i kvalite). Har inte ångrat mig en enda sekund.

Prisskillnaden mot 40D med batterigrepp är inte så stor (ca 1.000 i mitt fall).

Så mitt tips är 40D, eller ett beg 1D mark II.

ANNONS
Götaplatsens Foto