Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken dator?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har två bildbehandlingsdatorer. Den senaste är en Asus P4P800 (moderkortet) med Pentium 4 2,8 GHz Prescot, Matrox p 750 (grafikkort), 1 GB RAM, Seagate 120 GB hårddisk. Den krånglar inte mer än vilken annan PC som helst. Den är snabb och stabil. Köpt i lösa delar på Mycom. Bra affär.

Den andra datorn är en gammal Mac G4 på 400 MHz och 960 MB RAM. Det är den jag använder. Har inte riktigt kommit överens med Windows operativsystem. Stabilare än berget. Krånglar aldrig när det är bråttom.

Re: Re: Tråden är väl död, men ...

dumbo skrev:
Vad innebär "proffslösning"?

Efter att ha sätt många ihop plock (både lyckade och mindre lyckade), fast dom flesta med rimelig bra spec av diverse frittstående hårdvaru leverantörer, så håller jag kvar tanken med att sk specificerade och testade datorer från de stora leverantörerna, eksempelvis IBM, HP, är mera stabila än då glada amatörer sätter ihop själv (även om dom använder de senaste grafikkorten, m.m.) HP, IBM har ej råd att låta tusentals datorer komma tillbaks pga felfunktion. Visserligen gör dom datorer som säljs i SIBA husen m.fl., men dom har även hårdare specade datorer som har en något annan prislapp än dom på nedersta hyllan i varuhusen. Det är dessas jag kallar profflösningar.

Det är säkert många som har fått stabila byggen själv, även billiga datorer som inte strulat, men om man arbetar MYCKET med bildbehandling så skulle jag försäkrad mig om att leverantören av lådan kan sina saker och kan garantera utrustningen.

Re: Re: Re: Tråden är väl död, men ...

TML skrev:
Efter att ha sätt många ihop plock (både lyckade och mindre lyckade), fast dom flesta med rimelig bra spec av diverse frittstående hårdvaru leverantörer, så håller jag kvar tanken med att sk specificerade och testade datorer från de stora leverantörerna, eksempelvis IBM, HP, är mera stabila än då glada amatörer sätter ihop själv (även om dom använder de senaste grafikkorten, m.m.) HP, IBM har ej råd att låta tusentals datorer komma tillbaks pga felfunktion. Visserligen gör dom datorer som säljs i SIBA husen m.fl., men dom har även hårdare specade datorer som har en något annan prislapp än dom på nedersta hyllan i varuhusen. Det är dessas jag kallar profflösningar.

Det är säkert många som har fått stabila byggen själv, även billiga datorer som inte strulat, men om man arbetar MYCKET med bildbehandling så skulle jag försäkrad mig om att leverantören av lådan kan sina saker och kan garantera utrustningen.

Överdriv inte problemen, det ska mycket till för att lyckas få en dator instabil.

Bygg själv, installera inte drivrutinerna som kommer med utan ladda ner senaste versionerna från nätet, även Bios. Låt bli att köpa det värsta/nyaste inom mågot område.

Då får du en snabb prisvärd dator med just de komponenter du kan dra fördel av. Du bestämmer om den ska bullra eller vara tyst. Du bestämmer om den ska boota blixsnabbt.

Det är inte svårt, och tvekar man läser man moderkortsmanualen som har en byggbeskrivning.

Det är många av dessa "specade och testade" datorer som strular åxå och det är inte alltid lösningarna funkar så bra i praktiken som det är tänkt. Det är inte heller alltid man har så bråttom med att åtgärda en brist i ett system som visat sig ge upphov till problem.

Sen är det möjligt att de har arbetsstationer osv som kostar 30+ kkr osv, som jag inte har erfarenhet av. Men då är frågan om man, som privatperson eller en enskild firma, vill lägga så mycket pengar på ett system som är en liten gnutta stabilare. Till ett företag som tex en stor tidning är det småpengar och definitivt värt det.

Om man gör lite reseach innan och inte stoppar i vad för skit som helst så lär man inte få några direkta problem med stabiliteten. Jag har inte haft det på några av mina datorer som jag byggt ihop sedan början på 90-talet, bortdett från att mitt tidigare nämnda G400 gick sönder flera gånger. Kvalitetsproblem hos Matrox eller inkompatibilitet mellan grafikkort och moderkort tänker jag låta vara osagt. Jag tröttnade iaf och köpte ett annat kort.
Faktum är åxå att det numera är betydligt lättare att få hårdvara att funka ihop än det har varit tidigare.
Men visst. Köper man moderkort från Chipchop istället för från Asus bara för att det är en hundring billigare osv så...
Likaså: Har man ingen koll så blir det lätt fel. Så man bör vara lite medveten om man ska bygga själv.

Re: Re: Re: Re: Tråden är väl död, men ...

iSolen.se skrev:
Överdriv inte problemen, det ska mycket till för att lyckas få en dator instabil.

Möjligt att jag låter nedsättande och tar i lite väl hårdt. Det är ju många som är mycket nöjda med sina köp av datorer. Men man blir skraj när man inte kan starta upp datorn som innehåller tusentals foton!

Jag tycker vi har skämt bort tillverkarna av datorutrustning, Vi har vant oss att vara nöjd även med något systemkrash eller blåskärm. Har trots allt hankat oss fram i flera ti-år med dessa problemen.

Mvh
Tor

Systemkrasher och blåskärmar brukar inte allt för sällan vara mjukvaruproblem. Det kan vara allt från rena fel i programvaran, som tex alla säkerhetshål som finns i windows, till virusangrepp osv osv.
Jag skulle snarare säga att det är säkerheten som brister i de flesta system. Säkerthet vad gäller att skydda sig mot "hot" och säkerhet att ta backup för att klara sig om skydet väl brister.

Re: Re: Re: Re: Re: Tråden är väl död, men ...

TML skrev:
Möjligt att jag låter nedsättande och tar i lite väl hårdt. Det är ju många som är mycket nöjda med sina köp av datorer. Men man blir skraj när man inte kan starta upp datorn som innehåller tusentals foton!

Jag tycker vi har skämt bort tillverkarna av datorutrustning, Vi har vant oss att vara nöjd även med något systemkrash eller blåskärm. Har trots allt hankat oss fram i flera ti-år med dessa problemen.

Mvh
Tor

Att datorn hänger sig, blir oförklarligt långsam eller ger blåskärm ska man givetvis inte acceptera. Skyll inte på hårdvaran bara.

Det brukar vara mjukvaruproblem och är egentligen en separat fråga. Jag har klarat mig från det men har en del vänner/kollegor med just dessa problem. Den gemensamma faktorn är att dom installerar och avinstallerar en väldigt massa program eller spel.

Om datorn inte startar upp och man måste ha tag i en viss bild snabbt sätter man lämpligtvis i hårddisken tillfälligt i en annan datorn och kopierar den dit. Det är ju inte så att bara för att en sladd inte sitter i att hårddisken raderas eller så.

Var inte nöjd med en dator som inte fungerar som den ska! Klaga! Blåskärm ska man inte råka ut för nuförtiden.

Edit: Såg inte ditt inlägg Robert.

ANNONS