Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Kromatiskt aberation kan också missuppfattas som blooming som digitalkameror är betagna av. Det är när en grupp celler blir överladdade, som ett utfrätt område så hoppar laddningen över till närliggande celler, vilka brukar ge liknande effekter som kromatiskt abberation. Blåa linjer, etc.
Kromatisk aberration har blivit samlingsnamn för flera olika deffekter som visar sig som färgavvikelser, vilket är inkorrekt så klart.
Men det har ju sina fördelar, de flesta vet vad som menas med kromatisk aberration (lilaaktiga färgavvikelser) och vad de exakt beror på är kanske mindre viktigt.

Re: nee tyvärr!

Pejgan skrev:
Det var just det de inte gjorde.... 4gb syftar på maximal minneskapacitet.. luring...

Vad sjukt!! dessutom är det inte sant. En D7D kan hantera betydligt större minnen än så. 5 GB Microdrive finns redan o större minnen kommer redan i vår...

Edit: Våren kom tidigt i år, kanske redan i höstas, 8 GB CF-kort går att köpa redan... inte helt gratis, men det går o nog hanterar en D7D sådana

--------------------------------------------------
Lena Lundin skrev:
...hittade istället ett kanonerbjudande på dynax 7:an så det blir den ändå!...
Vaa?
Canon erbjudande på Konica-Minolta Dynax 7D?
Där ser man, nu har konkurrenten börjat "kränga" Konica-Minolta oxå!
Mycom?
Dator butik?
Det var bättre förr, då var det skillnad på butiker för datornördar och fotonördar!
Som vi alla skrev tidigare, priskriget har börjat, om några månader ligger priset för K-M Dynax 7D, någon tusing lägre ...
I Hallstahammar lär den till sommaren, finnas i sortimentet, hos den lokala ICA handlaren.
Canon 20D gick på mellandags-rea, tillsammans med skinkan!

Har någon tänkt på service och bemötande från leverantören? Det är definitivt inte Minoltas bästa gren, de suger kraftigt på den punkten.
Antiskak? Iofs en bra funktion men det innebär också fler saker som kan gå sönder.
Foto och skytte är nästan samma sak vad gäller avfyrningen. En dålig avfyrning ger dåligt resultat. Sedan finns det ju stativ och man kan skruva upp ISO-inställningen.

Ekonomi? Det låter på er som att Minolta är dyrast på gluggar? Jämförde tillbehör som vertikalgrepp som Nikon nästan tog dubbla priset för jämfört med Canon.

/Johan

hansen2 skrev:

Foto och skytte är nästan samma sak vad gäller avfyrningen. En dålig avfyrning ger dåligt resultat.

/Johan

Precis! Tycker dessa två fritidssysselsättningar ligger väldigt nära varandra...

Har ingen antiskak på varken kamera eller pistol dock ;-)

Jag har stabilisator på min pilbåge... När jag sköt luftgevär var det rekylfritt... vojne, omöjligt att missa med ett sånt, så jag tröttnade!

Det går inte att bortse från att det är ett genidrag av Minolta att bygga in det i huset. Det är så enkelt o så smart att de som tidigare legat före i utvecklingen måste rodna djupt.

Kan inte se en enda nackdel med det i förhållande till att ha det i optiken o betala varje gång.

HDFS) (KGS skrev:
Jag har stabilisator på min pilbåge... När jag sköt luftgevär var det rekylfritt... vojne, omöjligt att missa med ett sånt, så jag tröttnade!

Det går inte att bortse från att det är ett genidrag av Minolta att bygga in det i huset. Det är så enkelt o så smart att de som tidigare legat före i utvecklingen måste rodna djupt.

Kan inte se en enda nackdel med det i förhållande till att ha det i optiken o betala varje gång.

Nackdelen är att strulfaktorn ökar med AS, en till pryl som kan haverera. Själv ser jag inte funktionen som nödvändig och något jag vill betala för. Men det finns nog en hel del andra som tycker annorlunda.

/Johan

Stäng av den då ;-)
Peppar peppar men efter 40.000 AS-bilder har inget hänt med Aette och jag förmodar att tekniken slipats ytterligare på D7D

HDFS) (KGS skrev:

Sköt Hoyt Compound med stabilisator i början av 90-talet... men vad hjälpte det när det ibland bjöds på både bira å en "Hoytare" på klubben... :)

(ursäkta, har inte med tråden att göra...)

Finns det stabilisatorer på pilbågar? För att förbättra balansen då antar jag, inte samma system som i Minoltan? ;-)

Tävlar mest i tjänstepistolsklassen, får nog inte bygga om hur man vill...

Nu åter till Minoltan!

Gunnlaug skrev:
Sköt Hoyt Compound med stabilisator

Hoyt fristil här... T/D... med v-bar, stabilisatorer o stötdämpare förstås... allt av samma märke o utförande som världsmästaren Darrel Pace. Måste ha varit runt -75 *s* sen fick jag ett återfall i slutet av 80-talet o köpte likadana grejor igen, fast kolfiber förstås... o de pryttlarna ligger i källaren...

eh... Minolta... javisst ja... nä det är nog inte riktigt samma sak, men att dämpning är bra är vi överens om.

Alkohol kan också fungera i mycket små mängder. I stora mängder hjälper nog inte ens AS

Pilbågar med stabbar:
http://www.natbilagan.se/bagskytte/pages/parskott.htm

Sköt Hoyt Compound med stabilisator i början av 90-talet... men vad hjälpte det när det ibland bjöds på både bira å en "Hoytare" på klubben... :)
Compound är ju fusk, bara materiallirare på den sidan med sina avtryckare, scopes och let-off och hela köret. Ska vara recurve. :p

Körde länge på en beggad Yamaha EX med carbonlemmar. Underbar sport. Jag saknar dock vettig stabbe till min, har en kort aluminium bara, men den hjälper mycket.

underbart vilka svängar diskussionerna kan ta... borde finnas nåt sätt att avlänka diskussioner... bågskytte är en sport som gör sej mycket bra på bild och dessutom är det så mycket materialsport att fotosidans fotografer framstår som ett gäng snälla knypplare...

Johan Hansén skrev:
Nackdelen är att strulfaktorn ökar med AS, en till pryl som kan haverera. Själv ser jag inte funktionen som nödvändig och något jag vill betala för. Men det finns nog en hel del andra som tycker annorlunda.
Vem hinner fotografera, om all tid lägges vid datorn?
Inga bilder, ingen fotograf!
Nu har jag varit ute och plåtat, bara sv/v, vädret är bara sv/v, två rullar, framkallning nu till kvällen, mysigt, två bärs brukar det behövas till laboranten.

Varför tro att allt kan gå sönder, som t.ex. AS i kamera huset?
Genialt placerat, säkert har oxå K-M tagit patent på placeringen!

Använda stativ istället?
Inte heller säkert!
Kan gå sönder, blåsa omkull!
Den som är rädd, att AS funktionen kan gå sönder, finns det en alternativ lösning, köp en kamera utan AS, betala bara för det Du vill ha, ingen extra pryl i onödan!

Ett mycket gammalt "trick", för få AS på kroppen, är 2-10 groggar, alternativt hela flaskan!
Manuell kamera, utan AF, kan vara lite svår att hantera efter "tricket", men moderna automat kameror, med AF, brukar inte vara något problem.
Det gäller bara att hitta avtryckaren!
Denna metod är troligen inte billigare, vid flitig användning, än inbyggd AS i kamerahuset, men värmer samtidigt upp fotografen!

ANNONS
Götaplatsens Foto