Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken DX-kamera ger mest sensor för pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Jag funderade på att ha en Nikon DX-kamera som andrahus. Om vi bortser från onödiga finesser och bara behöver så mycket sensor som möjligt för pengarna var landar man då. Även begagnade modeller är aktuella. Många pixlar är bra men även bra dynamiskt omfång, isoegenskaper etc. Kanske nån instegsmodell som råkar vara ett snikbygge runt en riktigt bra sensor?

Sensorerna är inte samma. Frågan var ju "bang for the buck" och då den i D3200 är nästan lika bra och kameran är bara lite mer än halva priset tycker jag det kvalificerar. Begagnade kameror kan ha bättre byggkvalitet, AF, sökare osv men sensorerna blir ju bättre med tiden. Dagens D3200 har en avsevärt mycket bättre sensor än D2X - men skulle jag fota sport skulle jag välja D2X 8 dagar i veckan - men detta var ju inte frågan.

Enligt antics kriterium skulle jag också säga Nikon D3200. Särskilt som det klagas en del på problem med den nya Toshiba-sensorn i D5200.
.

Nåt sånt har inte jag läst nåt om tidigare, lust att berätta mer eller langa nån länk eller så?
Jag har läst diverse klagomål över sådant som folk inte är nöjda med när det gäller den nya 24 Mp Toshiba-sensorn i D5200, men det är ju nästan hopplöst att hitta något man läst om på nätet sedan igen (åtminstone för mig) bland alla dessa miljarder sidor av "junk" som man varje gång måste vada igenom. I några fall sparar jag ner länkar eller citat på min egen dator av sådant jag tycker verkar extra intressant, men det har nu blivit nästa lika svårt att hitta även där...
:-(

Nåväl, jag lyckades i alla fall till slut hitta en av dessa sidor. Där finns kommentarer om bandning och chromanoise (bäst att göra klart att jag inte har någon egen erfarenhet av D5200, förutom att jag "klämt" lite på den):

"Added by AngryCorgi | January 24, 2013
Banding Issues
----------------------
There have been several samples floating about now that people in the USA are receiving their orders. The raw samples, unlike the raw NEFs from the D7000/D5100, behave poorly when the shadows are brought up. There is a distinct banding pattern that appears to be an issue with the DAC/readout-process that creates evenly spaced horizontal lines (in landscape orientation) on recoveries of 2EV and up. This is not unlike the banding visible in the early 5D mk2 samples. I see this as a major strike against a camera replacing the excellent sensor of the D5100/D7000. I definitely would not trade "up" in this case."

"Added by martinmartinov | January 22, 2013
Chroma noise at ISO200
----------------------------------
At FLICKR there is a sample of the D5200: http://www.flickr.com/photos/nikonfrance/8160816485/sizes/o/in/photostream/
How could this camera earn such a high score, when pronounced chroma noise starts appearing even at ISO200 (check EXIF for the picture above). Please check out this sample in the region of the girl's hair, it's full of blueish chroma noise. It is also evident that the camera loses detail (masks it and sharpens it)even at the lowest setting, giving a "cartoonish" feel to it."

Länk:
http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Nikon-D5200-A-move-up
.

Jag får tacka för svaren så långt. Det är intressant med flera infallsvinklar. Ska försöka byta eller sälja ett Canon system. Vore bra om det kunde bli ett hus och en 28 mm :)

ANNONS
Götaplatsens Foto