Annons

Vilken efke?

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
Imorgon har jag vägarna förbi Photax i nybro och jag tänkte passa på att köpa lite film.
Tidigare har jag mest använt Tri-x och ngn enstaka Plus-x.
Men nu tänkte jag prova de prisvänliga efke filmerna, men jag vet inte om jag ska köpa 100 asa eller 400 asa, har läst att 400 asa filmen är samma som en ilford - men är inte de ganska så svårblaskade?
Är kornet mkt större på 400 filmen jämfört med 100 filmen? Det är 135 formatet jag använder.

Tack på förhand!

400 är Ilford HP5. Den är väldigt lik TriX, men för mig har det blivit väldigt kornigt. Beror förstås lite på hanteringen. Många gillar den. Efke 100 har jag inte testat, men många verkar väldigt nöjda med den.

Jag har bara testat efke 25, 50 och 100 asa i mellanformat men 100 asa filmen har ungefär samma korn som plus-x. Kör mest 50 asa för tillfället.

Efke filmerna är lite tjorviga mekaniskt tycker jag. Vill gärna skruva sig och blir lätt repiga. Det kanske är bättre med 35mm filmerna.

Jag soppar dem i acutol.

/Johan

Efke är en grovkornig film om man ser 100 isofilmer generellt. Att pressa den ett par steg och framkalla lite extra hårt i typ Ridinal ger dock härligt kontrastrika och läckert korniga resultat;)!

Mvh Niclas, som hellre pressar HP5 400 till 1600 med ca samma resultatförändring som Efke100 till 400,, ungefär;)

Efke 100 är en mycket tålig allroundfilm. Passa på att köpa ett par rullar KB25 och KB50 också. Utmärkta finkorniga filmer, och fungerar bra under den ljusa sommaren.

Då var man hemma igen med 10 rullar film!
Det blev ett par 50, fem st 100, men 400 var slut, så jag tog 3 st tri-x.
10 rullar för 250 kr - det är ett riktigt bra pris :)

Däremot blev jag lite förvånad när jag laddade kameran att filmen var lite grönaktig! Har förpackningen smetat av sig kanske ;)

Efke KB14 (25) har grön ton. Men KB 17 (50) är inte grön. Har dock inte provat de nya versionerna 25 och 50 än (ligger i frysen) så jag kan inte svara helt säkert, fast jag tror inte det är någon skillnad mot de gamla 14 och 17. Tri-X är inte grön.

jag drar upp den här tråden igen..

jag har fått tag på en filmladdare och tänkte försöka ladda några rullar själv. efke är väldigt mycket billigare än tri-x, men jag vill inte råka ut för obehagliga överraskningar i mörkrummet, så därför undrar jag om det är någon som vet hur efke400/ilford hp5+ beter sig jämfört med tri-x? någon skrev att den var mycket lik, gäller det när man pressar också? hur är kornet? vassare/finare/grövre..? behöver man någon speciell agiteringsteknik eller är det något annat man ska tänka på, jämfört med tri-x?

Mycket lik, mycket lik. Men samma film är det inte. Vill du ha trix så köp trix. Kornet är lika stort, ingen speciell framkallningsteknik behövs, det är bara tuta o köra.

Jag kör deras FP4+ ompacketerad av efke/adox. Har varit väldigt nöjd, då rullarna kostade mig bara kring 20kr/st i 10pack!

/Henri

Körde tidigare mycket med Efke i 120 format.

Fick ngn gång problem med att filmbasen sprack i längsled.

Har någon annan samma erfarenhet eller var det en tillfällighet.

Carl nästa gång du är där så passa på och gör en räd i den gröna bingen med film med dåligt datum. Oftast helt ok film för halva priset.

ANNONS
Götaplatsens Foto