Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken EOS digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Har börjat leta EOS digitalhus på beg. marknaden (ebay). D60 och d30 börjar ligga bra i pris för en analogdinosaurie som mig.
Finns det någon som har erfarenheter eller tips om fördelar/nackdelar om dessa modeller eftersom jag inte har den blekaste om digitalmarknaden.
Vilken omräkningsfaktor för brännvidden gäller för sensorn jämfört med 35mm formatet? Hur är batterikapciteten? kända negativa/positiva egenskaper? o.s.v.
Eller vore det bättre att satsa på en nytt 300D hus? (10D ligger utanför budgeten ännu)
Skulle vara fint om jag kunde få lite kött på bena innan jag slår till.

/ Mats.

D60 tycker jag du bör satsa på om du inte råkar snubbla över en D30 till löjligt lågt pris.

Omräkningsfaktor: 1.6x
Batterikapacitet: ca 500 bilder / laddning
Negativt: AF - dålig i svagt ljus
Positivt: Fortfarande bra bildkvalité.

Eftersom du har fotograferat så pass länge så tycker jag inte att 300D är ett val för dig..

Men det finns förstås folk som kommer att hävda, varför inte?

Hej

Det finns redan mycket skrivet här på FS.

Jag har haft en D30 och har en D60

Du blir nöjd med båda. Batteriet räcker länge, mycket länge.

Jag upplever D60 som mer lättanvänd än en 300, provade en sån för ett tag sedan samt att man stripapt bort en del finesser på 300:an.

Roine

Har ni sett ebay.de??

Köp loss en EOS1ds i nyskick + tre batt,pack komplett för 1900euro!! massor av digi,sysstemhus att hitta där... Jag har personligen ingen erfarenhet av att handla på ebay men hört att flera fotovänner i Norge har fina erfarenheter....Har handlat lite på tradera.com och tror nog att det fungerar ungerfär likadant..=enkelt snabbt och tryggt (men det är ju i sverige såklart..)
Ooooom jag hade pengarna hade jag inte tvekat att kapat 1ds,en för 18000,-sek!!
Niclas.

Har sett EOS-1Ds säljas för mellan 84000:- och 99995:- här i Sverige. Det kanske var en EOS-1D?

EOS-1Ds är väl den med 11Mpix.

Re: Har ni sett ebay.de??

Niclasfoto skrev:
Köp loss en EOS1ds i nyskick + tre batt,pack komplett för 1900euro!! massor av digi,sysstemhus att hitta där... Jag har personligen ingen erfarenhet av att handla på ebay men hört att flera fotovänner i Norge har fina erfarenheter....Har handlat lite på tradera.com och tror nog att det fungerar ungerfär likadant..=enkelt snabbt och tryggt (men det är ju i sverige såklart..)
Ooooom jag hade pengarna hade jag inte tvekat att kapat 1ds,en för 18000,-sek!!
Niclas.

Om jag hade haft pengarna hade jag aldrig gett någon främling på Ebay chansen att blåsa mig duktigt..

Tack ni som behandlat ämnet EOS 30D och EOS 60D.
Det var trevligt att ni hjäpte mig, så jag har fått lite mera att gå på inför ett eventuellt köp.
Det verkar som om det lutar åt en D60 hittills.

D30 verkar, med sina 3,2 MP ligga en aning lägre i pris beg. ån D60. Är det stor skillnad i bildkvalitet, om man förstorar upp till A4? (eller större)

Angående ebay affärer, så finns det en ny diskussion som behandlar detta ämne.......

/Mats.

Det blir ganska stor skillnad med 3.1mp jämfört med 6.3mp (effektiva pixlar) vid 20x30 eller större.

En annan fördel med D60 är att den ger klart bättre resulat vid nattfotografering..långa exponeringar på flera minuter.

Gillar du den typen av fotografering så är D60 ett klart bättre val.

Kalla fakta angående upplösningen i praktiken:

Canon EOS-D60:

Horiz LPH 1600 * 1800
Vert LPH 1400 1800

CanonEOS-D30:

Horiz LPH 1100 1350
Vert LPH 1150 1300

http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/page22.asp

ANNONS
Götaplatsens Foto