Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken färg (R,G,B) är Grön i KODAK Color Control Patches

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har använt bilden från B&H för att mäta färgvärden beror färgvärdena på vilken skanner som använts för att läsa in originalet och även vilken färgrymd bilden är i.

Det finns inga RGB-värden för en färgad papperslapp. Inte förrän den är inskannad (eller avfotograferad).

Och att värdena inte är R=255 beror på att originalet inte är samma färg som vad en skärm kan visa. En skärms R=255-röda är mer färgintensiv är en färgad pappersbit.

Om man skannar in Kodaks färgkarta kommer olika skannrar ge olika RGB-värden. De har ju olika sensorer, olika glas, olika lampor och så vidare.
Därför är det lämpligt att ha en profil för hur en viss skanner återger färger så Photoshop vet hur ett visst RGB-värde skall visas på skärmen.

Och CMYK-värden kan man inte ange eftersom man måste veta var bilden skall tryckas. Amerikanska tryckfärger skiljer sig till exempel från europeiska så vill man ha samma röda färg i tryck måste man blanda CMYK i olika proportioner när man trycker på olika tryckerier och på olika papper.

Men om jag nu ska fotografera tex en tavla och låter denna färg-karta komma med i ett hörn på några av bilderna och sen tar in bilden i datorn. Om jag då ska kunna avgöra att tavlan får rätt färger (i alla så nära att det inte skiljer allför mycket) så kan jag ju jämföra med den lilla färgkartan som kom med i bilden. För att veta att färgerna blir rätt så måste jag ju ha ett hum om hur färgerna ser ut. Allså mäta färgnivåerna i antingen RGB eller CMYK i PS.

Eller ska jag bara skriva ut en bild och jämföra färgerna och justera till det stämmer. Det måste ju finns något utgångsvärde för färg-kartan. Eller ?

En ganska billig variant är att använda ett QP-Card (www.qpcard.se). Det är en "budgetvariant" av Kodaks och MacBeths färgkarta men med grejen att man kan ladda hem en gratis programvara som justerar bilden automatiskt åt dig.

Ha köpt det själv men inte hunnit testa ännu. Låter dock som en bra idé.

ANNONS
Götaplatsens Foto