Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken film??

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Knäpper för det mesta naturbilder och har til denna punkt använt mig av Fuji Reala 100. Tycker inte jag får ut de färger jag tycker jag borde. De flesta bilderna blir konstigt matta. Nu är jag ute efter en film med mer "kräm" i, nån som har tips/ideér på detta?

Undrar även om framkallningsställen spelar in på detta med hur starka färgerna blir på bilderna?

Realan är superfin tycker jag men lite färglös. Det kan jag hålla med dig om.

Du vill köra neg film eller??
Prova på lite dia kanske??

Veliva ISO 50
Kodak 100VS

eller liknande...

Hej

usch för neg färgfilm med kopiering på snabblab...

däremot så fungerar neg film + skanning helt ok.. då du kan påverka färgerna själv..

annars är ju dia det självklara valet.. ladda med Velvia och förbered dig på en färgexplosion..

Mvh
Johan

ok... än så länge hade jag tänkt hålla mig till negativ film, inga tips på färgstarka rullar då?

Usch för snabblab.?! Varför? Min lokala fujiaffär har mitt förtroende att göra mina neg. kopior! Är mycket nöjd varje gång! Har prövat flera lab. men de bästa kopiorna får jag från det SNABBlabbet!

Kodaks portrafilmer finns i en VC (vivid color) version. 160 resp 400 iso.
De är negativa färgfilmer där du har en större färgmättnad än t ex realan.

Dessutom finns Portra 400 UC som är snäppet mer mättad än VC.

Agfa har ju kommit med en färgmättad ISO 100 som heter Ultra. Jag har itnt provat den själv ännu, men enligt recensioner skall den vara extremt färgrik men ganska känslig för exponeringsfel.

ANNONS
Götaplatsens Foto