Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken firma är bäst att framkalla hos???

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag är amatör och har alltid, nästan alltid framkallat hos Fuji film.
Men ju mer foto jag tar och framkallar har jag märkt att jag blir mer och mer missnöjd med pappersfotografierna som kommer hem.
Kan ni rekommendera mig det framkallnings företag som ni tycker mest om. Berätta gärna vad som är bra. Gärna lite ca priser.
Jag framkallar mycket porträtt bilder.
Väldigt tacksam för svar :0)

Jag brukar framkalla på crimson.se. Snabba som bara den (brukar dom vara) o jag är nöjd med dom, du kan behöva ljusa upp bilderna liiiiite, liiiite innan du skickar dit dom kanske men som sagt, jag är nöjd. :)

Lycka till.

Mvh Magnus

I nr 9 av tidningen Foto testades ett antal labb. Där ser man även priser. Om nr 9 har hunnit ersättas av nr 10 i affärerna, borde det gå att läsa nr 9 i närmaste bibliotek.

Olle

Har framallat en del från Crimson. Men jag kan uppleva att det kräver en del av fotografen för att få bilderna som man vill ha dem.
De behöver ljusas upp en del och ibland kan jag uppleva att detaljer kan saknas. Men sen har jag även fått leveranser som jag varit väldigt nöjd med.

Men ju mer foto jag tar och framkallar har jag märkt att jag blir mer och mer missnöjd med pappersfotografierna som kommer hem.
Kan ni rekommendera mig det framkallnings företag som ni tycker mest om. Berätta gärna vad som är bra. Gärna lite ca priser.

Jag har aldrig skickat in bilder för framkallning (bortsett från då jag använde kompaktkamera med aps-film för länge sedan), men tänkte fråga om du kan sätta fingret på vad du är missnöjd med. Färgerna? Ljusheten? Kontrasterna? Bildkvaliteten? Papperskvaliteten? Skärpan? Nåt annat?

Sparar du förresten bilderna i sRGB eller AdobeRGB, och har du kalibrerat/profilerat din skärm?

Tänkte bara att det kan vara bra att du svarar på det här först, eftersom det är a och o att du har koll på hur bilderna du skickar in faktiskt ser ut. Labben strävar väl efter att återge din bild så korrekt som möjligt och om t.ex. din skärm inte återger färger och kontraster på rätt sätt så kan man väl inte heller förutsätta att bilderna ska bli rätt. Nu vet jag ju ingenting om din kunskapsnivå, så du får ursäkta mig om jag jag kläcker ur mig sånt som är självklarheter för dig. :)

Måste pusha min gamla och nuvarande leverantör av förstoringar

Crimson i Sthlm

www.crimson.se

Haft ett obrutet förtroende för Crimson sedan 15-20 år. (nu pratar vi tillbaka till filmtiden ;-) )

Under dessa 15-20 år har man väl varit missnöjd 2-3ggr (1gång kanske t o m var mitt fel ;-)

Testa

//Mvh Micke

anlitade fujifilm förut men kvalitetn var inte bra

på 80 till 90 talet så använde jag Procenter bra kvalitet på utskriften och snabb service

så kan rec procenter länk ditt är http://procenter.se/

Jag har bara gjort det än gång och då gjorde jag det på "Photobox". Jag tycker att det blev bra kvalité på bilderna och jag tycker att dom hade ett väldigt bra pris. Sen så hade dom även att man kunde skicka tillbaka bilderna och man fick pengarna tillbaka om man inte blev nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto