Annons

Vilken FOTOBOK är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

PROLUX

Avslutat medlemskap
Jag har en hel del bilder som jag vill göra en fotobok utav.

Vilken leverantör tycker du gör högsta kvalité?

-tryck
-papper
-flexibilitet
-pris

synpunkter mottages tacksamt.
 
Jag gillar Blurb

Jag har provat ett det Myphotobook och Blurb. Den senare är från USA.

Blurbböckerna är helt fantastiska och det kostar inte så mycket mer att få de sända till Sverige. Järförelsevis har de böckerna blivit billigare än de jag köpt ifrån Sverige när man räknar in portot.

Jag beställer alltid från Blurb.com hädanefter.

Lars
 
Myphotobook- inte så lysande

Fick precis min första fotobok från myphotobook.se och jag kan säga att jag är väldigt besviken över resultatet. Kvalitén på trycket är mycket dålig. Min bäckskrivare hemma skriver ut med betydligt högre kvalitet.

Exempel (fotat med makro och nerskalat):

Första exemplet visar förutom den inadekvata upplösningen också på bristerna i färgreproduktionen (titta på himlen och molnen):
Myphotobook 1
Inkjet 1

Det andra exemplet är på en bild tagen med ISO 6400 (med Canon 7D). Bruset syns mycket väl när man skriver ut det med bläckstråle, men försvinner helt i den dåliga upplösningen i fotoboken:
Myphotobook 1
Inkjet 1

Kort sagt, inte så bra. Väntar nu på en bok från photohome.se och hoppas på att det kommer bli bättre. Jag ska också testa Fuji:s tjänst då de verkar använda RGB-skrivare istället för CYMK.

Det finns positiva saker med myphotobook dock. Mjukvaran är bra och enkel utan att vara begränsande. Bokbindningen är mycket bra och kvalitén på pappret är bra. De var dessutom mycket snabba - det tog mindre än en vecka innan jag fick boken. Tyvärr som sagt är trycket inte imponerande. Från exempel jag hittat på nätet verkar de inte vara de enda som har den låga tryckkvalitén.

Jag håller som sagt tummarna för att photohome ska vara bättre - min bok borde komma nu vilken dag som helst.
 
Blurb trycks i Europa

Har gjort flera böcker med Blurb. Det är visserligen ett amerikanskt bolag, men de har ett tryckeri i NL om jag minns rätt. Det är anledningen till att det inte kostar så mycket att skicka till Sverige. Jag tycker kvalitén på Blurb böcker, särskilt med extra tjockt papper är utmärkt.
 
Har bara testat Blurb men resultatet var kanon, priset helt ok och mjukvaran för att skapa boken ganska bra. Så jag kommer nog att hålla mig till dem i fortsättningen också.
/Per
 
Har nu gjort några böcker på Blurb och är mycket nöjd med kvalité och utförande.

Gillar dessutom att man har så stor frihet i hur många sidor som boken ska innehålla - allt från 20 till 440 sidor funkar (övre gränsen är viss 160 sidor med det tjockare "premium" papperet).

Programmet som man laddar ner är lätt att använda och att man göra egna sidmallar är en klar bonus.

Numera väldigt snabb leverans är också helt OK.
 
Pixopolis

Har provat Pixopolis 1 ggr. Mycket nöjd. Pixopolis erbjuder trådbindning vilket gör att man kan lägga bilder över ett helt uppslag utan att bilden försvinner ner i bokryggen så mycket. Man blir friare i valet av bildformat helt enkelt och panoramabilder kan tryckas i lite större format. En bra egenskap. Bra tryck, gedigen bokkänsla och snabb leverans. Programvaran som laddas ned gratis är enkel att använda. Ingen erfarenhet av andra leverantörer.
 
Väntar nu på en hög med böcker för jämförelse

Jag har nu beställt en uppsättning av böcker från olika firmor. Böckerna varierar lite till layout (pga att formaten varierar) men innehåller samma bilder.

Väntar nu på böcker från:
-Photohome
-Fujifilm
-Pixopolis
-Blurb

Mest nyfiken är jag på fujifilm som ska använda RGB-skrivare (bläckstråle förmodar jag). De fick ett dåligt betyg i Foto & Bild men det var på deras digitaltryck. För pixopolis och blurb har jag använt deras ICC profiler för att ställa in färgerna.

Jag köpte dessutom photoshop-modulen från pixopolis och gjorde all layout i PS. Det har både fördelar och nackdelar. Fördelen är betydligt bättre kontroll över layout, upplösning och färger. Man kan exempelvis softproofa mot deras ICC profil direkt. Nackdelen är att man gör sidorna individuellt och har för lite koll på den globala layouten. Det är först när man plockat in resultatet i dearas mjukvara (pixGen) som man får en känsla av hur hela boken hänger ihop.
 
Senast ändrad:
Jag har nu beställt en uppsättning av böcker från olika firmor. Böckerna varierar lite till layout (pga att formaten varierar) men innehåller samma bilder.

Väntar nu på böcker från:
-Photohome
-Fujifilm
-Pixopolis
-Blurb

Mest nyfiken är jag på fujifilm som ska använda RGB-skrivare (bläckstråle förmodar jag). De fick ett dåligt betyg i Foto & Bild men det var på deras digitaltryck. För pixopolis och blurb har jag använt deras ICC profiler för att ställa in färgerna.

Jag köpte dessutom photoshop-modulen från pixopolis och gjorde all layout i PS. Det har både fördelar och nackdelar. Fördelen är betydligt bättre kontroll över layout, upplösning och färger. Man kan exempelvis softproofa mot deras ICC profil direkt. Nackdelen är att man gör sidorna individuellt och har för lite koll på den globala layouten. Det är först när man plockat in resultatet i dearas mjukvara (pixGen) som man får en känsla av hur hela boken hänger ihop.

Jag har gjort ett par böcker (24 sidor brilljant fotopapper) hos Fuji eftersom fått gratiserbjudanden via hustruns ICA-kuriren och något annat och jag kan inte säga att jag varit missnöjd utan snarare rätt så nöjd. Lite mörkare bilder än på min kalibrerade skärm men helt OK tycker jag. Saknar bra linjaler (eller inte hittat) i deras programvara. För ett antal år sedan gjort en liten hos pixopolis och inte riktigt lika nöjd men å andra sidan hade jag inte jobbat igenom bilderna ordentligt då.

Håll oss informerade om resultaten är Du snäll.
 
För pixopolis och blurb har jag använt deras ICC profiler för att ställa in färgerna.

Jag köpte dessutom photoshop-modulen från pixopolis och gjorde all layout i PS. Det har både fördelar och nackdelar. Fördelen är betydligt bättre kontroll över layout, upplösning och färger. Man kan exempelvis softproofa mot deras ICC profil direkt. Nackdelen är att man gör sidorna individuellt och har för lite koll på den globala layouten. Det är först när man plockat in resultatet i dearas mjukvara (pixGen) som man får en känsla av hur hela boken hänger ihop.

Kompisen gjorde en på myphotobook och den var OK men ganska dyr. Dock ett lättanvänt design program.

Har gjort en bok hos Pixopolis och har bara beröm att ge dem, har gjort 26 ex av den. Gör de något fel när de binder in boken är det aldrig problem att fixa till det, supporten är grym! Har du problem eller frågor är det bara att ring till dem, Volker ställer alltid upp.
Trycket är helt OK och stämmer överens med det du ser på skärmen om du har kalibrerat korrekt och använder deras ICC profil.

Photoshop modulen är mycket bra och jag har absolut inga problem med att jag bara ser ett uppslag åt gången. Men man kan ju ha flera uppslag öppna samtidigt om datorn är kraftfull nog.

Boken finns här:
http://www.jonasf.se/Svalbard

/Jonas
 
Wow, fantastiska bilder! Jag får verkligen ta och resa till Svalbard någon gång.

Angående Pixopolis - vad tyckte du om upplösningen på trycket?
 
Jonas: imponerande bilder! Många av isbjörnsbilderna är fantastiska, speciellt de med mor och ungar på s. 44-51. Bilden på uppslaget 80-81 är också helt otrolig!

Vilken arrangör åkte ni med? Polarquest, Quark, etc?
 
Japan Photo marknadsför ganska hårt (även på denna site) sin fotobok. Någon som testat den? Den kanske spelar i en annan (lägre) division än de andra som nämnt här?
 
Wow, fantastiska bilder! Jag får verkligen ta och resa till Svalbard någon gång.

Angående Pixopolis - vad tyckte du om upplösningen på trycket?

Upplösningen kan inte jämnföras med min gamla bläckstråleskrivare (Epson 2100) men den är mycket bra för priset. Dom har bättre upplösning på vissa böcker (utskrivna på Epson skrivare) men då är det helt andra priser vi pratar om.

Vill du ha info ang Svalbard är det bara du hör av dig. Kan verkligen rekommendera en resa till dit. Flyg från Stockholm 7:30 och du är framme 13:50, från 3700kr
 
ANNONS