Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken FOTOBOK är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonas: imponerande bilder! Många av isbjörnsbilderna är fantastiska, speciellt de med mor och ungar på s. 44-51. Bilden på uppslaget 80-81 är också helt otrolig!

Vilken arrangör åkte ni med? Polarquest, Quark, etc?

Tack, vi hade fruktansvärt tur under resan, både med väder och djur. De tre björnarna kom så nära som 10 m och det är inte vanligt. Den unika bilden är på sid 64-65 då det är en valross som har ätit en säl (de äter bara musslor). En valross som äter en säl har bara fotats en gång och den personen var faktiskt en av guiderna på resan. Han filmade isbjörnar åt BBC när detta skedde, men nu låg han dock och sov i hytten.

Den här resan var med Polar Quest och båten ägs av Ocean Wide Expeditions.
Har gjort en annan resa men Polar Quest och då sköttes den av Quark.
Polar Quest hyr oftast bara in sig på en båt som ägs av någon annan. Men på deras resor är det deras guider som är på båten. Kan varmt rekommendera dem. Tänk bara på att åka på en liten båt och se till att det finns låga däck så du kan fota nära vattennivån. Kan rekommendera de gamla ryska forskningsfartygen. Inte de bekvämaste men jag tycker de är förträffliga att fotografera ifrån. Och de fungerar utmärkt i både packis och 40m/s med 8m vågor...

Hör av dig om du vill ha mer info
 
Jag åkte med Quark åt andra hållet för 1,5 år sedan, från Ushuaia till Antarktis och tillbaka under 10 dagar. En otrolig resa som gav mig minnen för livet. Efter att ha sett vilda pingviner står isbjörnar och gorillor numera högst på listan, frågan är bara vilken av dem man skall se först!?

Jag tror antalet rederier som ägnar sig åt den här typen av kryssningar är ganska litet men eftersom alla hyr in sig hos alla blir det väldigt svårt att få någon överblick. Jag och min far reste med Quark på m/v Ocean Nova (72 pax) som jag tror ägs av ett dotter- eller systerbolag till Quark. PolarQuest sålde platser på kryssningen innan vår och skulle ha nästan dubbelt så mycket betalt som Quark. Däremot verkar PQ:s egna Svalbardskryssningar inte så blodigt dyra.
 
Japan Photo marknadsför ganska hårt (även på denna site) sin fotobok. Någon som testat den? Den kanske spelar i en annan (lägre) division än de andra som nämnt här?

Dess programvara är inte helt lättanvänd, iaf inte när man som jag, bygger
böckerna i CS4. Om man knallar iväg till närmaste JP-butik, så finns exempelböcker att bläddra i. Jag var dock inte speciellt imponerad av dessa exempelböcker. Pga problemen med programvaran har jag dock inte gjort någon sådan själv.

Jag har gjort flera böcker från Myphotobook som iaf för mig har varit ok. Men det är nog något år sedan jag gjorde någon sådan bok. De har kanske blivit sämre?

Jag är mycket nöjd med Blurbs böcker samt även Pixopolis, med dess excellenta service.
 
Photohome

Fick min bok från Photohome idag. Upplösningen och färgåtergivningen är något bättre än från Myphotobook.se. Skillnaden är dock inte dramatisk och ligger långt under den kvalitén jag skulle behöva. Varken Myphotobook eller Photohome lämnar ut ICC-profiler så jag kunde inte softproofa bilderna innan.

Original, 100% crop från 18 Mpixel bild:
1-digital.jpg

Inkjet Canon PIXMA 5200, billigt fotopapper:
2-inkjet.jpg

Inkjet Canon PIXMA 5200, bra fotopapper:
2-inkjet2.jpg

Myphotobook.se:
3-myphotobook.jpg

Photohome.se:
4-photohome.jpg

Upplösningsmässigt är Myphotobook (MPB) sämst, men även Photohome (PH) är riktigt dålig jämfört med vad man får från en billig bläckstråle. Pärmarna är betydligt bättre på MPB än på PH. Min PH bok levererades faktiskt med ett antal skador på pärmen och omslaget var inte ordentligt hoplimmat. Trycket och slutfinishen på MPB:s pärmar är klart bättre. Dåligt av PH då de är klart dyrare än MPB.

Färgåtergivningen är bättre hos PH, men inte ens i närheten av bra. Deras omvandling av RGB->CYMK är föga imponerande men fortfarande märkbart bättre än PB.

Kort sagt, från mitt perspektiv icke godkänt för Photohome också. Jag skulle lätt kunna leva med kvalitén som inkjeten ger ut - även på det billiga fotopappret - men digitaltrycket från Photohome och Myphotobook är under all kritik. De ger inte ut ICC profiler så man kan inte fixa färgerna och upplösningen är mycket dålig.

Nu väntar jag på böcker från Blurb, Pixopolis och Fujifilm. De första två gav ut ICC profiler, så jag har softproofat dem på en kalibrerad monitor. Jag har dock inte för höga förhoppningar när det gäller upplösningen på trycket. Jag har högre förväntningar när det gäller Fujifilm då de kör RGB och inkjet.
 
Fujicolor

Exemplaret från Fujicolor(Fotobok Briljant) kom idag och jag måste medge att jag blev mycket positivt överraskad. Upplösningen och färgåtergivningen är betydligt bättre än hos de fotoböcker jag hittills fått in.

5-fujifilm.jpg

Anledningen till detta är att Fujicolor skriver ut boken med bläckstråleskrivare som har storleksordningar bättre upplösning och använder RGB-färgrymd och inte CMYK. Priset för detta är att det inte är tryck utan utskrift på halvglättat fotopapper. Varje blad i boken består av två hoplimmade utskrifter. Det är gjort på ett bra sätt men resultatet är att sidorna är rätt hårda och inte särskilt böjbara - lite åt barnbokshållet. Vissa kanske kommer att föredra digitaltryck på grund av detta men för mig är upplösning och färgåtergivning viktigare . Den är så mycket bättre än digitaltrycket att valet blir självklart. Då Fujicolor inte ger ut någon ICC profil så softproofade jag aldrig bilderna. Resultatet är att skuggorna är något för mörka, men fortfarande obeskrivligt bättre än CMYK.

Bindningen är bra men inte exceptionell. Mjukvaran är riktigt dålig och missvisande när det gäller marginaler. Två helsidesbilder i min bok gick inte ända ut i marginalen. Jag dubbelkollade nu i mjukvaran och när man förhandsgranskar kan man inte se att jag missat bleed-marginalen. Så man får vara försiktig med det. Det finns en begränsning på max 56 sidor i boken vilket inte är så bra. Den boken jag tryckte upp var på 56 sidor och inte överdrivet tjock. De kunde ha lätt dubblat den siffran.

Hur som helst är det den första fotoboken som får godkänt och det med god marginal. Jag ska vid framtida tryck se till att jag skaffar ICC-profiler (ska nog inte vara så svårt) och är mer försiktig med marginalerna i boken.

Leveranstiden var bra - de angav två veckor men det tog mindre än en vecka (5 dagar).

Nu väntar jag på böcker från Pixopolis och Blurb. Båda använder digitaltryck och inte bläckstråleskrivare. Samtidigt så har jag softproofat bilderna mot ICC profiler så färgen borde bli hyfsad.
 
Blurb & Pixopolis

Har nu fått de två sista böckerna. Då de till skillnad från de andra var softproofade och min jämförelsebild (som jag använt i tidigare inlägg) var av annan storlek går det inte att visa upp en direkt 1:1 jämförelse som jag gjort i de andra exemplen. Det behövs dock inte då de tryckmässigt inte skiljer sig särskilt mycket från de andra digitaltrycken:

Pixopolis:
-Mediokert tryck. Samma som phototohome. Inte det sämsta men långt under vad man får med inkjet
-OK färgåtergivning efter CMYK softproofing. Underlägset RGB.
-Mycket dålig tillverkning. Slarvigt klippta sidor och pärmen av undermålig kvalitet med löst hängande trådar från bindningen.

Blurb:
-Kung bland digitaltrycken, dock långt ifrån jämförbart med Fujicolors inkjetutskrift.
-OK färgåtergivning efter CMYK softproofing. Underlägset RGB men bäst bland digitaltrycken.
-Hög kvalitet på bindingen.
 
Slutsatser, test av fotoböcker.

Betygsättning på skala 1-5. Jag anger pris + frakt per sida då böckerna hade olika antal sidor. Då ICC profil fanns (pixopolis och blurb) har jag softproofat färgerna på kalibrerad monitor. Alla bilder i fotoböckerna är tagna med Canon 5DMkII och Canon 7D i 21 respektive 18 megapixel. Vid softproofing gjordes en omvandling från sRGB till CMYK. I alla andra fall var sRGB-profilen kvar.

Myphotobook
Upplösning: 1
Färg: 1
Binding: 5
Omslag: 5
Mjukvara: 4
Leveranstid: 6 dagar
ICC Nej
Pris per sida: 12.4 kr
Slutbetyg: 2

Kommentar: Dåligt tryck men hög kvalitet på binding och omslag. Bra mjukvara.


Phototohome
Upplösning: 2
Färg: 2
Binding: 1
Omslag: 1
Mjukvara: 2
Leveranstid: 10 dagar
ICC Nej
Pris per sida: 13.5 kr
Slutbetyg: 1

Kommentar: Dåligt tryck men hög kvalitet på binding och omslag. Inte det sämsta trycket men katastrofal bindning och omslag. Om det inte hade varit ett rent test hade jag krävt pengarna tillbaka.

Fujicolor
Upplösning: 5
Färg: 4
Binding: 4
Omslag: 5
Mjukvara: 2
Leveranstid: 5 dagar
ICC Nej
Pris per sida: 9.6 kr
Slutbetyg: 4.5

Kommentar: Utmärkt tryck och mycket bra färgåtergivning. Hög kvalitet på bindning och omslag. Riktigt dålig mjukvara, avsaknad av ICC profil och ett maxtak på 56 sidor är det enda som står i vägen för högsta betyg.


Pixopolis
Upplösning: 2
Färg: 3
Binding: 2
Omslag: 2
Mjukvara: 3
Leveranstid: 13 dagar
ICC Ja
Pris per sida: 8.0 kr
Slutbetyg: 2

Kommentar: Hyfsat CMYK digitaltryck men låg kvalitet på produktionen (dålig binding samt slarvigt klippta sidor).

Blurb
Upplösning: 2
Färg: 3
Binding: 3
Omslag: 3
Mjukvara: 2
Leveranstid: 13 dagar
ICC Ja
Pris per sida: 9.0 kr
Slutbetyg: 2.5

Kommentar: Den bästa av CMYK digitaltrycken både när det gäller färg och upplösning. Hyfsat bra bindning.



Bäst: Fujicolor med ordentlig marginal. CMYK tryck kan inte tävla med RGB utskrift när det gäller upplösning och färg.

Sämst: Många kandidater här. Photohomes produkt är så dåligt gjord (skadad bindning, stora luftbubblor i omslaget) att det är på gränsen till bedrägeri. Myphotohome har det klart sämsta trycket och färgåtergivningen och boken är deprimerande att bläddra i. Pixopolis har klippt/justerat sidorna slarvigt.

Slutsats: Det finns inget att tala om här. Fujucolor är så överlägset att det inte finns någon poäng med att titta på något annat. Observera att detta är deras "Fotobok briljant" produkt. De har också en variant med digitaltryck som är antagligen lika medioker som de andra när det gäller upplösning och färg.

Jag har hittat ett till företag där man kan välja RGB/inkjet och ska testa det efter påsk (CEWE på fotopapper). Jag bläddrade i ett exemplar hos Japanphoto. Trycket såg OK ut men bindningen hade gått sönder (antagligen efter att hundratals personer har bläddrat i det i butiken) men jag vill se själv hur bra den är jämfört med Fujicolor. CEWE, till skillnad från Fujicolors 56 sidor har ett högre maxtak på 82 sidor.
 
Betygsättning på skala 1-5. Jag anger pris + frakt per sida då böckerna hade olika antal sidor. Då ICC profil fanns (pixopolis och blurb) har jag softproofat färgerna på kalibrerad monitor. Alla bilder i fotoböckerna är tagna med Canon 5DMkII och Canon 7D i 21 respektive 18 megapixel. Vid softproofing gjordes en omvandling från sRGB till CMYK. I alla andra fall var sRGB-profilen kvar.
.


Tack för att du tar dig tid och delar med av din erfarenhet av dessa fotoböcker.


Michael - Som borde göra mer av det -
 
Jag har testat både japanfoto och fuji. Fuji är helt ok medans japafoto var skräp. Programvaran som japanphoto använder är usel jämfört med Fuji. Kvalitén på bilderna i den färdiga fotoboken från japanfopto var inte heller någon höjdare.

//Björn
 
Hej Lucas,

tack för utförlig och väl genomförd test. Testa även kundservicen - det finns ett garanti att kunden ska vara nöjd så naturligtvis ska du få ett felfritt bok.

Print-on-demand är hantverk kombinerad med massproduktion, de kan blir fel - tricket är att rätta till det utan krångel. Åtminstone bindningen, trycket ha du ju redan själv förberedd optimal genom att omvandla dina bilder till rätt CMYK profil via PBD.


Traditionellt framkallade bilder bunden i en bok upplever de flesta fotografer som jag frågade bättre än digitalt tryckta böcker - och de kommer säkert att blir de vanliga tekniken framöver. De är billigare och enklare att massproducera än t. ex. trådinbundna böcker i print on demand digitalt tryck.

Jag tycker att boken tappa dock lite av den "äkta bokkänslan" när man jobba med framkallade bilder.

Så jag personligen anse att digitaltryck även framöver är ett bra alternativ om bokens innehåll är en mix av text och bilder (släktbok, reseskildringar, morfars liv samlade i en bok osv).

En ren FOTO-bok som är framkallad, med lite eller ingen text blir jättebra om labbet gör ett bra jobb när sidorna framkallas. Tyvärr kan man inte framkalla några vanliga bilder hos den tänkta labbet och använder dom som proof, eftersom pappret och hela processen för en fotobok skiljer sig lite från vanlig framkallning.

Inom några månader kommer de finnas böcker från tyska företaget www.saal-digital.de tillgänglig i Sverige. De är populär bland Tyska fotografer och Saal ha samma enkla princip att kunden betalar bara om han är nöjd med produkten, vilket är en jätteviktig förutsättning för att kunna samarbeta med dom. De håller på med en ny mjukvara och om den är ok. så blir den översatt till svenska.

Orginalmjukvara som finns nu på deras sida är på engelska och riktig dålig, de är en anledning att Saal inte finns i Sverige än ;-)

De är jätteviktig att hitta ett företag som inte automatisk korrigera kundens bilder. De flesta som jag ha testad eller pratade med auto-korrigera vilket är en Dealbreaker.

Du som använda dig av Kjells Moduler kan snart få ett tillägg för Saals böcker så att du kan enkelt jobba i Photoshop.

Känslan för den färdiga boken som du saknade lite kommer du framöver enkelt hitta genom att ladda upp dina färdig designade sidor på en ny sida, (faktisk ett helt nytt koncept) som är snart officiellt online.

Ideen är att du kan ladda upp dina boksidor, automatisk genereras en online blädderbok. Utvecklad för professionella fotografer men öppen för alla som gilla att framställa sina boksidor i att fristående program.

Du (och alla andra som är intresserad) är välkommen att testa.

Skapa ett konto och utforska fritt, de är rätt så enkelt att komma igång. Saker som fungerar redan idag är uppladdning av dubbelsidor, sen kan man ge sin personliga visningssida ett egen design och bläddra i boken.

OBS. De kan hända att uppladdade bilder och även konto försvinner, men om senast 2 veckor ska de funka stabilt.

www.online-albumproofing.com

Sidan kommer att finnas översatt i minst 5 språk och förhoppningen finns att den få så manga användare som genererar beställningar att bokproducenterna är lyhörd när sidans representant kommer med önskemål för förbättringar i produktionen eller framför kundens reklamationer osv.

Framöver kan du välja bland flera leverantörer som producera din bok.. Detta kombinerad med vettig kundservice, många verktyg och information för att enkelt kunna designa en bok och relevant info om fördelar & begränsningar hos de olika leverantörer är förhoppningsvis ett vinnande koncept.

Ta gärna kontakt med mig - du är välkommen som betaltestare. för en Saal-bok när beställningsfunktion är klart. De gäller ven dig Jonas, jag är skyldig dig en bok eftersom jag fick originalet av din fina
Svalbard bok som visningsexemplar på fotomässan.

//Volker
 
Fick min bok från Photohome idag. Upplösningen och färgåtergivningen är något bättre än från Myphotobook.se. Skillnaden är dock inte dramatisk och ligger långt under den kvalitén jag skulle behöva. Varken Myphotobook eller Photohome lämnar ut ICC-profiler så jag kunde inte softproofa bilderna innan.

Original, 100% crop från 18 Mpixel bild:
Visa bilaga 103565

Inkjet Canon PIXMA 5200, billigt fotopapper:
Visa bilaga 103566

Inkjet Canon PIXMA 5200, bra fotopapper:
Visa bilaga 103575

Myphotobook.se:
Visa bilaga 103567




Photohome.se:
Visa bilaga 103568

Upplösningsmässigt är Myphotobook (MPB) sämst, men även Photohome (PH) är riktigt dålig jämfört med vad man får från en billig bläckstråle. Pärmarna är betydligt bättre på MPB än på PH. Min PH bok levererades faktiskt med ett antal skador på pärmen och omslaget var inte ordentligt hoplimmat. Trycket och slutfinishen på MPB:s pärmar är klart bättre. Dåligt av PH då de är klart dyrare än MPB.

Färgåtergivningen är bättre hos PH, men inte ens i närheten av bra. Deras omvandling av RGB->CYMK är föga imponerande men fortfarande märkbart bättre än PB.

Kort sagt, från mitt perspektiv icke godkänt för Photohome också. Jag skulle lätt kunna leva med kvalitén som inkjeten ger ut - även på det billiga fotopappret - men digitaltrycket från Photohome och Myphotobook är under all kritik. De ger inte ut ICC profiler så man kan inte fixa färgerna och upplösningen är mycket dålig.

Nu väntar jag på böcker från Blurb, Pixopolis och Fujifilm. De första två gav ut ICC profiler, så jag har softproofat dem på en kalibrerad monitor. Jag har dock inte för höga förhoppningar när det gäller upplösningen på trycket. Jag har högre förväntningar när det gäller Fujifilm då de kör RGB och inkjet.


Lite mera info om böcker som är traditionell framkallad och sen bunden i en bok....

Imaginsolutions är marknadsledare när de kommer till själva framkallningsmaskin, och deras mjukvara används för att samställa fotoböckerna. Här finns en video som visa hela processen:

http://www.imagingsolutions.ch/index.php?article_id=6&clang=1

och här info om vilka företag använder sig av deras system:

http://www.imagingsolutions.ch/index.php?article_id=151&clang=1

De är alltså samma teknik och många gånger samma mjukvara, och de är det som bekymra mig lite...

Som jag se det så marknadsför dom mjukvaran genom att lovorda sina auto-korrigeringar. Enligt Tyska forum och mina kontakter med fotografer som använder sig av dessa böcker är de viktig att hitta en leverantör som inte rör kundens bilder. ;-)

http://www.imagingsolutions.ch/index.php?article_id=161&clang=1

Än så länge finns ingen möjlighet hos någon av leverantörerna att ladda upp bilderna så att de kommer in i systemet utan att passera mjukvaran (och därmed autokorrigering).

Detta drev mig till att kolla på alternativa lösningar som resulterade i

www.online-albumproofing.com

Saal-digital är tillräcklig flexibel och kommer att acceptera FTP uppladdning via detta system.

Samma sak gäller för Eirikuva Pro-Album som är i samma klass som kissweddingbooks.

//Volker
 
Jag har hittat ett till företag där man kan välja RGB/inkjet och ska testa det efter påsk (CEWE på fotopapper). Jag bläddrade i ett exemplar hos Japanphoto. Trycket såg OK ut men bindningen hade gått sönder (antagligen efter att hundratals personer har bläddrat i det i butiken) men jag vill se själv hur bra den är jämfört med Fujicolor. CEWE, till skillnad från Fujicolors 56 sidor har ett högre maxtak på 82 sidor.

Kanon att du delade med dig av erfarenheterna Denoir!

Du skulle testa CeWe:s bok med fotopapper efter påsk skriver du. Har du gjort det? Vad blev resultatet?

Jag har själv provat CeWe, MyPhotobook, Apple och Blurb och måste säga att Blurb var klart bäst och absolut billigast. Jag gjorde en stor bok med premium papper 28*33 cm på 160 sidor och priset inkl frakt gick på 850 kr dvs 5 kr per sida. Ingen annan leverantör kan konkurrera med med priset när det gäller den storleksklassen. Även om Blurb sopar mattan med konkurrenterna i kvalitet och pris så är det ju dock fortfarande inte i nivå med riktigt fotopapper, eller ens i nivå med en bra tidsskift.
 
Ledsen att jag inte tittat in på ett tag.
Volker: Tack för informationen. Det ska bli intressant att se åt vilket håll utvecklingen går.

Kenneth:
CeWe:s bok på fotopapper var helt OK - mer eller mindre identisk Fujicolors version när det gäller färg och upplösning. Jag tror faktiskt att de använder samma papper och skrivare. Det jag var klart missnöjd med var mjukvaran och formatet på boken. Jag trodde ärligt att mjukvaran inte kunde vara sämre än Fujis, men ack så fel jag hade. Efter ett par minuter med CeWes mjukvara vill man bara att plågan ska ta slut. Idiotiska mallar. Copy-paste fungerar inte som det ska. Det är inte möjligt att kopiera över bilder från en sida till en annan och behålla formatet...osv osv

Formatet på boken är också något knasig och passar varken landskap eller porträtt för bilder i vanligt 3:2 format. Efter att jag skickat in min bok fick jag ett mail från VD:n där hon erbjöd att ge mig tre gratis ex mot att de fick visa min bok i de butiker de säljer tjänsten (Japanphoto förmodar jag). Jag har inte bestämt mig om jag ska gå med på det eller inte då jag slängde ihop boken i all hast (för att inte spendera en sekund längre med deras mjukvara).

Det här var för ungefär en och en halv månad sedan. För ett par veckor upptäckte jag att Fujicolor nu trycker böcker i A3-format. Fotopapper och inkjet. Jag beställde en omedelbart och resultatet är fantastiskt. Samma kvalitet på utskriften som på den mindre varianten men i A3-format. Det är en helt annan klass än A4-böckerna. Det tjocka fotopappret som fick A4-boken att få lite barnbokskänsla passar perfekt här.

De enda nackdelarna är att formatet är så stort att boken inte får plats i någon normal bokhylla samt att man fortfarande måste leva med Fujicolors dåliga mjukvara (som dock är riktigt bra jämfört med den från CeWe). Bindningen har jag inte upptäckt något större fel på men den ser inte 100% övertygande ut och knakar oroväckande när man bläddrar i boken. Men allt det där är irrelevant när man ser sina foton utskrivna i sådan upplösning. Det är när man börjar med sådana utskrifter som man börjar få valuta för pengarna man investerat i svindyra objektiv.

En varning dock - en bild i ca 20 megapixel täcker drygt en sida med max utskriftsupplösning. Man kan glömma alla typer av grövre beskärning samt bilder med lägre upplösning. Jag tror tyvärr exempelvis att de som använder Nikon kommer att upptäcka att 12 megapixel helt enkelt inte räcker till för att dra full nytta av det formatet. Vidare så måste man förstå att sådan upplösning ställer höga krav på optiken man använder. Att titta på en sådan utskrift är som att titta på en bild på skärmen i 100% - fast du ser hela bilden på en gång. Alla imperfektioner på pixelnivå blir uppenbara. Efter att jag i tryck såg de klara bristerna hos mitt Canon 16-35 f/2.8 objektiv så tog jag smällen och skaffade en Zeiss 21/2.8 Distagon som har betydligt bättre kantskärpa. 16-35:an är inte precis en dålig glugg så jag vill inte ens tänka på hur dåligt det skulle bli med bilder tagna med billig konsumentoptik. Bara något att tänka på.

Priset för A3 böckerna är typ det dubbla jämfört med A4 versionen. Den senaste boken jag tryckte var på 72 sidor och gick på 1120 kr. Inte så mycket att klaga på givet hur stor skillnad det är mot en mindre bok. Leveranstiden var den samma som med de mindre böckerna - något under en vecka.
 
Luka,

om du kan tänker dig att jobba direkt i Photoshop med din bokdesign så kan du undvika all konstig mjukvara, de enda som behövs är bra information om exakta mått från olika leverantörer.

RGB tryck på fotopapper är säkert bra, framkallade boksidor eventuellt ett alternativ, speciellt om du bara ha lite eller ingen text.

Om du vill testa en bok framkallad på äkta fotopapper...

Mått finns här: http://www.fotobok.com/saal/sizes.pdf 300 DPI

Färgrymd sRGB

Insidorna är ju enkelt... exempel 28 x28 = Innenseite (insida) 546x276mm sen ska man ha klart för sig att de skär 3mm bort runt ytterkant.

När du vet hur många uppslag boken ska ha så kolla du i listan efter omslagens mått

Om man sen kollar på Kissweddingbooks tips & trix här så blir det inga problem... http://www.kissweddingbooks.com/helpfiles/layouthelp.pdf

Buchrücken = bokens rygg

Verschnitt = beskärning per sida, för omslaget handlar det alltså om 10 mm och det är det som viks in/runt kanten på omslaget.
 
Senast ändrad:
Tack för att du delade med dig av jämförelserna, Denoir.

En fråga som dök upp i mitt huvud, om du inte alls är nöjd med någon utskrift förutom Fuji, hur kommer det sig att det är så många som är så nöjda med Blurb och Pixopolis här på Fotosidan? För höga/riktiga resp. låga krav? Kalibrering? Något annat?
 
Volker, tack för informationen. Vilken av tjänsterna är det som använder framkallning - är det saal-digital?

Visst skulle jag hellre använda Photoshop. Jag köpte Kjells PS modul när jag gjorde mitt Pixopolis test och tyckte att den var helt OK. Den hade varit ännu bättre om man själv kunde bestämma bokdimensioner men jag förstår att ni vill knyta det till tjänsten :) Även om photoshop ger full frihet och ger möjlighet till softproofing har jag ingenting emot att använda mjukvara speciellt utvecklad för fotoböcker. Jag tyckte exempelvis att Myphotobooks mjuvkara var rätt bra (även om slutresultatet var dåligt).

Angående bokdimensionerna är jag inte riktigt säker på hur bokformat och sidstorlek hänger ihop. Exempel: 28x21 Cover 26-32 457,5x288.

26-32 är antal sidor gissar jag och 457,5x288 är sidans storlek (något längre långsida och något kortare kortsida än A3 som är 420x297). Vad betyder 28x21? Jag antar att det med sida menas ett faktiskt blad och inte ett uppslag - dvs om en sida är 457,5x288 så är ett uppslag på 915x288.

Det är hur som helst trevligt att det kommer upp flera alternativ till större tryck. Det skulle också vara intressant att se skillnaden mellan RGB-inkjet och RGB-framkallning.
 
Tack för att du delade med dig av jämförelserna, Denoir.

En fråga som dök upp i mitt huvud, om du inte alls är nöjd med någon utskrift förutom Fuji, hur kommer det sig att det är så många som är så nöjda med Blurb och Pixopolis här på Fotosidan? För höga/riktiga resp. låga krav? Kalibrering? Något annat?

Jag tror att det har med olika förväntningar och krav att göra. Förutom Fuji (på fotopapper) så höll CeWe (på fotopapper) samma kvalitet. Jag är dock övertygad om att Fujis och CeWe:s digitaltryck har samma brister som de andra. Mina erfarenheter kan sammanfattas som RGB inkjet = bra, CMYK digitaltryck = dåligt. För det första handlar det om upplösning - som du kan se i mina testexempel och för det andra handlar det om färgåtergivning. CMYK är en mindre färgrymd och färgerna blir matta och saknar lyster.

När man som fotograf spenderar timmar i Lightroom med färgkorrigering blir man mycket besviken när man får tillbaks något där färgerna inte alls stämmer. Visst kan man softproofa om man har ICC-profilen men faktum kvarstår att CMYK inte kan representera vissa färger på ett bra sätt. Min dröm hade varit ProRGB, men tills den tekniken kommer till skrivare duger RGB.

Jag tror det är också skillnad på hur folk tittar på bilderna. Digitaltryck kan se OK ut på en halv meters håll - det är när man vill titta närmare på detaljer i ett foto som man blir besviken på upplösningen.

Något helt orelaterat till bildkvalitén är själva bindningen. I flera fall fick jag slarvigt producerade böcker med dåligt klippta sidor, fysiska skador på omslaget och skadade trådar i bindningen. Jag är säker på att man kan klaga och få ett nytt ex men det ska inte behöva vara så.
 
Volker skrev:

"Inom några månader kommer de finnas böcker från tyska företageIIIt www.saal-digital.de tillgänglig i Sverige. De är populär bland Tyska fotografer och Saal ha samma enkla princip att kunden betalar bara om han är nöjd med produkten, vilket är en jätteviktig förutsättning för att kunna samarbeta med dom. De håller på med en ny mjukvara och om den är ok. så blir den översatt till svenska."


Hej Volker,

Vet du när man kan beställa fotobok från Saal till Sverige (som inte är på tyska?). Är det till sommaren eller till jul?

Och Kissweddingbooks & Eirikuva kan man väl inte beställa som privatperson?
 
Senast ändrad:
Jag tror att det har med olika förväntningar och krav att göra. Förutom Fuji (på fotopapper) så höll CeWe (på fotopapper) samma kvalitet. .

När man som fotograf spenderar timmar i Lightroom med färgkorrigering blir man mycket besviken när man får tillbaks något där färgerna inte alls stämmer. Visst kan man softproofa om man har ICC-profilen men faktum kvarstår att CMYK inte kan representera vissa färger på ett bra sätt. Min dröm hade varit ProRGB, men tills den tekniken kommer till skrivare duger RGB.

Jag tror det är också skillnad på hur folk tittar på bilderna. Digitaltryck kan se OK ut på en halv meters håll - det är när man vill titta närmare på detaljer i ett foto som man blir besviken på upplösningen.

Något helt orelaterat till bildkvalitén är själva bindningen. I flera fall fick jag slarvigt producerade böcker med dåligt klippta sidor, fysiska skador på omslaget och skadade trådar i bindningen. Jag är säker på att man kan klaga och få ett nytt ex men det ska inte behöva vara så.

Jag tror också att det har med olika förväntningar och krav att göra, men en hel del av de som skrev i den långa fotobokstråden verkar ändå ha en del krav på bildkvalitén. Jag förstår att många personer är nöjda med vilken bok som helst, eftersom de inte ens har systemkamera eller kalibrerade skärmar.

Sen så är frågan om det är så många som verkligen tittar väldigt noga på sina bilder även i en fotobok.

Hur som helst, jag har sett en bok från Fuji och tyckte den var bra. Hon som gjort boken tyckte dock att programmet var ok att jobba i. Jag måste testa men jag är generellt inte förtjust i alla dessa program från fotositerna. Det bästa vore att kunna ladda upp en pdf som man gjort själv.

Kommer inte ihåg, har du eller funderar du på att prova lulu.com? De verkar ha en sådan möjliighet.
 
ANNONS