Annons

Vilken FOTOBOK är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att du testade PBD - de enda knapparna som inte fungerar är new page och new cover om man inte vill binda sig till ett företag.

Japp de är Saal-digital... OBS. de enda sättet att de inte blir auto-korrigerad är FTP uppladdning!

Sall = framkallad = alltid tänka uppslag (dubbelsida)

Eftersom pappret är ganska tjock ändras omslagens mått sig med var tredje uppslag därför finns så många mått för just omslagssida

28x21 = 28 cm hög och 21 cm bred (ca. stående A4) = dubbelsidans mått 426mm bred x276mm hög

Sen skär dom bort 3mm runt ytterkant.

Mitt råd till de flesta fotografer är att designa en kvadratisk format och då alltid de största
alltså ca. 30 x 30 cm så att man sen kan välja fritt vilken leverantör man vill använder.

Genom att undvika helsvart bakgrund och inte lägger viktiga detaljer i mittuppslaget få man komplett frihet i valet av leverantör!

Nästan alla erbjuder kvadratiska böcker och de enda man behöver göra är att skala ner sina färdig designade boksidor.
album-proofing.com kommer att göra det automatiskt framöver, man laddar upp sina bilder i 30x30 för en leverantör och sen kan man välja t. ex. 2 böcker 20x20 från annan leverantör från samma fil.
 
Senast ändrad:
Volker skrev:

"Inom några månader kommer de finnas böcker från tyska företageIIIt www.saal-digital.de tillgänglig i Sverige. De är populär bland Tyska fotografer och Saal ha samma enkla princip att kunden betalar bara om han är nöjd med produkten, vilket är en jätteviktig förutsättning för att kunna samarbeta med dom. De håller på med en ny mjukvara och om den är ok. så blir den översatt till svenska."


Hej Volker,

Vet du när man kan beställa fotobok från Saal till Sverige (som inte är på tyska?). Är det till sommaren eller till jul?


Och Kissweddingbooks & Eirikuva kan man väl inte beställa som privatperson?

När du ha designen färdig kan du beställa Saal boken. Snart finns 2 blogginlägg från professionella fotografer som fick sina exemplar häromdagen.

Här finns lite bilder: http://www.dslr-forum.de/showthread.php?t=342641&highlight=saal&page=56

Beakta dock att de enbart skicka med trackingnummer och snabbt post till Sverige = 12 € frakt

Kiss och Eirikuva levererar enbart till företag.
 
Eftersom pappret är ganska tjock ändras omslagens mått sig med var tredje uppslag därför finns så många mått för just omslagssida

Det är en bra anledning till att använda den specialdesignade mjukvaran eller photoshop-script. Jag tror att det är helt enkelt för svårt att undvika misstag om man inte har mycket erfarenhet av arbete med layout.

Mitt råd till de flesta fotografer är att designa en kvadratisk format och då alltid de största
alltså ca. 30 x 30 cm så att man sen kan välja fritt vilken leverantör man vill använder.

Jasså? Intressant. Jag har just undrat vem det är som beställer kvadratiska böcker då det typiska formatet från systemkameror är 3:2. Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att använda kvadratiskt format då jag då skulle vara tvungen att välja mellan att förstöra bildkompositionen i fotografierna genom beskärning eller att alltid bara utnyttja en del av tryckytan. Jag vet av erfarenhet att omkring 70%-80% av mina bilder är i liggande format så jag föredrar liggande fotoböcker så att jag kan maximera antalet helsidesutskrifter.


En sak som du skrev tidigare:
Traditionellt framkallade bilder bunden i en bok upplever de flesta fotografer som jag frågade bättre än digitalt tryckta böcker - och de kommer säkert att blir de vanliga tekniken framöver. De är billigare och enklare att massproducera än t. ex. trådinbundna böcker i print on demand digitalt tryck.

Jag tycker att boken tappa dock lite av den "äkta bokkänslan" när man jobba med framkallade bilder.

Det var mycket intressant att höra. Jag trodde att digitaltryck var den absolut billigaste tekniken och att lightjet/inkjet var betydligt dyrare. Jag håller med att utskrift på fotopapper resulterar i något som känns mera som en barnbok - i varje fall för mindre böcker. När man kommer upp i A3-storlek så tycker jag att tjockleken på sidorna blir utmärkt. Som fotograf är jag dock i första hand intresserad av upplösning och färgåtergivning och där är lightjet/inkjet markant bättre.
 
Senast ändrad:
Färgstick i mittuppslaget:

Utgångsläget är att många olika bokleverantörer ha samma insidor som Eiri, alltså traditionellt framkallade sidor på äkta fotopapper limmad på ett tjock mellanlager av papp.

Diskussionen om missfärgning ha jag väntad på eftersom jag läste om den på olika forum i tyskland. Förklaringen är att ett kemisk process sätter igång i de området där sidorna viks. Fotopappret är egentligen inte tänkt att blir vikt på de sättet som görs i de böckerna.
Den aktuella boken från Annette är dock den första som jag jag blev informerad om att problemet verkligen dök upp - jag beställde runt 60 böcker från Eiri hittills, ha 10 testböcker här på kontoret och inte ett enda är missfärgad.

Jag tog upp ämnet med Eirikuva redan vid mitt besök nu i veckan och bad dom att kolla om de kan testa med ett nytt papper som är framtagen av Fuji som är tunnare och behandlad så att de lämpa sig till just de sättet att binda böcker.
Min nya leverantör för konsumentböcker använder detta papper, men trodde inte att en annan maskin än just denna som han använder klara av att jobba med Fujis tunna papper - och maskinen är väldig dyrt.

Slutsats är alltså att alla som jobbar med fint tjock fotopapper ha samma problem
 
Nu ska vi se hur de stora pojkarna sköter sig ang. missfärgning i mittuppslaget... fortfarande är de alltså en bok av ca. 70 beställda som hade problem!

Men eftersom böcker som är framkallade på fotopapper i stället för att vara tryckta är ett nytt kapitel för mig så ska jag sätta mig i ämnet.

Jag hittade lite fler information, Intressant hur GraphiStudio ställer sig till problemet se sista inlägg här: http://photo.net/wedding-photography-forum/00Q1G3

och lite mera http://photo.net/wedding-photography-forum/00N7oA

När jag fått svar från KISS kommer jag att prata med Eiri om hur de ställer sig till eventuella problem. För nuvarande tror jag att man måste informera kunden, alltså jag mina kunder och mina kunder sina.

Som jag brukar säger "en död måste man dö" - skulle vara intressant att höra vad Jenny och Karin ha för erfarenheter med Eirikuvas album, jag ha för mig att de använder dom sen en längre tid tillbaka.

Jag skickade ut nedanstående mail några minuter sen:


Hello Kiss Team

I love the seamless look of your folded prints and really want to start offering your wonderful albums but I am very concerned that over time the point of fold can develop minor cracking and a visible discoloration.

I am searching the internet about information regarding the miss-coloring in the middle of the bookpages since I want to be able to stand 100 % behind a product I sell.


A few days ago I got feedback from a friend of mine with very good contacts to Michal Mastalerek (Quality-Service manager FUJIFILM Europe - I asked him to personally speak with him about the problem).
The answer which I got from him is clear and comes directly from Mr. Mastalerek.

Photographic paper is not meant to be bent. When the paper is bent it cracks and the color molecular is damaged. This triggers a chemical process which will (sooner or later) result in miss-coloring where the paper is bent!
This will also happen if one uses the thinner paper Fuji developed to target the problem.

This statement gives me the impression that this is a problem for the whole industry, and was sure all companies offering panoramic prints would have this issue.

Now I see the information on your blog “Folds will not discolor like many non cut books do” and wonder:

1.) Can you guarantee that miss-coloring is really not an issue with KISS books ( And I have a hard time understanding how KISS can avoid it since also your pages get bent in the middle when one is flipping through the book)

2.) How is your warranty policy regarding this matter, I find 2 sorts of information on your page…

KISS warranties our books for life against any manufacturer defect. But also this: We found, after much testing, that the Fuji paper showed less discoloration and deterioration across the book seam.

Let’s say a customer who ordered an album 2 years ago contacts me with distressing news that a "pink" line is now evident on all of the pages where either black and white, or sepia photographs ran across the gutter.
I am concerned that many albums might come back to me from clients who discover the discoloration years later.

What is your position on that?

Best regards
//Volker
 
Kommentar: Dåligt tryck men hög kvalitet på binding och omslag. Inte det sämsta trycket men katastrofal bindning och omslag. Om det inte hade varit ett rent test hade jag krävt pengarna tillbaka.
.

Tack för utmärkt test, sitter själv och gör en bok i Photohome efter att hört bra saker om deras grejor, men nu blir jag tveksam.
Tror att det blivit ett litet typo i din kommentar där, för du skiver att bindningen har hög kvalitet, men samtidigt katastrofal.... antar att du menar att den var dålig!
 
Tack för utmärkt test, sitter själv och gör en bok i Photohome efter att hört bra saker om deras grejor, men nu blir jag tveksam.
Tror att det blivit ett litet typo i din kommentar där, för du skiver att bindningen har hög kvalitet, men samtidigt katastrofal.... antar att du menar att den var dålig!

Ooops, ska fixa det. Copy-paste misstag. Phototohome hade den sämsta bindningen av alla i testet.

Edit: Eller inte.. kan tydligen inte redigera gamla inlägg
 
Ang digitaltryckets kvalité...

man blir livrädd när man se lukas makrobilder från digitaltryck - när man håller ett digitalt tryckt bok i handen få man en hel annan intryck.

När jag visa upp böckerna på mässa eller hos fotoklubbar tvivlar många på att de är digital tryckta böcker, de tror att böckerna är tryckt i offsettryck.

Sen är de en ganska stor steg mellan vanlig offsett- och magasinstryck, men fotoböcker hade aldrig blivit så populär om de var så dålig kvalité.

Photohome ha fina böcker, t. exempel är boken "210 Photographers" tryckt hos dom.

http://www.fotosidan.se/cldoc/38276.htm

//Volker
 
Färgstick i mittuppslaget:

Utgångsläget är att många olika bokleverantörer ha samma insidor som Eiri, alltså traditionellt framkallade sidor på äkta fotopapper limmad på ett tjock mellanlager av papp.

Diskussionen om missfärgning ha jag väntad på eftersom jag läste om den på olika forum i tyskland. Förklaringen är att ett kemisk process sätter igång i de området där sidorna viks. Fotopappret är egentligen inte tänkt att blir vikt på de sättet som görs i de böckerna.
Den aktuella boken från Annette är dock den första som jag jag blev informerad om att problemet verkligen dök upp - jag beställde runt 60 böcker från Eiri hittills, ha 10 testböcker här på kontoret och inte ett enda är missfärgad.

Jag tog upp ämnet med Eirikuva redan vid mitt besök nu i veckan och bad dom att kolla om de kan testa med ett nytt papper som är framtagen av Fuji som är tunnare och behandlad så att de lämpa sig till just de sättet att binda böcker.
Min nya leverantör för konsumentböcker använder detta papper, men trodde inte att en annan maskin än just denna som han använder klara av att jobba med Fujis tunna papper - och maskinen är väldig dyrt.

Slutsats är alltså att alla som jobbar med fint tjock fotopapper ha samma problem

Låter rimligt. Dock när man kör i storformat (liggande A3) är det i alla fall för min del inte så intressant att ha bilder som sträcker sig över viklinjen. Jag förstår dock att det kan vara problematiskt för vissa typer av layout.

Exempel på 30 x 30 : http://schreinerweddings.com/inspira...ennifer&ruari/

ang omslag... och allmänt frihet i val av leverantör

Keep it simple... utfallande bild med lite snedvriden text funkar alltid som omslag :)

Kan funka för bröllopsfoto och liknande situationer där slutanvändarna bryr sig mer om att ha en häftig layout och bilder som dokumenterar något. För naturfotografi och mera konstinriktad fotografi är jag mycket skeptisk mot utfallande bilder, specialeffekter på text osv. Oftast vill man då ha en så stor och så korrekt avbildning av fotografierna som det går att få. Att mer eller mindre godtyckligt beskära fotografier då man spenderat mycket tid och möda på komposition känns främmande. För mig kommer bilden i första hand och mediet i andra - dvs boken ska utformas så att den passar fotografierna och inte tvärt om.

Ett av problemen jag hade exempelvis med CeWe var att de hade en udda form på sidorna som inte passade 3:2 bilder.
 
Ang digitaltryckets kvalité...

man blir livrädd när man se lukas makrobilder från digitaltryck - när man håller ett digitalt tryckt bok i handen få man en hel annan intryc

..om man betraktar dem på ett visst avstånd, ja. Om man vill titta närmare på någon detalj så ser man precis det som mina jämförelsebilder visar - CMYK rastret.
 
Fick precis min första fotobok från myphotobook.se och jag kan säga att jag är väldigt besviken över resultatet. Kvalitén på trycket är mycket dålig. Min bäckskrivare hemma skriver ut med betydligt högre kvalitet.

Exempel (fotat med makro och nerskalat):

Första exemplet visar förutom den inadekvata upplösningen också på bristerna i färgreproduktionen (titta på himlen och molnen):
Myphotobook 1
Inkjet 1

Det andra exemplet är på en bild tagen med ISO 6400 (med Canon 7D). Bruset syns mycket väl när man skriver ut det med bläckstråle, men försvinner helt i den dåliga upplösningen i fotoboken:
Myphotobook 1
Inkjet 1

Kort sagt, inte så bra. Väntar nu på en bok från photohome.se och hoppas på att det kommer bli bättre. Jag ska också testa Fuji:s tjänst då de verkar använda RGB-skrivare istället för CYMK.

Det finns positiva saker med myphotobook dock. Mjukvaran är bra och enkel utan att vara begränsande. Bokbindningen är mycket bra och kvalitén på pappret är bra. De var dessutom mycket snabba - det tog mindre än en vecka innan jag fick boken. Tyvärr som sagt är trycket inte imponerande. Från exempel jag hittat på nätet verkar de inte vara de enda som har den låga tryckkvalitén.

Jag håller som sagt tummarna för att photohome ska vara bättre - min bok borde komma nu vilken dag som helst.
Fick min första bok från MPB idag och undrade först om det var ett skämt. Upplösningen och tryckkvaliteten är usel och om detta är vad ett digitalttryck kan fixa så är det sista gången jag beställde en bok över nätet. Bilderna är tagna med D700, väldigt lite beskurna och utskrivna i ungefär A4.

Boken känns annars bra med fin bindning och sidorna känns "bläddringstrevliga" i tjocklek men som sagt, tryckkvaliteten lever inte upp till det förväntade.
 
TACK Luka!
Jag beställde för ett par, tre år sedan en bok från Pixopolis. Deras programvara var helt ok men jag valde att göra boken i PS för att ha full kontroll själv. Efter ganska många timmars jobb fick jag så skickat iväg en beställning och en kort tid senare fick jag tillbaka en i mitt tycke mycket snygg och välgjord fotobok. Men besvikelsen visste inga gränser när jag väl slog upp första sidan. Matt och "blurrigt"!? Bilderna var tagna med 35L, 85/1.8, 135L, 24-70L och en 20D på 8 MP. Boken jag beställde var deras finaste i A4 storlek med hardcover.

Skrev ett inlägg här på FS och blev då kontaktad av någon här på FS som på något sätt var involverad i PixoPolis organisation. Tror det var du Volker? I vilket fall så var ju kundtjänst och bemötande jättebra och jag erbjöds att testa igen osv. Men jag kände att det inte var Pixopolis som gjort något egentligt fel utan att det snarare var så att tekniken som användes till fotoböcker var direkt tråkigt dålig. Ifallafall med mina preferenser och referenser. Att jag drog den slutsatsen efter endast ett test berodde till stor del på att Pixopolis då ansågs vara, om inte bäst, så iallafall mycket bra. Det var det allmänna intrycket man fick om man läste i trådar om fotoböcker, här på fotosidan. Sen dess har jag inte gjort några fotoböcker. Jag och min sambo bestämde att vi hellre gjorde egna vanliga fotoalbum med utskrifter/framkallningar istället...


Jag tycker det är roligt att läsa att jag inte är ensam om intrycket och framförallt så var det kul att se att det numera finns tjänster som erbjuder det jag trodde jag beställde förra gången. Ska genast testa Fuji!

//Jerry
 
Tyckr Fuji är jättebra, och jag är trots allt väldigt petig. Kan bara rekommendera dem...

Även undertecknad har gjort två fujiböcker en 30*30 och en 40*30. Jag är mycket nöjd. Det lite trixiga är dock fujis jämrans program. Man måste verkligen kolla att monteringen blir rätt. Det räcker inte med att kolla i previewen, man måste även kolla i monteringsläget, både den stora ytan samt den lilla bläddringsytan.

Den första boken, hade en massa felaktiga monteringar, med den erfarenheten i bagaget ,blev bok nr 2
helt enligt plan.

Har någon testat diabolagets fotoböcker? www.diabolaget.se Jag försökte ladda in deras programvara,
men kasperskij tyckte att installationsprogrammet betedde sig som en trojan. :-/
 
Hej!

Jag vet att tráden antagligen är död men jag ger den ett försök. Jag máste frága en nybörjar frága: Vad betyder FTP?

Jag har försökt att hitta senare information om fotoböcker men den här tráden verkar vara den senaste som är djupgánde (annars fár ni gärna hänvisa mig till rätt trád).

I tráden pratas det om att Saal ska möjligen komma med en Svensk version av sin mjukvara, har det kommit nu?

Är det fortfarande Fuji som är kung?

Jag letar efter en bok som är som Fujis bildkvalitet men som kan ha fler sidor än de kan erbjuda. Blurb är ett alternativ, men det tycks ha krypit upp ett flertal nya företag som erbjuder fotoböcker.

Till exempel CEWE har fátt bäst i test av Rád och Rön idag.

Vad anser ni bäst idag (som helst är prisvärt)?
 
Tack Volker,

Det blir runt 100 sidor. Jag tänkte först fotopapper eftersom allt annat verkade vara sá "dáligt" i alla de forum jag läste. Men när jag nu läste den nya tráden som du tipsade om sá verkar det bli bra med digital tryck. Dessutom kommer det att bli en del text dá vi är tvásprákiga (nl/swe) och digitaltryck blir kanske bättre dá? Mer bokigt liksom.

Jag har ett halvár pá mig att utforma boken sá jag antar att det bästa vore att göra jobbet i photoshop och sedan välja företag. Dock máste man ju veta om de skär nágonting i kanterna. Dessutom máste man välja format vilket skiljer sig nágot mellan företagen.

Blurb är den enda boken jag sett med egna ögon (har sett desto fler digitalt) och de bilderna blev aningen mörka. Kanske berodde mer pá de som gjorde boken än pá företaget. Det verkar som om man kan fá till det snyggt med de mánga företag om man vet vad man gör.

Det här kan man kalla beslutsángest.
 
ANNONS