Annons

Vilken fotografkategori tillhör du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken fotografkategori tillhör du?

  • A

    Röster: 99 9.6%
  • B

    Röster: 64 6.2%
  • C

    Röster: 38 3.7%
  • D

    Röster: 205 19.9%
  • E

    Röster: 27 2.6%
  • F

    Röster: 176 17.1%
  • G

    Röster: 61 5.9%
  • H

    Röster: 50 4.9%
  • I

    Röster: 272 26.5%
  • J

    Röster: 36 3.5%

  • Totala väljare
    1,028

Aton_

Aktiv medlem
Svårt att klämma in sig i nån av de grupperna. Jag är konst och fotointresserad, intresserad av bilden snarare än tekniken som skapar den. Letar gärna bildlösningar i omgivningen utan kamera. De bästa bilderna behöver inte förevigas. Fotograferar kanske nåt hundratal bilder i månaden. Är också intresserad av ny konsumentteknik, vill hänga med så mycket att jag kan förstå och njuta av att utvecklingen går framåt. Men det tycker jag är ett intresse rätt skilt från bild/fotointresset.
Vilken kategori blir det :)?
 

Ritva

Aktiv medlem
Vet ej!

Jag fotade analogt i ett tjugotal år, mest i början, d.v.s. 1969-78 med stort intresse för det konstnärliga, med mörkrumsarbete och allt. Sen hade jag två små barn och fotointresset minimerades sakta, till endast semesterfotografering.

Nu när barnen flyttat för länge sen, har digitalkameran fått mig nyfiken på nytt. Teknik är jag totalt ointresserad av, det är bara konstnärligt skapande (och till viss mån s.k. semesterfoto för minnen) som gäller. Photoshop har jag lärt mig hantera hyfsat, med sonens hjälp.

Jag har tur som har make och två vuxna barn som också alla fotograferar, är teknikintresserade, läser och forskar och skaffar bra saker till mig!

Ingen aning vilken grupp det skulle vara!
 

carpelux

Aktiv medlem
Re: Vet ej!

Ritva skrev:

Jag har tur som har make och två vuxna barn som också alla fotograferar, är teknikintresserade, läser och forskar och skaffar bra saker till mig!

Ingen aning vilken grupp det skulle vara!
Jag skulle gissa på den lyckligt lottade gruppen :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Passar tyvärr inte in under någon kategori. Är själv huvudsakligen analog men tycker varken att det är mest rätt eller puritant. Inte heller att digitalt inte är renlärigt. Ser med förskräckelse att hela 126 medlemmar ser det på det viset dock. Inte så konstigt att dessa diskussioner "digitalt vs analogt" har tendenser att urarta......

Ser mig själv som en sökande fotograf som inte alls är ointresserad av teknik men som tycker att den ska vara underordnad bilden. Bilden är det primära och ska vara det som styr min teknik, både fotograferingsmässigt och utrustningsmässigt.
 
Senast ändrad:

Kijana

Aktiv medlem
Jag hör ganska starkt till kategori A, med några stänk av F. I klartext betyder det att jag helst ägnar mig åt svartvitt, och tänker köpa Canon 1Ds Mark II (eller motsvarande) när priserna fallit till humana nivåer.
Nyfikenheten är till och med större mot fotografering med gamla mellanformatkameror, än med digitala apparater.

Något jag slås av när jag läser indelningen i kategorier (som ju inte är riktigt helt på allvar) är att det ofta handlar om att vara för eller mot teknik. Det handlar tyvärr inte om att fotografen har något annat näraliggande intresse som utvecklar bildskapandet. Själv sneglar jag mer mot måleriets bildskapande.

Självklart följer jag teknkutvecklingen, men främsta syftet för mig med att läsa tester och recensioner av bland annat nya digitala kameror är att vara välinformerad den dag jag skaffar nytt.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Hmm, omöjligt att "rösta". Inget alternativ passar.
Plåtade mkt som barn o byggde riktigt fotolabb i förldrahemmet. Slutade mer eller mindre helt att plåta under en 20-års period.
Tog nytt tag och byggde åter ett labb i lägenheten. Blev inte mkt utnyttjat.
Köpte en kompaktdigitalare för tre år sen, och jäkla va roligt de var att fota igen!
Växte ifrån den och slog till på en dyr "halvprokamera" för ett par år sen som sjönk i värde som en sten på bara ett år, snyft. Roligt, roligt att plåta. Kikade på några sv/v egenhändigt framtagna porträtt häromdan - waaaw vilken lyster, vilken glans vilket djup! Dags att köpa några rullar tri-x igen! Men de blir nog mest digitalt ändå - snabbt, hyfsad kvalle, billigt och roligt att direkt kunna leka med bilderna i datorn.

MVH Mats
 

Lasse H

Aktiv medlem
Typ H, som i Honkanen, och då med glimten i ögat förstås.

Hamnar lätt i diskussion med analogister vilka jag inte har så mycket förståelse för:)

Relativt nybliven fotograf dessutom....
 

meLf

Aktiv medlem
Ett motvilligt G;
Förutom ekonomin då.. Förstår inte varför alla tycker att man har det så ruskigt illa ställt som student, men har väl inte direkt råd med en D2x... inget direkt sug efter den heller.. (helt oförstående när folk vill ha "något rejält att hålla i, som man kan dräpa en noshörning med...") Vad har men egentligen vertikalgrepp till? Är det så svårt att vrida kameran manuellt?

Optimalt personligen skulle vara en mkt liten/smidig kamera med samma känsla som en helt analog systemkamera.. optik från 20-80mm, ev. fisheye. Gärna tyst, helst mattsvart. Bryr mig inte speciellt mycket om den tekniska prestandan. Bara man slipper känna sig begränsad iom. sin utrustning.
Funktionaliteten hos en analog kamera tillsammans med smidigheten med det digitala formatet.. Köpråd någon?
 
Senast ändrad:

Teodor Möller

Aktiv medlem
Nja!!!

Jag tror att det finns lika många kategorier som det finns kameror. Det blir nog svårt att generalisera. Dessutom tror jag att dom flesta känner sig lite kritiserade i dom alternativen som finns. Det fina med ett fotointresse är att man kan vara vilken typ av mäniska som helst, fota och äga prylar av vilket skäl som helst. Huvudsaken är väl att man är lycklig!!

Teodor
 

harryett

Aktiv medlem
jag har inte läst hela tråden och vet inte vad som tidigare sagts men du har definitivt glömt kategorin:

"du är under 18år och har inget jobb. du har haft en 3mp coolpix eller motsvarande länge men vill ha mera. En systemkamera ska det vara!, med inställningar, manuellt läge, möjlighet att byta objektiv. Eftersom du absolut inte har råd med en digital så har du köpt en analog systemare. du älskar den och får helt enkelt ta det faktum att det kan vara lite sådär lagom osmidigt att framkalla bilderna. innombords är du en digital människa så dom framkallade negativen scannas (bara).

visst är det kul att kuna köpa nya objektiv osv men du har för lite cash så du tar ett pappersör med plastlok och bygger en finurlig konverterare där du fäster ditt objektiv åt fel hål och har ett supermacro."


där har ni mig ;)
 

MarkTrade

Avslutat medlemskap
Tjena, har nyss registrerat mej.

Ja... "I" kanske.
Svårt att placera mig i någon fotokategori.
Jag är inte en renodlad fotograf direkt.

Men visst fotar jag endel.
Jag passar nog bäst in i kategorin:
Wannabefotograf
utrustad med digitalkamera.

Men det verkar vara en fin stämning här.&)
Så här är jag.
 

Gip

Aktiv medlem
snysop skrev:
*hmmm* Lite trist att den enda "tjejgruppen" som finns är klassad "teknik-ointresserad". Vi andra då? Jag är sjukt pryl- & teknikintresserad...
Jag med...dom kallar mig prylbög på jobbet (och då jobbar jag ändå bland datatekniker) och jag är inte nöjd förrän jag har "allt" (utom en fräck bil möjligtvis plånboken tillåter inte det just nu ;))
 

Tes

Aktiv medlem
En kombinerad D och I. Jag har ju redan en bra digitalkamera men det är inte min andra eller tredje utan bara min första.
Gillar teknik, prylar men läser som sagt inte mer tester än nödvändigt (dvs, inför ett köp eller om nån ber mig kolla upp nåt) och fortfarande förtjust i det gamla mörkrummet. Omväxling förnöjer.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Blir nog I med en del H egenskaper.
Plåtar massor och köper alldeles för mycket prylar men har ändå inte nog. Har succesivt slutat läsa tester om allt möjligt och läser bara dom som är intressanta för mig. Intresserad av tekniken men inte så att jag orkar läsa långa tester typ dpreview.
Saknar dock den analoga bakgrunden och skulle inte hålla på med detta om inte den digitala fototekniken fanns.
 

Krullis

Ny medlem
Digitalt såklart!

Har ett stort intresse för bild och en eos 5 analog men inte plåtat så mycket köpte en liten Pentax optio s4 och tyckte plötsligt att det var roligt att fota enkelt å kika direkt på datorn vilka bilder som blev bra eller inte så nu går jag och funderar på att köpa en Canon efter som jag har 2 objektiv (att börja med) som tydligen passar, är en glad nyburjare som tycker det ska vara hyfsat enkelt men med bra kvalitet Glad Påsk
 

TypeONegative

Ny medlem
ohh djävlar, jag är både kille och tjej :p
B & C
"Tjej som tidigare alltid gillat foto och fotografering"
"...kameramodeller som är betydligt dyrare än han själv äger... Plåtar förhållandevis lite.
 
ANNONS