Annons

Vilken ISO iställning ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Calevan

Medlem
Använder Nikons D100 och D70 och har läst runt lite iforumet här för att försöka få koll på vad ISO egentligen är, och jag tror jag har fattat det (högre tal = "känsligare" film = ta kort när det är mörkare = mer brus)

Men jag har inte fått koll på vad kan man ha som standardvärde, som man kan utgå från och göra dessa förändringar upp och ner. Eftersom jag aldrig tagit kort med en analog kamera så vet jag inte vad de vanliga filmerna brukar ha för ISO tal. Kan någon ge mig en kort och grov uppskattning på när man ska använda vilket iso tal? just nu står kameran på ca 600.

TACK!

Du ska helt enkelt ha så lågt iso som möjligt. Du får avgöra vilka slutartider du behöver komma ner på och använda den isoinställning som krävs, så enkelt är det. Sätt standard till ISO 100 eller vad lägsta på din kamera är och höj om du behöver det. Detta är en stor fördel med digitalkameror att du INTE behöver sätta någon "standard" som man behöver när man laddar en film som ska användas i flera olika sammanhang, du behöver bara ställa in för den bild du precis ska ta.

mvh Erik

Normal ISO på film är 100-200. ISO400 är ganska ljuskänsligt. ISO800 och uppåt är ganska exremt för film. Kornet blir väldigt tydligt och syns lätt även på 10x15cm kopior. Kopior från en D70 tex. blir kristallklara i jämförelse, även om bruset förstås finns där.

Jag försöker alltid ha så låg ISO som är möjligt utan att hindra mig från att använda de bländar och tidsvärden jag vill ha. Vad det innebär i praktiken beror helt på vad för bild det är frågan om. Men när det gäller slutartiden så säger iaf tumregeln att man bör ha tiden 1/brännvidden eller kortare för att slippa skakningsoskärpa när man fotar handhållet.

automatisk ISO

automatisk ISO inställning brukar jag själv ha. brukar funka bra. Finns det andledning att ändra? när?

Calevan skrev:
...försöka få koll på vad ISO egentligen är, och jag tror jag har fattat det (högre tal = "känsligare" film = ta kort när det är mörkare = mer brus) TACK!

Vad är ISO i en digitalkamera?
I en digitalkamera sitter en sensor (CCD eller CMOS) som motsvarar filmen i en vanlig kamera. Denna sensor har till uppgift att omvandla ljuset som kommer in via optiken till elektriska signaler som skickas till kameran. När det är mörkt kommer det inte lika mycket ljus och därmed är signalen för svag. Genom att då öka ISO i digitalkameran förstärker man den elektriska signalen från sensorn. Men eftersom signalen inte är perfekt förstärks även felen i signalen och detta blir då brus i bilden.

Varför är bruset lägre i en dyrare kamera?
Det är inte bara antalet pixel på sensorn (mäts i megapixel) som har betydelse för bildkvaliteten. Den fysiska storleken på sensorn har mycket stor betydelse. På en stor sensor kommer det mycket ljus och man behöver inte förstärka signalen lika kraftigt, och på det viset får man mindre brus. En kamera som EOS-10D/300D, Nikom D70/D100 ligger storleken på sensorn omkring 23x16mm, på semi-pro kameror sitter en sensor som kallas 2/3" och dessa är ungefär 8.8x6.6mm och på kompaktkamer sitter ännu mindre sensorer. Som ni förstår en enorm skillnad. Canon EOS-1Ds har fullformats CMOS-sensor, dvs 35mm.

/BaraJag

tack!

lägsta som kameran hade var 200, står på det nu. ska exprimentera lite tror jag. gå ut i kväll/natt och ta lite med hög iso för att se hur det blir. tack!

När du tar nattbilder ska du ha så låg ISOinställning som möjligt, för att få så lite brus du kan i bilden, hög iso använder du BARA när du behöver få ner slutartiderna och inte kan göra det på annat sätt! Nattbild = stativ = kan använda hur lång slutartid som helst!

mvh Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto