Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera är bäst F6 eller F5 för naturfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en begangnad F5 eftersom man kan ställa in lång exponeringstid. Jag fotograferar med stativ och använder vanligtvis F4 och F3. Fäller upp spegel och sluter okularet. Mäst manuellt och spotmätning med utan extra mätare. Eller infallande ljusmätare.

Vad skiljer kamrorna åt? Vad är bättre eller sämre på F6? Är det högre priset på F6 värt förbättringarna eller skall jag spara pengarna till en begangnad D2X?

Varför inte en F100 ellr måste du ha spegeluppfälning för annars så är ju F100an en riktig kanonkamera och den kallas ju inte för lilla F5an för intet plus att den är ju billigare än F6 och mindre och smidigare än F5.
Vill du veta skillnaderna mellan F5 och F6 så kan du ju ladda ner manualerna på Nikons hemsida.

Jag hade tvekløst valt en begagnad f5 før en liten peng av vad en ny f6 kostar..

En kamera som helt klart balanserar fint i handen och speciellt i kombination med teleobjektiv!

Jag hade nog faktiskt aldrig værderat f6,an.. då jag anser att en kamera i den klassen skall vara så stadig och bastant som f5,an ær. Visst ær f6,an sækert finfin i handen men inger den (f6) med + vertikalgrepp samma kænnsla som f5an med fast vertikalgrepp?

Vill man inte alls ha de førdelar som vertikalgreppet ger, ja då ær ju valet enklelt.

MVH Niclas,

MattiasL skrev:
Fast ska du använda kameran på stativ är det ett plus att inte ha vertikalgrepp på. Det talar för F6:an

Är det en stor fördel eller kvittar det? Hur tänker du?

Tänker du på det ökade avståndet mellan fästet och den optiska "siktlinjen"?

MVH Niclas,

För liggande bilder spelar det väl inte så stor roll, men om man har kameran hängande på sidan för stående bilder blir ju tyngdpunkten lite ogynnsam om man har greppet på. Vet faktiskt inte hur stor roll det spelar i praktiken. Har man stativfäste på optiken är det ju en annan sak.

Som jag skrev tidigare varför inte en F100 den är ju hur bra som hällst + att den är som F6an att man kan sätta dit ett Batterigrepp om man vill, det slår ju allt vem vill gå med världens monster till hus när man reser eller ska iväg någon stanns. Så om du bara vill välja mellan F5 och F6 så säger jag F6 helt klart skönare att bära med sig (Slår ett slag för F100 som är grymt billig nu begangnat fick min med MB-15 och AF 50/1,8 för 6000kr i nästan AA sick).

MattiasL skrev:
För liggande bilder spelar det väl inte så stor roll, men om man har kameran hängande på sidan för stående bilder blir ju tyngdpunkten lite ogynnsam om man har greppet på. Vet faktiskt inte hur stor roll det spelar i praktiken. Har man stativfäste på optiken är det ju en annan sak.

Jaha, tyngdpunkten i förhållande till fästet har jag nog aldrig riktigt tänkt över. Spelar nog ingen stor roll med normala objektiv.

Däremot så tror jag på att med ökat avstånd (mellan fästet & den optiska kärnlinjen) så ökar även skakningsoskärpan.. i alla fall risken för vibrationer..

MVH Niclas,

Det är nog mest det jag far efter egentligen. Jag är ingen stativfotograf, så jag är kanske inte rätt man att uttala mig....

Heikkinen skrev:
Varför inte en F100 ellr måste du ha spegeluppfälning för annars så är ju F100an en riktig kanonkamera och den kallas ju inte för lilla F5an för intet plus att den är ju billigare än F6 och mindre och smidigare än F5.
Vill du veta skillnaderna mellan F5 och F6 så kan du ju ladda ner manualerna på Nikons hemsida.
Jag vill ha spegeluppfällning. Som lättviktskamra använder jag FE och den räcker just nu. När den går sönder kan jag fundera på ett alternativ FM3 exempelvis.

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Jag hade tvekløst valt en begagnad f5 før en liten peng av vad en ny f6 kostar..

En kamera som helt klart balanserar fint i handen och speciellt i kombination med teleobjektiv!

Jag hade nog faktiskt aldrig værderat f6,an.. då jag anser att en kamera i den klassen skall vara så stadig och bastant som f5,an ær. Visst ær f6,an sækert finfin i handen men inger den (f6) med + vertikalgrepp samma kænnsla som f5an med fast vertikalgrepp?

Vill man inte alls ha de førdelar som vertikalgreppet ger, ja då ær ju valet enklelt.
MVH Niclas,
Just nu lutar jag mot F5 då den är billig. Har hört att matrismätning inte fungerar på F optik. Fungerar bländaren på gamla F optik?
Är sökaren bra för glasögon/brillor?

Jag förnyar min utrustning med en pryl per år så jag har många gammla optik kvar.

På min önskelista står ett DSLR-hus. AF-S 17-35/2.8D, AF-S 70-200/2.8D. SB-800 blixt. Har en AF 80-200/2.8 men den är inte skarp på störtsa bländar öppningarna så jag har laggt den åt sidan.

esbtse skrev:
Funderar på att köpa en begangnad F5 eftersom man kan ställa in lång exponeringstid. Jag fotograferar med stativ och använder vanligtvis F4 och F3. Fäller upp spegel och sluter okularet. Mäst manuellt och spotmätning med utan extra mätare. Eller infallande ljusmätare.

Vad skiljer kamrorna åt? Vad är bättre eller sämre på F6? Är det högre priset på F6 värt förbättringarna eller skall jag spara pengarna till en begangnad D2X?
Du har redan de bästa kamerorna för detta ändamål. F3 och F4 drar ingen ström i B-läge vilket F5 och F6 gör. Om inte vill klocka långa tider själv finns det tillbehör.

Enda vitsen med F5/F6 är bättre autofokus men det använder du väl inte?

Re: Re: Vilken kamera är bäst F6 eller F5 för naturfoto?

objernulf skrev:
Du har redan de bästa kamerorna för detta ändamål. F3 och F4 drar ingen ström i B-läge vilket F5 och F6 gör. Om inte vill klocka långa tider själv finns det tillbehör.

Enda vitsen med F5/F6 är bättre autofokus men det använder du väl inte?

Jag använder autofokus sällan. Det är mest om jag skall börja med djurfotografering som jag kan ha behov av detta. Djurfotografering gör jag mycket sporadisk just nu, men om jag skaffar en bättre bil så kan det växa. Man kanske kan använda en D200 istället?

Det jag är iriterad på är att jag måste klocka långa tider då jag kommer av räkningen hela tiden. Dvs det går åt många rutor extra. Vilka hjälpmedel finns det att håla tiden? Jag har MF-23 bakstycke till F4 men jag har aldrig lyckas ställa in lång tid på det.

Re: Re: Re: Re: Vilken kamera är bäst F6 eller F5 för naturfoto?

esbtse skrev:
Vad är G-optik?

Moderna objektiv saknar ofta bländarring. De heter då G i stället för D i beteckningen efter bländartalet.
Tex AFS 70-200/2,8G VR

/Erik

Re: Re: Re: Vilken kamera är bäst F6 eller F5 för naturfoto?

esbtse skrev:
Jag har MF-23 bakstycke till F4 men jag har aldrig lyckas ställa in lång tid på det.
Gör så här:

Ställ in B(ulb) på kameran

Tryck FNC så att markeringen är bredvid Long Exp

Tryck S/R

Välj sekund, minut eller timme med SEL

Välj tid med pilknapparna.

Du kan välja 0 - 999 sekunder eller 0 - 999 minuter eller 0 - 999 timmar.

Re: Re: Re: Re: Re: Vilken kamera är bäst F6 eller F5 för naturfoto?

eon skrev:
Moderna objektiv saknar ofta bländarring. De heter då G i stället för D i beteckningen efter bländartalet.
Tex AFS 70-200/2,8G VR

/Erik
Dessa optik har inte bra bländare. Men det kanske kommer

Re: Re: Re: Re: Vilken kamera är bäst F6 eller F5 för naturfoto?

objernulf skrev:
Gör så här:

Ställ in B(ulb) på kameran

Tryck FNC så att markeringen är bredvid Long Exp

Tryck S/R

Välj sekund, minut eller timme med SEL

Välj tid med pilknapparna.

Du kan välja 0 - 999 sekunder eller 0 - 999 minuter eller 0 - 999 timmar.
Tack för infot
Jag lyckades ställa in det på F4. Är det bara autofokus som F5 tillför om man har AF-S optik?
Från sätt film och digitalt är det stora skilander på D200 och F5?

ANNONS