Annons

Vilken kamera passar bäst för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

jri87

Medlem
Hej

Jag har precis börjat fotografera litegran och ska nu köpa mig en egen systemkamera och dom 2 jag funderar mellan är

Sony alpha 100 eller canon 400D

Det lutar mer åt alpha 100 eftersom min kompis har en sån och det är den jag kan bäst och han kan lära mig ett och annt.Men har även hört att canon 400D ska vara bra, så vilken tycker du är bästa köpet?

och till sist om det skulle vara någon som har en sony alpha 100 eller en canon 400D till salu så blir jag mer en tacksam:D

Tack på förhand

Framförallt har Sony A100 antiskakfunktionen inbyggd i huset. Detta gör att du reducerar skakningsoskärpan för alla objektiv du använder - original Sony, Minolta eller piratobjektiv med fattning för dessa. T.o.m. för Lensbaby! Dessutom ligger A100:an bättre i handen och har lite ljusare sökare än 400D.

Canon har f.n. ett klart större objektivprogram, vilket för de flesta är tämligen betydelselöst, faktiskt, eftersom majoriteten köper bara 2-3 objektiv till sin systemkamera. Canon 400D har något mindre brus vid höga ISO-värden än A100:an, men vid normala känsligheter är A100:an kapabel att ge en skärpa som är bättre än vad många avsevärt dyrare kameror klarar. F.ö. finns det bildbehandlingsprogram som kan användas för att reducera bruset, ifall man fotar med höga ISO-värden.

Ifall du inte är klar över vad alla begrepp vi tenderar att svänga oss med betyder, så kan du leta efter information på denna sajt eller fråga din kompis, och om det inte hjälper så fråga oss! Här finns gott om entusiaster som gärna hjälper med vad de kan.

Senast ändrad:
Tack för svaren!

Jag hänger med i det mesta med tanke på orden haha men om det är något jag inte förstår så säger jag till.

Det är synd att det inte finns några begagnade alpha 100 kameror till salu det finns en hel del canon men inte så konstigt kanske efersom canon är så pass mycket större märke.
Men skulle va bra om man lyckades komma över nån begagnad dom ksoatr ju en heldel endå.
det finns ingen köp och sälj del på forumet va? har inte sett nån iallafall

tack igen

Det kanske är så att de flesta är mycket nöjda med A100:) Vänta lite, så ska du se att det kommer en del till salu när A700 börjar säljas.

FlyerOne skrev:
Canon har f.n. ett klart större objektivprogram, vilket för de flesta är tämligen betydelselöst, faktiskt, eftersom majoriteten köper bara 2-3 objektiv till sin systemkamera.

Det faktum att man kanske bara behöver 2-3 objektiv gör det väl inte ointressant med ett stort utbud?

Möjligheten att välja billigt, dyrt eller mitt emellan. Original eller trejde part, nytt eller begagnat. Detta ÄR en stor fördel med Canon.

Mvh
Anders

jri87 skrev:

Det lutar mer åt alpha 100 eftersom min kompis har en sån och det är den jag kan bäst och han kan lära mig ett och annt.Men har även hört att canon 400D ska vara bra, så vilken tycker du är bästa köpet?

Det finns massor av bra kameror att köpa men om du har en kompis som kör Sony så är det väl smart att köra samma så ni kan låna objektiv och utbyta erfarenheter.

Jag gissar att utbudet av Aplha 100 kommer att öka när den nya 700 kommer på banan.

Lycka till!

Mvh
Anders

Canon ska du ha! Då får du tillgång till mer tillbehör. Dessutom är canon bäst helt enkelt! :)

/Trogen canonist.

ANNONS
Götaplatsens Foto